Aktualności
Zmarł Jerzy Jasieński
2008-12-08
- pianista, krytyk, publicysta, działacz muzyczny i teatralny, wieloletni dyrektor warszawskiego oddziału PWM.Z wielkim żalem zawiadamiamy, że w niedzielę, 7 grudnia, zmarł Jerzy Jasieński. Miał 95 lat.
Jerzy Jasieński urodził się 25 maja 1913 r. we Władykaukazie (obecnie Ordżonikidze). W latach 1922-25 kształcił się w tamtejszym konserwatorium. Odbył studia pianistyczne i prawnicze w Wilnie. Podczas wojny brał udział w tajnym nauczaniu i był kierownikiem muzycznym litewskiego Teatru Dramatycznego w Wilnie. W latach 1945-48 działał w Bydgoszczy jako dyrektor Okręgowego Biura Koncertowego, współzałożyciel i wykładowca konserwatorium, współorganizator i pierwszy dyrektor Pomorskiej Orkiestry Symfonicznej. W 1948 r. przeszedł do pracy w Ministerstwie Kultury i Sztuki. Do 1950 r. koncertował (jako solista i akompaniator), m. in. w Wilnie, Lublinie, Bydgoszczy, Toruniu, Krakowie i Warszawie. W 1964 r. objął dyrekcję i kierownictwo artystyczne Teatru Polskiego w Warszawie, a w 1966 r. dyrekcję i kierownictwo artystyczne Teatru Wielkiego. Po ciężkiej chorobie podjął pracę w Wydawnictwach Artystycznych i Filmowych, a w latach 1980-89 był zastępcą dyrektora PWM do spraw oddziału warszawskiego. Od 1945 r. działał jako organizator życia muzycznego. Zorganizował I Festiwal Muzyki Polskiej (1946) i Ogólnopolską Naradę Szkolnictwa Muzycznego (1947) w Bydgoszczy oraz - w Warszawie - Festiwal Muzyki Ludowej (1949), ogólnokrajowy Festiwal Muzyki Polskiej (1950), V Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina, którego był sekretarzem (1955), I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" (1956). Zajmował się krytyką i publicystyką muzyczną. Wiele uwagi w swojej działalności poświęcił postaci I. J. Paderewskiego. W latach 1968-92 był wiceprezesem Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Odznaczony m. in. Krzyżem Oficerskim i Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (w 1955 i 1983 r.) oraz Krzyżem Kompanii Wrześniowej (1985).
(A. Neuer, Encyklopedia Muzyczna PWM)
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.