PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

2024-04-03

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

 

 


Źródła inspiracji, z których korzystają współcześnie kompozytorki i kompozytorzy poznamy bliżej przy okazji premier nowych utworów Joanny Wnuk-Nazarowej, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Marcela Chyrzyńskiego i Krzysztofa Wołka. Naszą uwagę skierujemy w stronę Wrocławia i Krakowa, gdzie w nadchodzących dniach odbędą się festiwale promujące polską muzykę współczesną: 34. Musica Polonica Nova oraz 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów.

 

Joanna Wnuk-Nazarowa: Quintetto per archi n. 2


Twórczość Krzysztofa Pendereckiego fascynuje krakowską kompozytorkę co najmniej od czasów, gdy studiowała pod jego kierunkiem w Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Teraz Joanna Wnuk-Nazarowa składa hołd Mistrzowi w swoich dwóch kwintetach smyczkowych (Quintetto per archi n. 1 & n. 2). Konstrukcja utworów oparta jest na symfoniach Ludwiga van Beethovena, odpowiednio VII oraz IV, które cenił i którymi często dyrygował Penderecki. Kompozytorka jednak nie cytuje w nich ostatniego z trzech wiedeńskich klasyków. W Quintetto per archi n. 2 odnajdziemy urwane frazy z III Kwartetu smyczkowego („Kartki z nienapisanego dziennika”) Krzysztofa Pendereckiego.


Utwór Joanny Wnuk-Nazarowej, po raz pierwszy rozpisany na orkiestrę smyczkową, wykona 7 kwietnia Sinfonietta Cracovia. W postindustrialnej przestrzeni Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie skalę emocji kolejnej odsłony projektu London Calling wyznaczy poszukiwanie równowagi pomiędzy tradycją a nowoczesnością, dźwiękiem i ciszą oraz muzyką Wschodu i Zachodu.

 

 


Grażyna Pstrokońska-Nawratil: CalderaConcerto na akordeon i orkiestrę kameralną


O tym, że muzyka współczesna przestaje być elitarna, otwiera się na życie codzienne i odbiorców spoza akademickich kręgów przekonuje Paweł Hendrich, dyrektor artystyczny Musica Polonica Nova, którego organizatorem jest Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu. Podczas tegorocznej odsłony festiwalu zostaną podjęte takie tematy, jak inspiracje twórcze (także związki z popkulturą), strategie percepcji, czy dominujące trendy w stale piszącej się historii muzyki współczesnej.

 

Musica Polonica Nova potrwa od 10 do 14 kwietnia, a w programie zabrzmią m.in. utwory kompozytorów związanych z naszą Oficyną: Andrzeja Kwiecińskiego, Jagody Szmytki, Pawła Hendricha, Grażyny Krzanowskiej. Po raz pierwszy zabrzmi też najnowsza kompozycja Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil pt. CalderaConcerto na akordeon i orkiestrę kameralną.

– "Caldera" to magia mrocznej otchłani, ale także bajecznych kolorów powierzchni wody, która ją niekiedy wypełnia. To szczególny sejf historii naszej planety, miejsce narodzin osnowy praroślin – mówi o utworze Grażyna Pstrokońska-Nawratil, dedykując dzieło soliście, wirtuozowi akordeonu: Maciejowi Frąckiewiczowi, który wykona kompozycję wykona 13 kwietnia wraz z Orkiestrą Muzyki Nowej pod kierunkiem Szymona Bywalca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem festiwalu.

 

 


Marcel Chyrzyński: Daeguscape na skrzypce, altówkę i wiolonczelę


Kompozytor pozostaje wierny swojej fascynacji kulturami Dalekiego Wschodu. W Daeguscape postanowił oddać charakter miasta Daegu w Korei Południowej, w którym emanująca spokojem aura buddyjskich świątyń zderza się z energią współczesnej urbanistyki, szybkimi samochodami i nowoczesnym metrem. Światowe prawykonanie utworu odbyło się zresztą właśnie w Korei Południowej w 2023 roku, polscy słuchacze będą mieli okazję wysłuchać kompozycji po raz pierwszy 23 kwietnia podczas 36. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów.

 

 


Krzysztof Wołek: Green Grass na klawesyn i elektronikę


Mawia się, że trawa jest zawsze bardziej zielona po drugiej stronie płotu. Ale czy na pewno tak jest? Angielskie powiedzenie (the grass is greener on the other side of the fence), będące odpowiednikiem naszego polskiego: wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma, zainspirowało Krzysztofa Wołka do napisania utworu Green Grass na klawesyn i elektronikę. Kompozytor, który mieszkał już w Polsce, Holandii i Stanach Zjednoczonych, miał okazję zaobserwować w tych krajach wielopłaszczyznowe transformacje polityczne i społeczne. Green Grass, w pewien abstrakcyjny sposób, odnosi się do faktu, że nawet w idealizowanych miejscach, w których życie wydaje się lepsze, istnieją problemy społeczne i polityczne. To także miejsca, które potrzebują zaangażowania i walki o społeczne wartości oraz lepszą przyszłość.

 

Prawykonanie Green Grass kompozytor powierzył mieszkającej w Holandii klawesynistce Gośce Isphording. Jej grze towarzyszyć będą elektroniczne nagrania trzech różnych klawesynów. Premiera odbędzie się 28 kwietnia podczas koncertu na zakończenie 36. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorskiego.

 

 


Zachęcamy do zapoznania się z pełnym programem koncertów, sesji naukowych i wydarzeń towarzyszących 36. KMFK, podczas których będzie można usłyszeć również utwory Joanny Wnuk-Nazarowej, czy Jerzego Kornowicza – gościa specjalnego festiwalu. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.

Najczęściej czytane:

Gala urodzinowa Joanny Wnuk-Nazarowej

Wybitna kompozytorka, pedagog, dyrygentka i polityk, dyrektorka instytucji kulturalnych, w latach 1997–1999 minister kultury i sztuki w tym roku obchodzi jubileusz 75-lat. Z tej okazji, wraz z Filharmonią Śląską im. Henryka Mikołaja Góreckiego zapraszamy na galę urodzinową z udziałem solenizantki, która odbędzie się 28 maja w Katowicach.

Konkurs Recenzencki Filharmonii Śląskiej i PWM

Filharmonia Śląska we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zaprasza studentów studiów I i II stopnia kierunków Muzykologia oraz Kompozycja i Teoria Muzyki do udziału w Konkursie Recenzenckim.

Tae-Yon Kim zwyciężczynią 12. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego

Jedenaście dni konkursowych zmagań zakończyło się triumfem Koreanki Tae-Yon Kim. Decyzją jury w gronie laureatów znaleźli się także Polacy: Maria Leszczyńska, Antoni Wrona i Gustaw Bafeltowski. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” byli partnerami wydarzenia.

Książka pełna muzyki. Muzyczny hit na Dzień Dziecka

Słynny „Karnawał zwierząt” Camille’a Saint-Saënsa uchwycony w zabawne wierszyki to najświeższa propozycja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla małych melomanów. Do tego specjalnie przygotowana aplikacja mobilna oraz audiobook mistrzowsko czytany przez Piotra Fronczewskiego. Innymi słowy pakiet pełen wrażeń, którego nie można przegapić! Premiera już 23 maja br.

 

Dni Otwarte Funduszy Europejskich w Polskim Wydawnictwie Muzycznym

Już 10 i 11 maja 2024 roku odbędą się Dni Otwarte Funduszy Europejskich. XI edycja DOFE jest wyjątkowa – wpisuje się w obchody 20-lecia członkostwa Polski w Unii Europejskiej!

IL TEMPO PASSA. Pierwsza monograficzna płyta Joanny Wnuk-Nazarowej

Czas płynie nieustannie, zmieniając wokół świat i jego pejzaż dźwiękowy. Tytuł IL TEMPO PASSA może być zarówno refleksją nad nietrwałością życia, świata i rzeczy, jak i wskazówką, by cieszyć się trwającą chwilą. Najnowszy album wydawnictwa ANAKLASIS przedstawia plon twórczości kameralnej i symfonicznej Joanny Wnuk-Nazarowej z ostatnich lat. Premiera 28 maja 2024 roku, w dniu 75. urodzin kompozytorki.

Konkurs "Gdzie jest Wally"

Zapraszamy Was do comiesięcznej zabawy z ilustracjami tegorocznego kalendarza PWM. Szukaj atrybutów na ilutracjach i zdobywaj ciekawe nagrody.

Konkurs "Gdzie jest Wally" rozgrywa się w 11 odsłonach. Śledź naszą stronę na Facebooku od lutego do grudnia i wygrywaj. Do zdobycia: nowe publikacje i atrakcyjne rabaty.



MAJ: czwarta odsłona konkursu

Daj znać w komentarzu, ile klawiszy fotepianu widzisz na ilustracji i w jakich miejscach się znajdują. Na najbardziej spostrzegawczych czekają trzy egzemplarze książki Moniuszko z serii Małe Monografie .

Fryderyki 2024 rozdane. Statuetka dla ANAKLASIS

Najważniejsze polskie nagrody fonograficzne Fryderyki zostały przyznane podczas Gali Muzyki Poważnej, która odbyła się w niedzielę 28 kwietnia w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Wśród laureatów ponownie zatriumfowała marka fonograficzna Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ANAKLASIS.

 

Przyznano również nagrodę Złotego Fryderyka za całokształt twórczości w kategorii Muzyka Poważna. Laureatem został Krzysztof Meyer.

Powraca Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Koncert inauguracyjny już 30 kwietnia

W dniach 1-12 maja 2024 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbędzie się XII Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego. Tegoroczna edycja wyznacza powrót tego prestiżowego wydarzenia do polskiego i światowego kalendarza konkursów muzycznych po kilkuletniej, spowodowanej pandemią przerwie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami przedsięwzięcia.

Najpiękniejsze Książki 2023 – nominacja dla PWM!

Najgłośniejsza książka ubiegłego roku wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne otrzymała nominację w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2023. W kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa jury doceniło publikację Ten cały musical Mateusza Borkowskiego, Jacka Mikołajczyka i Marcina Zawady. Autorką projektu okładki i wnętrza oraz składu jest Alicja Kobza.