Aktualności
Prawykonanie „II Koncertu organowego” Elżbiety Sikory w Filharmonii Łódzkiej
2022-05-24
Choć organy nie należą być może do najpopularniejszych instrumentów i kojarzone są z muzyką dawną, z powodzeniem funkcjonują także współcześnie jako instrument solowy. Będzie się można o tym przekonać 3 czerwca w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina podczas premiery najnowszego utworu Elżbiety Sikory – II Koncertu organowego.
Elżbieta Sikora jest jedną z najważniejszych polskich kompozytorek swojego pokolenia. Od 1981 roku mieszka we Francji, jednak wciąż pozostaje artystycznie związana z Polską, współpracuje też z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Choć od początku kariery szczególnym zainteresowaniem darzy muzykę elektroakustyczną, chętnie pisze także utwory przeznaczone na tradycyjne składy. Tak jest w przypadku jej najnowszego II Koncertu organowego, który premierowo zabrzmi w Filharmonii Łódzkiej 3 czerwca. Wykona go Mari Fukumoto, japońska organistka, absolwentka m.in. Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu i zwyciężczyni ważnych konkursów, w tym 7. Międzynarodowego Konkursu Organowego Musashino-Tokyo i konkursu towarzyszącego 62. International Organ Week w Norymberdze.
„Zeszłego lata, w czasie nagrań w NFM we Wrocławiu mojego I Koncertu na organy i orkiestrę, dedykowanemu Romanowi Peruckiemu, poproszono mnie o dopisanie do niego nowej kadencji. Tak powstała Cadenza.org i tak zrodził się też pomysł skomponowania II Koncertu organowego”, wspomina kompozytorka. „Myślę, że współpraca w wykonawczynią, Mari Fukumoto, drobną, przemiłą Japonką o żelaznym uderzeniu i niezwykłej sprawności spowodowała, że spojrzałam na organy inaczej. Inne, zupełnie przypadkowe spotkanie z dźwiękami organów w katedrze we Fromborku, gdzie, słuchając pokazu tamtejszych organów, mogłam prawie namacalnie odczuć moc dźwięków tego instrumentu i zobaczyć wirtuozowski balet nóg biegających po pedałach, sprawiło, że na nowo zaprzyjaźniłam się z tym instrumentem”, dodaje Elżbieta Sikora.
Filharmonia Łódzka może pochwalić się dwiema niezależnymi parami organów: barokowymi i romantycznymi, wybudowanymi w latach 2013–2014. Budowa tych instrumentów była największym od lat projektem organowym w Polsce i zarazem wyjątkowym wydarzeniem w skali światowej – sala koncertowa Filharmonii Łódzkiej jest jedyną na świecie, w której znajdują się dwa zupełnie niezależne instrumenty, oraz jedyną świecką salą koncertową w Europie, która posiada instrument barokowy – przystosowany do współpracy z zespołami muzyki dawnej. Projekt budowy organów w Filharmonii Łódzkiej został przygotowany przez prof. Ludgera Lohmanna, wybitnego organistę i profesora Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie. Premiera II Koncertu organowego Elżbiety Sikory wręcz nie może odbyć się w innym miejscu.
Bilety w cenie 48–34 zł (normalny) i 36–24 zł (ulgowy) można nabyć na stronie organizatora.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.