Aktualności
Wyspiański według Koniecznego
2008-02-08
Od 28 listopada br. w sklepach dostępny jest album "Wyspiański według Koniecznego" poświęcony wielkiemu twórcy Młodej Polski.W 100. rocznicę śmierci Stanisława Wyspiańskiego ukazał się poświęcony mu album. Płyta zawiera rejestrację koncertu, który odbył się w Krakowie w kościele pw. św. Katarzyny w czerwcu br. w ramach festiwalu "Wyspiański 2007".
Partie solowe kompozytor powierzył wybitnym wokalistom. Wystąpili m.in.: Joanna Słowińska (w roli potrójnej: Pallas Atena – Harfiarka – Panna Młoda), Przemysław Branny (Wysocki), Marek Bałata (Pustelnik), Marta Bizoń (Demeter), Katarzyna Jamróz (Kora). Solistom towarzyszy Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego.
Na płycie "Wyspiański według Koniecznego" znaleźć możemy kompozycje do teatralnych spektakli "Legendy", "Akropolis", "Nocy listopadowej" oraz "Serce moje gram". Utwór "Serce moje gram" napisany przez Koniecznego do tekstów Wyspiańskiego - pierwszy raz wykonano w 2001 roku w Teatrze im. Słowackiego w setną rocznicę prapremiery "Wesela". Krytycy twierdzą, że "Serce moje gram" należy do najważniejszych kompozycji Koniecznego, a wydaje ją m.in. PWM.
-W tekstach Wyspiańskiego czuje się muzykę, puls rytmiczny i niezwykłe napięcie. Jest w nich mnóstwo symboli, które są też symbolami muzycznymi. Fascynuje mnie furia tworzenia tego artysty, w jego tekstach ciągle napotykam niezwykłą energię, która emanuje z nich mimo upływu lat -mówi "Rzeczpospolitej" Zygmunt Konieczny. - Sztuka Wyspiańskiego jest na tyle głęboka i wszechstronna, że, jak sądzę, zawsze jest i będzie aktualna, ważna dla wszystkich pokoleń Polaków.
Opracowano na podstawie:
"Teatralna muzyka Koniecznego"
Jerzy Sadecki
Rzeczpospolita nr 131
06-06-2007
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.