Aktualności
Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship
2025-04-17
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Fundacja przyznaje pomoc finansową, tzw. stypendia Guggenheima (ang. Guggenheim Fellowship), naukowcom, nauczycielom i twórcom, którzy wykazali się wyjątkowym dorobkiem na polu nauki, kultury i sztuki (z pominięciem sztuk scenicznych i filmu). Stypendyści tworzą tzw. setną klasę stypendystów (ang. 100th Class of Fellows).
Klasa została wybrana na podstawie zarówno wcześniejszych osiągnięć zawodowych, jak i wyjątkowych planów uwzględniających badania i projekty artystyczne, odnoszące się do aktualnych tematów i kwestii, takich jak zmiany klimatyczne, badania rdzennej ludności, tożsamość, demokracja i polityka, uwięzienie i ewoluujący cel społeczności. Każdy stypendysta otrzymuje dotację na prowadzenie niezależnej pracy na najwyższym poziomie w „możliwie najbardziej swobodnych warunkach”.
W czasach, gdy życie intelektualne jest atakowane, stypendium Guggenheima świętuje stulecie wspierania życia i pracy wizjonerskich naukowców, uczonych, pisarzy i artystów – powiedział Edward Hirsch, wielokrotnie nagradzany poeta i prezes Fundacji Guggenheima – Wierzymy, że ci kreatywni myśliciele mogą podjąć wyzwania, przed którymi wszyscy dziś stoimy i poprowadzić nasze społeczeństwo ku lepszej i pełnej nadziei przyszłości.
Krzysztof Wołek / fot. Krzysztof Chrobak
Setna klasa stypendystów jest częścią całorocznych obchodów Fundacji Guggenheima, upamiętniających stulecie jej transformacyjnego wpływu na amerykańskie życie intelektualne i kulturalne. Od powstania w 1925 roku Fundacja przekazała ponad 400 milionów dolarów na wsparcie ponad 19 000 pisarzy, uczonych, naukowców i artystów w ponad 50 różnych dziedzinach studiów z zakresu sztuk pięknych, nauk społecznych, humanistycznych i przyrodniczych. Wśród dotychczasowych stypendystów objętych prestiżowym programem Fundacji byli pionierzy nowych form sztuki, którzy dokonali odkryć zmieniających świat, dali głos wszelkim doświadczeniom i odpowiedzieli na niektóre z największych pytań naszego społeczeństwa, wśród nich m.in. tancerka i choreografka Martha Graham, czy kompozytor Aaron Copland.
Za sprawą programu stypendialnego Fundacja przyczyniła się do rozwoju karier laureatów nagród poetyckich, National Book Award i Pulitzera; artystów wystawianych w The Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art i renomowanych galeriach; filmowców, którzy zdobyli Oscary i zrewolucjonizowali filmy dokumentalne; tancerzy, którzy ustanowili zupełnie nowe sposoby poruszania się; oraz kompozytorów, którzy tworzyli według własnych zasady nowej muzyki. Stypendium otrzymało również wielu późniejszych laureatów Nagrody Nobla.
Rodzina Guggenheimów to potomkowie Meyera Guggenheima, którzy zasłynęli sukcesami w górnictwie i hutnictwie, a później z działalności filantropijnej na rzecz różnych dziedzin, takich jak lotnictwo, czy sztuka nowoczesna.
Najczęściej czytane:
Z ogromnym smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Teresy Chylińskiej, wybitnej postaci polskiej muzykologii. Związana przez ponad 70 lat z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, odeszła 30 września 2025 roku, w wieku 94 lat. Swoje zawodowe życie poświęciła badaniu życia i twórczości Karola Szymanowskiego.
Ceniona w środowisku publikacja Henryka Neuhausa po wielu latach doczekała się nowego wydania. „Sztuka pianistyczna. Notatki pedagoga” to jedna z najsłynniejszych książek metodycznych napisana przez legendarnego pianistę, pedagoga i mentora wirtuozów XX wieku. W 55 rocznicę pierwszego polskiego wydania publikacja powraca do księgarń w unowocześnionej edycji. Premierę książki Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaplanowało na ustanowiony przez UNESCO Międzynarodowy Dzień Muzyki, który przypada 1 października.
Nakładem Polskiego Wydawniczego Muzycznego ukazał się właśnie nowy podręcznik do nauki gry na waltorni. Został opracowany przez autora na podstawie doświadczenia dydaktycznego, rewizji dotychczasowych materiałów oraz inspiracji zaczerpniętych z zagranicznych metod nauczania, z uwzględnieniem realiów polskiej edukacji muzycznej.
Nowe, młode pokolenie polskich kompozytorów przyswaja i dzieli się różnorodnymi wpływami oraz muzycznymi inspiracjami, jednocześnie przenosząc je w nowe wymiary. Ze złożonością muzyki Karola Szymanowskiego zmierzył się Paweł Malinowski, który na zamówienie Spółdzielni Muzycznej contemporary ensemble przygotował własną instrumentację Masek op. 34 Karola Szymanowskiego. Krakowski zespół zaprezentuje dzieło podczas Musica Festival w Strasburgu 23 września o godz. 20:30 w Palais de Fêtes.
Z dumą ogłaszamy zainicjowanie ścisłej współpracy między Polskim Wydawnictwem Muzycznym a Lidią Zielińską, artystką o ogromnym dorobku muzycznym i edukacyjnym, specjalizującą się w sztukach eksperymentalnych, ekologii dźwiękowej i tradycyjnej muzyce japońskiej.
Piąta w tym roku premiera fonograficzna ANAKLASIS prezentuje niepozbawione humoru słuchowisko, w którym rozbrzmiewają głosy Joanny Freszel, Matyldy Damięckiej i kompozytora – Tadeusza Wieleckiego. Gra Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. Jak by to powiedzieć – ostatnie jak do tej pory tak duże dzieło Tadeusza Wieleckiego, od 19 września dostępne jest na najnowszej płycie wydanej w serii OPERA.
Już jutro Warszawa ponownie stanie się stolicą muzyki najnowszej. 19 września rusza 68. Edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, której hasłem przewodnim jest „Prześwit”. Polskie Wydawnictwo Muzyczne – Partner Strategiczny Festiwalu – zaprasza na dwa spotkania autorskie, wokół premierowych publikacji poświęconych postaciom związanym z festiwalem.
Jak podzielić się ze słuchaczem własnym doświadczeniem? Jak oddać to, co niełatwo wyrazić słowem, gestem czy dźwiękiem? Jak za pomocą dźwięków przekazać własne „ja”? Tadeusz Wielecki – kompozytor i kontrabasista – nieustannie poszukuje odpowiedzi na te pytania. Jego refleksje zwerbalizowane w dialogu z Adamem Suprynowiczem, zapisane zostały w najnowszej książce Polskiego Wydawnictwa Muzycznego Jak by to powiedzieć... Premierowa publikacja to głos artysty, dla którego nie ma prostych odpowiedzi.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowią istotną i liczną grupę powstających publikacji. Z okazji 80 lat istnienia PWM-u, powstał cykl artykułów Polscy Kompozytorzy Dzieciom zadedykowany twórcom, którzy część pracy artystycznej poświęcili adeptom sztuki muzycznej.
Głęboko zakorzeniony w tradycji, nie uciekał od nowinek muzycznych. Kompozytor, pedagog, twórca życia kulturalnego, a prywatnie – miłośnik motoryzacji. Tadeusz Baird to bohater napisanej przez Rafała Augustyna najnowszej książki z serii „Małe Monografie” Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Publikacja już dziś trafia na księgarniane półki.