PWM

Szukaj
Zaawansowane
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

CZERWIEC: dla małych uszu

2022-06-29

Twórczością dla najmłodszych parali się najwięksi, począwszy od Roberta Schumanna, przez Maurycego Ravela, po wielu wybitnych i niezliczonych nieco mniej utalentowanych kompozytorów współczesnych. Pamiętajmy bowiem, że dziecięca otwartość czyni najmłodszych bezbronnymi wobec tandety. 
 


O tym warto myśleć w trakcie nauczania potomnych kontaktu z muzyką – nawet biernego. I choć nie zawsze uda się zbudować bogaty, barwny spektakl według partytur, których polscy twórcy stworzyli wiele w najrozmaitszych, cudownie przystępnych i wyrafinowanych zarazem stylistykach, to nawet fragment muzyki z Bardzo śpiącej królewny Augustyna Blocha czy scenicznego hitu Marty Ptaszyńskiej Pan Marimba może ożywić niejeden koncert dla dzieci. Popyt jest ogromny, o czym świadczą wykupione na każdą taką imprezę bilety. Pięknie byłoby, gdyby czasem kawałki z Symfonii fantastycznej czy nieśmiertelnego Ucznia czarnoksiężnika zastąpiła Yemaya, królowa mórz


Adam Suprynowicz
 



Propozycje utworów z katalogu PWM:

Augustyn Bloch (1929–2006), Bardzo śpiąca królewna, opera-balet-pantomima w 1 akcie i 7 scenach (1973), 42'

Henryk Czyż (1923–2003), Suita „Wlazł kotek na płotek”, 5'

Zygmunt Krauze (1938), Yemaya, królowa mórz, opera familijna (2019), 50'

Bogdan Pawłowski (1932), Kot w butach, balet dla dzieci w 2 aktach (1997), 120'

Marta Ptaszyńska (1943), Pan Marimba, wersja kameralna (1996), 70'

Jadwiga Szajna-Lewandowska (1912–1994), Porwanie w Tiutiurlistanie, balet dla dzieci w 3 aktach (1964), 120'

Marek Stachowski (1936–2004) / Krzysztof Penderecki (1933–2020), Najdzielniejszy z rycerzy, opera dziecięca w 3 aktach (1965), 60'

Najczęściej czytane:

TUTTI.pl - WYNIKI 04.08.2022

Wyniki trzeciego tegorocznego roztrzygnięcia TUTTI.pl na wykonania zaczynające się 1 października 2022.

Sławomir Cichor sierpniowym KOMPOZYTOREM MIESIĄCA

W sierpniu w ramach akcji Kompozytor miesiąca kierujemy się nie tylko w stronę wybranego twórcy, ale też zwracamy szczególną uwagę na instrument. Sławomir Cichor jest aktywnie działającym w Polsce i zagranicą trębaczem oraz autorem publikacji pedagogicznych na ten instrument, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
 

LIPIEC: operomania

Długotrwała pandemia pobudziła dyskusję o przyszłości opery. Czy kosztowny model działania teatrów operowych się utrzyma?

Polskie Wydawnictwo Muzyczne podczas 8. edycji Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie

Stolica Języka Polskiego jest jedna, to oczywiście Szczebrzeszyn na Roztoczu. Na początku sierpnia wszystkie drogi prowadzą właśnie tam, gdzie przez tydzień, nad rzeką, w cieniu drzew, w prawdziwie letniej atmosferze trwają rozmowy, spotkania i koncerty, w których najważniejsze jest: słowo. W tym roku na Festiwalu nie zabraknie również aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które zostało Partnerem festiwalowego Pasma Śląsk. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury zatrudni: Specjalistę ds. promocji kompozytorskiej

Miejsce pracy: siedziba Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, al. Krasińskiego 11a, Kraków

Forma zatrudnienia: umowa o pracę
 

Nowe życie Draculi. Premiera albumu THEMES OF DRACULA od ANAKLASIS już 19 sierpnia!

Kiedy dzwoni Francis Ford Coppola, wielki wizjoner kina, autor m.in. Ojca chrzestnego i Czasu apokalipsy, nie odkłada się słuchawki. Wojciech Kilar podjął więc współpracę z reżyserem i stworzył kultową dziś ścieżką dźwiękową do opowieści o potworze z Transylwanii, który kochał zbyt mocno. Po latach tę patetyczną i liryczną kantatę na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną wywracają na nice pianista Piotr Orzechowski i saksofonista Kuba Więcek. 19 sierpnia do dystrybucji trafi album THEMES OF DRACULA z dekonstrukcją tematów z Draculi. Płyta dołączy do katalogu ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
 

Kilar osobiście – Magda Miśka-Jackowska o kompozytorze w 90. rocznicę jego urodzin

Tym, co najbardziej fascynuje mnie w sztuce, a w muzyce w szczególności, jest łączenie. To, jak spotykają się i przeplatają style, gatunki, epoki, ludzie. To, jak fascynującym, a często niedocenianym duetem jest duet sztuki wysokiej i popularnej. Wojciech Kilar był w tym mistrzem – to wiemy dziś, chociaż on sam z pewnością tak na to nie patrzył. Jego słynne „dwie twarze” to nie tylko fascynujący bohater, ale też ikona europejskiej kultury w wielu jej obszarach.
 

Kilar w Polskiej Bibliotece Muzycznej

Dzień 90. urodzin Wojciecha Kilara Polska Biblioteka Muzyczna uhonorowała premierą drugiej animacji, będącej kontynuacją serii rozpoczętej w 2021 roku. PBM, jako wyjątkowe pod względem zasobów miejsce w sieci, od kilku lat gromadzi zdigitalizowane zbiory znajdujące się w posiadaniu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Wojciech Kilar: fenomenalna muzyka filmowa lipcowego KOMPOZYTORA MIESIĄCA

Wojciech Kilar to postać, której nie trzeba przedstawiać. Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, przedstawiciel awangardy i Polskiej Szkoły Kompozytorskiej, autor jazzująco-sonorystycznego Riffu 62, a także tryskających pierwotną energią Orawy i Krzesanego. Światową sławę zdobył jednak przede wszystkim jako twórca muzyki filmowej, między innymi do Drakuli Francisa Forda Coppoli. 
 

Pięć biografii nominowanych do Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz”, wśród nich „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” Danuty Gwizdalanki!

Do siódmej edycji Górnośląskiej Nagrody Literackiej „Juliusz” zgłoszono aż 51 książek biograficznych. Jedną z nich była bestsellerowa publikacja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego „Uwodziciel. Rzecz o Karolu Szymanowskim” Danuty Gwizdalanki. Książka zyskała uznanie jury i nominację do finału Konkursu.