Aktualności
Nowoczesny i romantyczny. Portret Krzysztofa Meyera
2025-08-11
Jeden z najciekawszych polskich kompozytorów – nietuzinkowy i wymykający się schematom. Czerpiąc z tradycji, od ponad 60 lat konsekwentnie wyznacza swoją własną ścieżkę twórczą. Krzysztof Meyer stworzył 130 opusowanych dzieł i wciąż komponuje. Jego życie i twórczość opisane zostały w najnowszej publikacji Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny autorstwa Magdaleny Dziadek. Premierą książki PWM świętuje 82. urodziny kompozytora.

Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny to ogromne źródło wiedzy o kompozytorze. Magdalena Dziadek wpisuje jego biogram w kontekst przemian, które zachodziły w polskiej muzyce współczesnej, ukazując przy tym sytuację społeczno-polityczną kraju. Autorka sięga do źródeł z epoki – po teksty zaczerpnięte z polskich, radzieckich i niemieckich czasopism muzycznych i kulturalnych, gazet codziennych oraz broszur dołączonych do płyt; czerpie z licznych recenzji, ukazuje prywatne fotografie i listy, wreszcie posiłkuje się wypowiedziami samego Meyera. A tych jest niemało, ponieważ kompozytor od wczesnej młodości udziela się jako publicysta i chętnie ujawnia swoje zdanie na tematy dotyczące środowiska muzycznego. Ponadto jest jednym z nielicznych współczesnych kompozytorów, którzy kontynuując tradycję rozpoczętą przez romantyków, intensywnie udzielają się w sferze pisarskiej.
Ponad sześćdziesiąt lat opisanej na kartach tej książki drogi twórczej Krzysztofa Meyera to historia gigantycznego wysiłku. Ocenić go można, nie tylko przedstawiając dorobek kompozytora w liczbach (…) lecz także – przede wszystkim – ważąc włożony w te dzieła wysiłek twórczy.
Fragment książki

Twórczość Meyera najlepiej oddaje słowo „różnorodna”, bowiem trudno oddać jej specyfikę nie dokonując nadmiernych uproszczeń. Ciekawy świata i otwarty na nowinki kompozytor bezustannie poszukuje. Umiejętnie poruszając się w gąszczu różnorodnych inspiracji, konsekwentnie dąży do warsztatowej doskonałości. W obszernej monografii Magdalena Dziadek szczegółowo prezentuje dorobek twórczy Meyera – od początku drogi kompozytorskiej, po dzieła najnowsze. Jak zauważa:
Nie było trendu, którego by Meyer nie wypróbował na własny użytek:
adaptował kolejno przesłanki dodekafonii, sonoryzmu, aleatoryzmu, konstruktywizmu
i – ostatnio – minimalizmu. Zastosowanie każdego z nich traktował
kompozytor jako okazję do udowodnienia, że posłużenie się tą lub inną techniką nie ogranicza możliwości bycia sobą.
Fragment książki
Tysiąc okładek
Monografia Krzysztofa Meyera dołącza do serii wydawniczej "Kompozytorzy Polscy XX i XXI wieku", w której prezentowani są wybitni twórcy współczesnej muzyki polskiej. Znakiem rozpoznawczym serii jest okładka – inna dla każdego egzemplarza, choć stworzona według ustalonego klucza. Każda książka dzięki temu jest niepowtarzalna, tak jak unikatowe jest każde wykonanie utworu muzycznego.
Premierową publikację można odnaleźć w stacjonarnej księgarni PWM, księgarniach internetowych, m.in.: pwm.sklep.pl, oraz dobrych księgarniach muzycznych w całym kraju.

O autorce:
Magdalena Dziadek – absolwentka teorii muzyki w Akademii Muzycznej w Katowicach (dyplom z wyróżnieniem, 1984). W 1991 roku obroniła w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie dysertację doktorską poświęconą warszawskiej krytyce muzycznej z lat 1810–1890, a w 2004 roku zrealizowała tamże przewód habilitacyjny. Od 1992 roku prowadzi samodzielną działalność naukową, skupiając się na historii polskiej i środkowoeuropejskiej kultury muzycznej XIX i pierwszej połowy XX wieku. Opublikowała dwuczęściową monografię Polska krytyka muzyczna w latach 1890–1914. Koncepcje i zagadnienia (2002), zbiór materiałów źródłowych dotyczących recepcji muzyki Chopina w Polsce w XIX wieku oraz w Polsce i w Niemczech w dwudziestoleciu międzywojennym (w antologii Chopin w krytyce muzycznej pod red. I. Poniatowskiej, 2011 i 2015). Jest autorką dwutomowej monografii dziejów warszawskiego Uniwersytetu uzycznego Od Szkoły Dramatycznej do Uniwersytetu. Dzieje wyższej uczelni muzycznej w Warszawie 1810–2010 (t. 1: 1810–1944, 2011; t. 2: 1945–2010, 2016) i kilku innych książek poświęconych historii polskiej kultury muzycznej – w tym tomiku O polskich biografach Chopina w XIX wieku (2019) oraz popularnej monografii Podróż przez dźwięki. Śladami Stanisława Moniuszki (PWM, 2020). Działa także jako krytyczka muzyczna i popularyzatorka muzyki. Jest profesorem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.