PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Warszawa Witoldowi Lutosławskiemu

2009-05-28
Fundacja Polskiej Rady Muzycznej i Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zapraszają na dzień otwarty - 30 maja 2009 r.

Projekt związany z 15. rocznicą śmierci Witolda Lutosławskiego, najwybitniejszego po Chopinie i Szymanowskim kompozytora polskiego, jednego z najznakomitszych kompozytorów XX wieku, ma na celu utrwalenie pamięci niedawnej obecności w przestrzeni kulturalnej Warszawy twórcy o wielkim wpływie na muzykę XX wieku oraz wizerunku jego małej i wielkiej ojczyzny. Głęboki sens poznawczy, ale i znaczenie praktyczne (dla trwałego ich naznaczenia) może mieć wskazanie miejsc w Warszawie związanych najściślej z Lutosławskim – domów, w których spędził niemal cale życie w Śródmieściu (kilkaset metrów od siedziby InfoQultura na Marszałkowskiej), na Saskiej Kępie i Żoliborzu (tutaj jest tablica pamiątkowa), identyfikacja miejsc ulubionych (zapytamy o nie przyjaciół), najczęściej przemierzanych dróg. W ten sposób pragniemy „przybliżyć Lutosławskiego miastu”; wpisać go trwale w historyczną pamięć Warszawy.

Dzień otwarty w InfoQultura poświęcony Witoldowi Lutosławskiemu będzie okazją do podsumowania tego, co wydarzyło się w Warszawie w związku z rocznicą śmierci Kompozytora i co jeszcze przed nami – o tym i o planach promocji muzyki Lutosławskiego z pewnością mówić będą zaproszeni przez nas członkowie Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, partnera w organizacji projektu.

Z wielką radością przyjęliśmy także współudział w organizacji ze strony Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Programu 2 Polskiego Radia, który dla wybranego laureata Konkursu zaoferował możliwość dokonania nagrań studyjnych i wysłania ich na Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Muzyków „Concertino Praga 2010”.

Dzień otwarty w InfoQultura poświęcony Witoldowi Lutosławskiemu będzie w końcu okazją do popularyzacji twórczości Witolda Lutosławskiego, a zwłaszcza jego utworów pisanych z myślą o dzieciach i dla dzieci (muzyka kameralna, drobne utwory fortepianowe, duety fortepianowe), da szansę bardziej osobistego, emocjonalnego kontaktu mieszkańców Warszawy z twórczością, życiem i postacią Witolda Lutosławskiego.

Program:

godz. 12.00
spotkanie artystów, „lutosławianistów”, honorowych gości (patronat honorowy powierzyliśmy spadkobiercom Lutosławskiego, Gabrieli i Marcinowi Bogusławskim), gości z Drozdowa – historycznej siedziby rodziny Lutosławskich, z publicznością, dziećmi i młodzieżą warszawskich szkół oraz finalistami V Konkursu Wykonawczego Utworów Witolda Lutosławskiego.

Dyskusja okrągłego stołu „Muzyka Witolda Lutosławskiego w perspektywie 100. rocznicy urodzin kompozytora”.

Pokaz zdjęć „Warszawa Lutosławskiego”.

godz. 16.00
Koncert finalistów V Konkursu Wykonawczego Utworów Witolda Lutosławskiego.

godz. 18.00
Koncert z udziałem Bartosza Koziaka (wiolonczela) i Barbary Malcolm (skrzypce)

sobota, 30 maja 2009, punkt informacji kulturalnej InfoQultura, pl. Konstytucji 4, Warszawa

Najczęściej czytane:

6 utworów polskiej muzyki najnowszej, które warto poznać w maju

Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.