Aktualności
Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo
2024-04-09
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Choć od zarania dziejów rozmaite kultury wykształciły niezliczone formy i odmiany tańca, to ma on wymiar uniwersalny. Przemawia do każdego, porusza, wzbudza nawet skrajne emocje. Istnieje ponad wszelkimi podziałami, kulturami a nawet epokami. Irena Turska, ceniona w środowisku znawczyni tańca, w ciekawy i klarowny sposób pokazuje, jak sztuka ta zmieniała się na przestrzeni lat – od prehistorii do połowy XX wieku. Choć historia tańca jest obszerna i zawiła, autorce udało się zamknąć ogrom wiedzy w jednym, poręcznym tomie.
Niewątpliwą zaletą publikacji jest jej intuicyjność, dzięki której czytelnik nie zagubi się w meandrach pojęć. Historyczna narracja harmonijnie przeplata się z zagadnieniami problemowymi. Przystępny język i klarownie objaśnione pojęcia branżowe sprawiają, że po podręcznik chętnie sięgną nie tylko uczniowie, ale również głodni wiedzy miłośnicy tańca. To pozycja obowiązkowa szczególnie dla tych, którzy zamierzają przystąpić do planowanej na przyszłe lata matury z historii tańca.
Na nowo – czyli jaka?
Cieszący się popularnością od ponad 60 lat podręcznik został odświeżony i zrewidowany. Przede wszystkim jego treść uzupełniono i uaktualniono zgodnie z obecnym stanem wiedzy, a język uwspółcześniono. Nad stroną merytoryczną czuwała Joanna Sibilska – specjalistka w dziedzinie, historyczka oraz wykładowczyni historii tańca i baletu. Estetów ucieszy unowocześniona szata graficzna, a także kolorowe fotografie i lepszej jakości ryciny.
Podręcznik Ireny Turskiej można znaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych: pwm.sklep.pl, empik.com, alenuty.pl, liber.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju. Więcej na: FACEBOOK, INSTAGRAM, TWITTER
O autorce:
Irena Turska (1912–2012) – historyczka i krytyczka baletu, znawczyni tańca; absolwentka warszawskiej Szkoły Rytmiki i Tańca Współczesnego. Pracę doktorską obroniła w L’École supérieure d’études chorégraphiques w Paryżu. Prowadziła wykłady z zakresu historii i estetyki tańca, regularnie pisała do czasopism o współczesnym tańcu i balecie, była autorką monografii, biografii, podręczników, haseł encyklopedycznych i leksykonowych oraz Przewodnika baletowego.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.