Aktualności
CZERWIEC: dla małych uszu
2022-06-29
Twórczością dla najmłodszych parali się najwięksi, począwszy od Roberta Schumanna, przez Maurycego Ravela, po wielu wybitnych i niezliczonych nieco mniej utalentowanych kompozytorów współczesnych. Pamiętajmy bowiem, że dziecięca otwartość czyni najmłodszych bezbronnymi wobec tandety.
O tym warto myśleć w trakcie nauczania potomnych kontaktu z muzyką – nawet biernego. I choć nie zawsze uda się zbudować bogaty, barwny spektakl według partytur, których polscy twórcy stworzyli wiele w najrozmaitszych, cudownie przystępnych i wyrafinowanych zarazem stylistykach, to nawet fragment muzyki z Bardzo śpiącej królewny Augustyna Blocha czy scenicznego hitu Marty Ptaszyńskiej Pan Marimba może ożywić niejeden koncert dla dzieci. Popyt jest ogromny, o czym świadczą wykupione na każdą taką imprezę bilety. Pięknie byłoby, gdyby czasem kawałki z Symfonii fantastycznej czy nieśmiertelnego Ucznia czarnoksiężnika zastąpiła Yemaya, królowa mórz…
Adam Suprynowicz
Propozycje utworów z katalogu PWM:
Augustyn Bloch (1929–2006), Bardzo śpiąca królewna, opera-balet-pantomima w 1 akcie i 7 scenach (1973), 42'
Henryk Czyż (1923–2003), Suita „Wlazł kotek na płotek”, 5'
Zygmunt Krauze (1938), Yemaya, królowa mórz, opera familijna (2019), 50'
Bogdan Pawłowski (1932), Kot w butach, balet dla dzieci w 2 aktach (1997), 120'
Marta Ptaszyńska (1943), Pan Marimba, wersja kameralna (1996), 70'
Jadwiga Szajna-Lewandowska (1912–1994), Porwanie w Tiutiurlistanie, balet dla dzieci w 3 aktach (1964), 120'
Marek Stachowski (1936–2004) / Krzysztof Penderecki (1933–2020), Najdzielniejszy z rycerzy, opera dziecięca w 3 aktach (1965), 60'
Najczęściej czytane:
Z wielkim żalem przyjęliśmy wiadomość o śmierci prof. Jerzego Artysza – wielkiego, cenionego barytona, wieloletniego solisty Teatru Wielkiego w Warszawie oraz Warszawskiej Opery Kameralnej, pedagoga warszawskiej AM i UMiFC, bohatera książki „Poszukiwanie". Miał 93 lata.
Indywidualny rys, jaki nadali swym dziełom wybrani kompozytorzy, świadczy o ich niezwykłym kunszcie muzycznym, wiedzy na temat różnorodnych sposobów wykorzystania perkusji i swego rodzaju wizjonerstwie, torującym drogę dla perkusji w XXI wieku.
Które utwory wyznaczyły kierunek perkusyjnego sonoryzmu i poszerzyły tradycyjny aparat wykonawczy? Jak zmieniał się sposób postrzegania przez kompozytorów tej najstarszej grupy instrumentów? Która kompozycja zaklina złe moce? Na pytania odpowiada Leszek Lorent – perkusista, który specjalizuje się w realizacji utworów multiperkusyjnych oraz teatru instrumentalnego. Przygotował on dla nas wybór jego zdaniem najciekawszych utworów perkusyjnych, znajdujących się w katalogu PWM.
Drodzy klienci!
Zmieniamy się dla Was! Przez pare kolejnych dni na stronie naszego internetowego sklepu wprowadzać będziemy aktualizacje. W związku z tym witryna w dniach 22-24 lipca będzie niedostępna. Wszystkie zamówienia złożone po 18 lipca będą realizowane po 25 lipca.
Przepraszamy za te niedogodnośc i zapraszamy ponownie na zakupy od 25 lipca 2024!
Debiutancka opowieść Magdaleny Majewskiej ujrzała właśnie światło dzienne. Do serii Małe Monografie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dołączyła wyczekiwana historia Ignacego Jana Paderewskiego – owoc konkursu pisarskiego, który odbił się szerokim echem w środowisku muzycznym i literackim.
Muzyka współczesna zajmuje główne miejsce w działalności artystycznej Tamary Kurkiewicz. Perkusistka i performerka ceni sobie bliską współpracę z kompozytorami i dąży do nadania osobistego charakteru utworom, w które się angażuje. Dla nas przygotowała rekomendacje czterech najlepszych i najciekawszych utworów na perkusję, które znajdziecie w katalogu naszej Oficyny. Zajrzyjcie po garść inspiracji!
W lipcu polecamy szczególnej uwadze dwa wydarzenia poświęcone twórczości polskich kompozytorów, podczas których po raz pierwszy zabrzmią kompozycje Marcela Chyrzyńskiego i Zygmunta Krauze – Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie oraz 47. Festiwal Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem.
Festiwal Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie to owoc pasji do słowa, a także obowiązkowy przystanek na szlaku wakacyjnych podróży wszystkich miłośników języka polskiego i polskiej sztuki. W tym roku Festiwal świętuje jubileuszową X edycję, która nie mogła obyć się bez aktywności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które już po raz trzeci stało się partnerem wydarzenia. Tym razem bohaterem działań Oficyny stanie się Ignacy Jan Paderewski – postać nietuzinkowa – światowej sławy pianista i kompozytor, polityk, mąż stanu, filantrop, wspaniały mówca, niestrudzony działacz na rzecz niepodległości Polski.
Po które publikacje z katalogu PWM warto sięgnąć, grając na perkusji, podpowiada i rekomenduje Łukasz Ciesiołkiewicz. Sprawdźcie, które utwory zwiększają radość perkusisty z przebywania na scenie, jaką publikację warto uznać za godne polecenia kompendium wiedzy i czyj kunszt kompozytorski w posługiwaniu się fakturą perkusyjną warto docenić. A także… którym utworem zaskoczycie akompaniatora!
Muzyczne tematy z kultowego filmu Coppoli, w dekonstrukcji i reinterpretacji przewrotnego duetu, zabrzmią ponownie na żywo. Koncertowi towarzyszy premiera albumu THEMES OF DRACULA, wydanego przez ANAKLASIS na nowym nośniku.
Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.
Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.