Aktualności
Nowe nagrania utworów Andrzeja Krzanowskiego
2024-01-05
Premierowe nagrania utworów akordeonowych Andrzeja Krzanowskiego z pierwszych lat jego twórczości (1970-1975) można usłyszeć na portalu poświęconym życiu i twórczości kompozytora oraz kanale YouTube Fundacji jego imienia. Jest to zapis koncertu AKORDEONOCHROMIA, który odbył się w Miejskim Domu Kultury w Czechowicach-Dziedzicach w październiku 2023 roku.
Wykonawcami nagrań są laureaci Konkursu Akordeonowego im. Andrzeja Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach: Paweł Janas, Adam Maksymienko oraz Tobiasz Urbaniak. Utrwalili oni dziesięć kompozycji z początkowych lat twórczości tego wybitnego akordeonisty i kompozytora, w tym trzy prawykonania utworów: Preludium na akordeon (1970); Fantazja na akordeon (1970, prawykonanie); Taniec na akordeon (1970); Akordeonochromia I (1971, prawykonanie); [I] Sonata na akordeon (1972); Kanony [I - VI] (1972, prawykonanie całego cyklu); Studium II na akordeon (1974); Fuga-fantazja nr 1 na akordeon (1975); Fuga-fantazja nr 2 na akordeon (1975); Studium III na akordeon (1975).
Wczesne utwory akordeonowe wskazują na oryginalny i zaskakujący świat wyobraźni muzycznej Krzanowskiego oraz na poszukiwania innej, zgodnej ze swoimi wyobrażeniami dźwiękowości tego instrumentu, a także na wykorzystaniu tradycyjnych wartości w zakresie formy, polifonii i muzycznego piękna.
Reżyserami nagrania byli Maciej Stasiński, Grzegorz Kućmierz, reżyserem dźwięku - Bartłomiej Staniak. Większość kompozycji dostępnych jest także w formie wydań nutowych w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Koncert był częścią projektu dotyczącego nagrania wszystkich utworów akordeonowych kompozytora i umieszczenia ich na portalu www.andrzejkrzanowski.pl. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
(inf. prasowa Fundacji im. A. Krzanowskiego, fot. Julian Gembalski)
Najczęściej czytane:
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.