Aktualności
'Polska' Radiowa Jesień w Pradze
2010-10-18
W dniach od 12 do 16 października w stolicy Czech odbył się festiwal Radiowa Jesień, przygotowany przez czeskie radio publiczne we współpracy z Instytutem Polskim w Pradze. Jego program z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, obfitował w polskie akcenty.
W czeskiej stolicy zaprezentowały się dwie polskie orkiestry, a gospodarze wykonali również utwory polskich kompozytorów związanych z PWM – Wojciecha Widłaka i Aleksandra Nowaka.
Już drugiego dnia festiwalu w praskiej filharmonii Rudolfinum zabrzmiały dźwięki utworów Bedřicha Smetany, Witolda Lutosławskiego, Leoša Janáčka oraz Wojciecha Kilara, które wykonała Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Łukasza Borowicza. Jako soliści wystąpili pianistka Julia Samojło oraz wiolonczelista Jiří Bárta. Po zakończeniu występu długo nie milkły oklaski zachwyconej publiczności, a orkiestra na bis wykonała poloneza W. Kilara ze ścieżki dźwiękowej do filmu „Pan Tadeusz” w reż. A. Wajdy.
Następnego dnia, czyli 14 października, Orkiestra Pardubice Czeskiej Filharmonii Kameralnej z dyrygentem Marko Ivanovičem na czele zaprezentowała praskiej publiczności m.in. kompozycje Wojciecha Widłaka „Shortly On Line” oraz Aleksandra Nowaka (na zdj.) „Ciemnowłosa dziewczyna w czarnym sportowym samochodzie”. Występ spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem słuchaczy.
W ostatnim dniu festiwalu wystąpiła Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, której przewodził Tadeusz Strugała. W programie występu znalazły się utwory Wojciecha Kilara, Ignacego Jana Paderewskiego oraz symfonia Antonína Dvořáka. Publiczność nagrodziła występ długimi brawami.
"Jestem dumny, że do Pragi jako honorowy gość został zaproszony jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich kompozytorów- Wojciech Kilar. Szanowni Państwo, mamy się na co cieszyć"-reklamował festiwal tuż przed rozpoczęciem jego współtwórca, dyrektor Instytutu Polskiego w Pradze, Maciej Szymanowski. Po festiwalu można potwierdzić, że istotnie mamy się czym cieszyć w polskiej muzyce współczesnej.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.