PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Dzień Edukacji Muzycznej – Kraków 2016

2016-09-12

Tegoroczna edycja organizowanego przez PWM Dnia Edukacji Muzycznej odbędzie się 19 października, tym razem w rodzinnym mieście wydawnictwa – Krakowie, w gościnnych progach Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza.

 

Dzień Edukacji Muzycznej to wydarzenie cykliczne o charakterze edukacyjnym i zasięgu ogólnopolskim, przeznaczone dla nauczycieli szkół muzycznych wszystkich stopni oraz dyrygentów orkiestr i chórów szkolnych. Ma na celu prezentację nowatorskich metod nauczania, nowych publikacji nutowych oraz wymianę doświadczeń pedagogicznych.

 

Program DEM ujęty został w moduły, na które składają się lekcje pokazowe i wykłady dotyczące różnych instrumentów (fortepian, skrzypce, wiolonczela, kontrabas, klarnet, flet, saksofon), spotkania z autorami oraz warsztaty dla dyrygentów chóralnych.

 

Tak, jak to było w przypadku poprzednich edycji, do udziału w DEM w roli mentorów zaproszeni zostali najlepsi polscy pedagodzy muzyczni, wśród nich m.in. ceniony polski kontrabasista, Grzegorz Frankowski. Muzyk jest autorem publikacji „Szkoła na kontrabas”, w której prezentuje pionierską metodę nauczania gry na kontrabasie. Zajęcia poprowadzą też inni autorzy bestsellerowych edukacyjnych pozycji: Paweł Wójtowicz („Miniatury" na skrzypce i fortepian), Ewa Iwan („Ładnie gram na skrzypcach”), Dorota Obijalska („Skrzypiące nutki” na skrzypce i fortepian) i Ryszard Kusek („Etiudowe oczko. Opowieści na kontrabas solo”, „W dawnym stylu” na kontrabas (wiolonczelę) i fortepian). Na uwagę zasługuje także premiera polskiego wydania szkoły na saksofon pt. „Zagrajmy na saksofonie” J.M. Londeix, którą zaprezentuje znana saksofonistka Alina Mleczko.

 

Lekcje pokazowe z udziałem swoich uczniów poprowadzą pedagodzy z ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie, m.in. dr Katarzyna Marczak (klarnet), Jolanta Trzos-Frankowska (flet), Elżbieta Bień (fortepian), Lilianna Adamska (skrzypce), Piotr Machnik (fortepian), Izabela Grzybek (fortepian), Marta Nagawiecka (wiolonczela) oraz Małgorzata Pietruszka i Leszek Dzierżęga (kameralistyka). Patron szkoły – Mieczysław Karłowicz będzie także bohaterem lekcji pokazowej z historii muzyki, którą przygotuje dr Dorota Susuł.

 

Ponadto swoją wiedzą podzielą się wykładowcy najlepszych polskich uczelni muzycznych: prof. dr hab. Sławomir Tomasik z warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, dr hab., prof. AM Roman Widaszek z Akademii Muzycznej w Katowicach, dr hab., prof. AM Wojciech Olszewski z Akademii Muzycznej w Poznaniu, dr Agnieszka Kopińska z Instytutu Muzyki w Cieszynie oraz dr Wiesław Suruło z Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

Program tegorocznej edycji wzbogacony został o warsztaty przeznaczone dla dyrygentów dziecięcych i młodzieżowych chórów szkolnych i chórmistrzów, które poprowadzą prof. dr hab. Katarzyna Sokołowska oraz dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny. O muzyce polskiej w repertuarze orkiestr szkolnych opowie dyrygent orkiestry ZPSM im. M. Karłowicza dr hab. Tomasz Chmiel, który poprowadzi także koncert wieńczący Dzień Edukacji Muzycznej.

Podczas Dnia Edukacji Muzycznej odbędzie się także kiermasz publikacji PWM. Nuty pedagogiczne i podręczniki dostępne będą w atrakcyjnych cenach.

 

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, jednak ze względu na ograniczoną liczbę miejsc należy potwierdzić swoją obecność drogą elektroniczną. Zapisy przyjmowane są do 10 października 2016 roku. Formularz zgłoszeniowy oraz szczegółowy program dostępne są na stronie internetowej DEM.

Zachęcamy do dołączenia do wydarzenia na Facebooku, gdzie na bieżąco będzie można śledzić wszystkie informacje z nim związane.

Zapraszamy!

Najczęściej czytane:

Paweł Malinowski nowym kompozytorem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.

Matematyczność w muzyce. 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.

Biblia tańca powraca. Kultowy podręcznik Ireny Turskiej na nowo

Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.

Instrument miesiąca: klawesynowe rekomendacje Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz

Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.

Kto napisał „Poloneza Ogińskiego”? Odpowiedź nie jest oczywista

Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...

Jak brzmi muzyka najnowsza? Premiery w Krakowie i we Wrocławiu

Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.

Księgarnia PWM 29 marca 2024 czynna w godzinach 10:00-16:00.

Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.

Śpiewajmy razem! Muzyczne spotkanie seniorów w Krakowie

Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.

Elżbieta Sikora uhonorowana Nagrodą Prezydenta Republiki Francuskiej

Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
 

Instrument miesiąca: harfowe rekomendacje Agnieszki Kaczmarek-Bialic

Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.

 

Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?