Aktualności
Zmarł Jerzy Jasieński
2008-12-08
- pianista, krytyk, publicysta, działacz muzyczny i teatralny, wieloletni dyrektor warszawskiego oddziału PWM.Z wielkim żalem zawiadamiamy, że w niedzielę, 7 grudnia, zmarł Jerzy Jasieński. Miał 95 lat.
Jerzy Jasieński urodził się 25 maja 1913 r. we Władykaukazie (obecnie Ordżonikidze). W latach 1922-25 kształcił się w tamtejszym konserwatorium. Odbył studia pianistyczne i prawnicze w Wilnie. Podczas wojny brał udział w tajnym nauczaniu i był kierownikiem muzycznym litewskiego Teatru Dramatycznego w Wilnie. W latach 1945-48 działał w Bydgoszczy jako dyrektor Okręgowego Biura Koncertowego, współzałożyciel i wykładowca konserwatorium, współorganizator i pierwszy dyrektor Pomorskiej Orkiestry Symfonicznej. W 1948 r. przeszedł do pracy w Ministerstwie Kultury i Sztuki. Do 1950 r. koncertował (jako solista i akompaniator), m. in. w Wilnie, Lublinie, Bydgoszczy, Toruniu, Krakowie i Warszawie. W 1964 r. objął dyrekcję i kierownictwo artystyczne Teatru Polskiego w Warszawie, a w 1966 r. dyrekcję i kierownictwo artystyczne Teatru Wielkiego. Po ciężkiej chorobie podjął pracę w Wydawnictwach Artystycznych i Filmowych, a w latach 1980-89 był zastępcą dyrektora PWM do spraw oddziału warszawskiego. Od 1945 r. działał jako organizator życia muzycznego. Zorganizował I Festiwal Muzyki Polskiej (1946) i Ogólnopolską Naradę Szkolnictwa Muzycznego (1947) w Bydgoszczy oraz - w Warszawie - Festiwal Muzyki Ludowej (1949), ogólnokrajowy Festiwal Muzyki Polskiej (1950), V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina, którego był sekretarzem (1955), I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (1956). Zajmował się krytyką i publicystyką muzyczną. Wiele uwagi w swojej działalności poświęcił postaci I. J. Paderewskiego. W latach 1968-92 był wiceprezesem Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Odznaczony m. in. Krzyżem Oficerskim i Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (w 1955 i 1983 r.) oraz Krzyżem Kompanii Wrześniowej (1985).
(A. Neuer, Encyklopedia Muzyczna PWM)
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.