Aktualności
Zmarł Jerzy Jasieński
2008-12-08
- pianista, krytyk, publicysta, działacz muzyczny i teatralny, wieloletni dyrektor warszawskiego oddziału PWM.Z wielkim żalem zawiadamiamy, że w niedzielę, 7 grudnia, zmarł Jerzy Jasieński. Miał 95 lat.
Jerzy Jasieński urodził się 25 maja 1913 r. we Władykaukazie (obecnie Ordżonikidze). W latach 1922-25 kształcił się w tamtejszym konserwatorium. Odbył studia pianistyczne i prawnicze w Wilnie. Podczas wojny brał udział w tajnym nauczaniu i był kierownikiem muzycznym litewskiego Teatru Dramatycznego w Wilnie. W latach 1945-48 działał w Bydgoszczy jako dyrektor Okręgowego Biura Koncertowego, współzałożyciel i wykładowca konserwatorium, współorganizator i pierwszy dyrektor Pomorskiej Orkiestry Symfonicznej. W 1948 r. przeszedł do pracy w Ministerstwie Kultury i Sztuki. Do 1950 r. koncertował (jako solista i akompaniator), m. in. w Wilnie, Lublinie, Bydgoszczy, Toruniu, Krakowie i Warszawie. W 1964 r. objął dyrekcję i kierownictwo artystyczne Teatru Polskiego w Warszawie, a w 1966 r. dyrekcję i kierownictwo artystyczne Teatru Wielkiego. Po ciężkiej chorobie podjął pracę w Wydawnictwach Artystycznych i Filmowych, a w latach 1980-89 był zastępcą dyrektora PWM do spraw oddziału warszawskiego. Od 1945 r. działał jako organizator życia muzycznego. Zorganizował I Festiwal Muzyki Polskiej (1946) i Ogólnopolską Naradę Szkolnictwa Muzycznego (1947) w Bydgoszczy oraz - w Warszawie - Festiwal Muzyki Ludowej (1949), ogólnokrajowy Festiwal Muzyki Polskiej (1950), V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina, którego był sekretarzem (1955), I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (1956). Zajmował się krytyką i publicystyką muzyczną. Wiele uwagi w swojej działalności poświęcił postaci I. J. Paderewskiego. W latach 1968-92 był wiceprezesem Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Odznaczony m. in. Krzyżem Oficerskim i Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (w 1955 i 1983 r.) oraz Krzyżem Kompanii Wrześniowej (1985).
(A. Neuer, Encyklopedia Muzyczna PWM)
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.