Aktualności
CZERWIEC: dla małych uszu
2022-06-29
Twórczością dla najmłodszych parali się najwięksi, począwszy od Roberta Schumanna, przez Maurycego Ravela, po wielu wybitnych i niezliczonych nieco mniej utalentowanych kompozytorów współczesnych. Pamiętajmy bowiem, że dziecięca otwartość czyni najmłodszych bezbronnymi wobec tandety.
O tym warto myśleć w trakcie nauczania potomnych kontaktu z muzyką – nawet biernego. I choć nie zawsze uda się zbudować bogaty, barwny spektakl według partytur, których polscy twórcy stworzyli wiele w najrozmaitszych, cudownie przystępnych i wyrafinowanych zarazem stylistykach, to nawet fragment muzyki z Bardzo śpiącej królewny Augustyna Blocha czy scenicznego hitu Marty Ptaszyńskiej Pan Marimba może ożywić niejeden koncert dla dzieci. Popyt jest ogromny, o czym świadczą wykupione na każdą taką imprezę bilety. Pięknie byłoby, gdyby czasem kawałki z Symfonii fantastycznej czy nieśmiertelnego Ucznia czarnoksiężnika zastąpiła Yemaya, królowa mórz…
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Augustyn Bloch (1929–2006), Bardzo śpiąca królewna, opera-balet-pantomima w 1 akcie i 7 scenach (1973), 42'
Henryk Czyż (1923–2003), Suita „Wlazł kotek na płotek”, 5'
Zygmunt Krauze (1938), Yemaya, królowa mórz, opera familijna (2019), 50'
Bogdan Pawłowski (1932), Kot w butach, balet dla dzieci w 2 aktach (1997), 120'
Marta Ptaszyńska (1943), Pan Marimba, wersja kameralna (1996), 70'
Jadwiga Szajna-Lewandowska (1912–1994), Porwanie w Tiutiurlistanie, balet dla dzieci w 3 aktach (1964), 120'
Marek Stachowski (1936–2004) / Krzysztof Penderecki (1933–2020), Najdzielniejszy z rycerzy, opera dziecięca w 3 aktach (1965), 60'
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.