Aktualności
CZERWIEC: dla małych uszu
2022-06-29
Twórczością dla najmłodszych parali się najwięksi, począwszy od Roberta Schumanna, przez Maurycego Ravela, po wielu wybitnych i niezliczonych nieco mniej utalentowanych kompozytorów współczesnych. Pamiętajmy bowiem, że dziecięca otwartość czyni najmłodszych bezbronnymi wobec tandety.
O tym warto myśleć w trakcie nauczania potomnych kontaktu z muzyką – nawet biernego. I choć nie zawsze uda się zbudować bogaty, barwny spektakl według partytur, których polscy twórcy stworzyli wiele w najrozmaitszych, cudownie przystępnych i wyrafinowanych zarazem stylistykach, to nawet fragment muzyki z Bardzo śpiącej królewny Augustyna Blocha czy scenicznego hitu Marty Ptaszyńskiej Pan Marimba może ożywić niejeden koncert dla dzieci. Popyt jest ogromny, o czym świadczą wykupione na każdą taką imprezę bilety. Pięknie byłoby, gdyby czasem kawałki z Symfonii fantastycznej czy nieśmiertelnego Ucznia czarnoksiężnika zastąpiła Yemaya, królowa mórz…
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Augustyn Bloch (1929–2006), Bardzo śpiąca królewna, opera-balet-pantomima w 1 akcie i 7 scenach (1973), 42'
Henryk Czyż (1923–2003), Suita „Wlazł kotek na płotek”, 5'
Zygmunt Krauze (1938), Yemaya, królowa mórz, opera familijna (2019), 50'
Bogdan Pawłowski (1932), Kot w butach, balet dla dzieci w 2 aktach (1997), 120'
Marta Ptaszyńska (1943), Pan Marimba, wersja kameralna (1996), 70'
Jadwiga Szajna-Lewandowska (1912–1994), Porwanie w Tiutiurlistanie, balet dla dzieci w 3 aktach (1964), 120'
Marek Stachowski (1936–2004) / Krzysztof Penderecki (1933–2020), Najdzielniejszy z rycerzy, opera dziecięca w 3 aktach (1965), 60'
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.