PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

IV Festiwal Muzyki Polskiej

2008-10-30
Kraków, 9-16 listopada 2008

Prawykonanie Te Deum Kilara, pierwsza krakowska prezentacja wstrząsającej Pasji Mykietyna, koncerty jubileuszowe Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Krzysztofa Pendereckiego, występ legendarnej The London Sinfonietty i wielu innych solistów, dyrygentów i zespołów z Polski i z zagranicy oraz wszystkich znakomitych zespołów Polskiego Radia - to w największym skrócie opis czwartej edycji Festiwalu Muzyki Polskiej.

Festiwal - organizowany przez Prezydenta Miasta, Polskie Radio oraz Stowarzyszenie Muzyki Polskiej, a powstały z inicjatywy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego - obfitować będzie w wiele wydarzeń muzycznych: spektakle operowe, koncerty symfoniczne i oratoryjne, kameralistykę, spotkania z wybitnymi artystami i imprezy towarzyszące. Na piętnastu koncertach zaprezentowanych zostanie ponad 50 utworów polskich kompozytorów od Mikołaja Zieleńskiego po Pawła Mykietyna i wystąpi prawie 500 artystów z Polski, USA, Szwecji, Australii, Słowenii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Austrii i Rosji.

Oprócz wspomnianej premiery Te Deum Wojciecha Kilara podczas koncertu inauguracyjnego i wyczekiwanego, drugiego po wrocławskim wykonania Pasji Mykietyna na zakończenie Festiwalu, będą miały miejsce prawykonania utworu Beelden Marcela Chyrzyńskiego i zamówionego przez Festiwal Quantemporette Aleksandra Nowaka, który niedawno rozpoczął współpracę z PWM.

Festiwal prezentuje muzykę polską w jej wielowiekowej historii, ale kładzie nacisk na współczesną twórczość kompozytorską oraz przypomina dobre, ale nieznane lub zbyt rzadko wykonywane utwory.  W programie znalazły się m. in. Chromatic Fantasy i Shortly on Line Wojciecha Widłaka, Głowa Meduzy Witolda Szalonka, dramat Jutro Tadeusza Bairda, Cosmos I Stefana Kisielewskiego, Concerto retro Krzysztofa Meyera, II Symfonia "Kopernikowska" H.M. Góreckiego, Madrigali dell'estate Marka Stachowskiego, Polychromy Zygmunta Krauzego, Swinging music Kazimierza Serockiego, Training 68 W. Kilara i Kwartet na jesień Zbigniewa Bujarskiego, który właśnie obchodził jubileusz 75-lecia.

Szczegółowy program Festiwalu na stronie www.fmp.org.pl

Najczęściej czytane:

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.

Nieznany rozdział z życia Chopina. Studium brytyjskich wojaży po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu

Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.

Przezwyciężyć fatum – „Philaenis” Romana Statkowskiego. Historia pewnego utworu

Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.