Aktualności
Wyspiański według Koniecznego
2008-02-08
Od 28 listopada br. w sklepach dostępny jest album "Wyspiański według Koniecznego" poświęcony wielkiemu twórcy Młodej Polski.W 100. rocznicę śmierci Stanisława Wyspiańskiego ukazał się poświęcony mu album. Płyta zawiera rejestrację koncertu, który odbył się w Krakowie w kościele pw. św. Katarzyny w czerwcu br. w ramach festiwalu "Wyspiański 2007".
Partie solowe kompozytor powierzył wybitnym wokalistom. Wystąpili m.in.: Joanna Słowińska (w roli potrójnej: Pallas Atena – Harfiarka – Panna Młoda), Przemysław Branny (Wysocki), Marek Bałata (Pustelnik), Marta Bizoń (Demeter), Katarzyna Jamróz (Kora). Solistom towarzyszy Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego.
Na płycie "Wyspiański według Koniecznego" znaleźć możemy kompozycje do teatralnych spektakli "Legendy", "Akropolis", "Nocy listopadowej" oraz "Serce moje gram". Utwór "Serce moje gram" napisany przez Koniecznego do tekstów Wyspiańskiego - pierwszy raz wykonano w 2001 roku w Teatrze im. Słowackiego w setną rocznicę prapremiery "Wesela". Krytycy twierdzą, że "Serce moje gram" należy do najważniejszych kompozycji Koniecznego, a wydaje ją m.in. PWM.
-W tekstach Wyspiańskiego czuje się muzykę, puls rytmiczny i niezwykłe napięcie. Jest w nich mnóstwo symboli, które są też symbolami muzycznymi. Fascynuje mnie furia tworzenia tego artysty, w jego tekstach ciągle napotykam niezwykłą energię, która emanuje z nich mimo upływu lat -mówi "Rzeczpospolitej" Zygmunt Konieczny. - Sztuka Wyspiańskiego jest na tyle głęboka i wszechstronna, że, jak sądzę, zawsze jest i będzie aktualna, ważna dla wszystkich pokoleń Polaków.
Opracowano na podstawie:
"Teatralna muzyka Koniecznego"
Jerzy Sadecki
Rzeczpospolita nr 131
06-06-2007
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.