Aktualności
'Polska' Radiowa Jesień w Pradze
2010-10-18
W dniach od 12 do 16 października w stolicy Czech odbył się festiwal Radiowa Jesień, przygotowany przez czeskie radio publiczne we współpracy z Instytutem Polskim w Pradze. Jego program z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, obfitował w polskie akcenty.
W czeskiej stolicy zaprezentowały się dwie polskie orkiestry, a gospodarze wykonali również utwory polskich kompozytorów związanych z PWM – Wojciecha Widłaka i Aleksandra Nowaka.
Już drugiego dnia festiwalu w praskiej filharmonii Rudolfinum zabrzmiały dźwięki utworów Bedřicha Smetany, Witolda Lutosławskiego, Leoša Janáčka oraz Wojciecha Kilara, które wykonała Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Łukasza Borowicza. Jako soliści wystąpili pianistka Julia Samojło oraz wiolonczelista Jiří Bárta. Po zakończeniu występu długo nie milkły oklaski zachwyconej publiczności, a orkiestra na bis wykonała poloneza W. Kilara ze ścieżki dźwiękowej do filmu „Pan Tadeusz” w reż. A. Wajdy.
Następnego dnia, czyli 14 października, Orkiestra Pardubice Czeskiej Filharmonii Kameralnej z dyrygentem Marko Ivanovičem na czele zaprezentowała praskiej publiczności m.in. kompozycje Wojciecha Widłaka „Shortly On Line” oraz Aleksandra Nowaka (na zdj.) „Ciemnowłosa dziewczyna w czarnym sportowym samochodzie”. Występ spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem słuchaczy.
W ostatnim dniu festiwalu wystąpiła Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, której przewodził Tadeusz Strugała. W programie występu znalazły się utwory Wojciecha Kilara, Ignacego Jana Paderewskiego oraz symfonia Antonína Dvořáka. Publiczność nagrodziła występ długimi brawami.
"Jestem dumny, że do Pragi jako honorowy gość został zaproszony jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich kompozytorów- Wojciech Kilar. Szanowni Państwo, mamy się na co cieszyć"-reklamował festiwal tuż przed rozpoczęciem jego współtwórca, dyrektor Instytutu Polskiego w Pradze, Maciej Szymanowski. Po festiwalu można potwierdzić, że istotnie mamy się czym cieszyć w polskiej muzyce współczesnej.
Najczęściej czytane:
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.