Aktualności
Prapremiera nowej opery Eugeniusza Knapika
2010-10-21
W dniach 16 i 17 października w Operze Wrocławskiej odbyły się prapremierowe wykonania opery Eugeniusza Knapika “La liberta chiama la liberta” do libretta Jana Fabre’a. To ostatni człon trylogii duetu Knapik-Fabre "Umysły Heleny Troubleyn", poświęconej tragicznym losom obłąkanej mieszkanki Antwerpii. Główna bohaterka, Helena Troubleyn, jest, według deklaracji Jana Fabre’a, postacią autentyczną. Fabre znał ją i obserwował jej zmagania z dysfunkcjami psychicznymi – schizofrenią i towarzyszącymi urojeniami oraz depresją. Muzyka, która stworzył Eugeniusz Knapik, jest nie tylko dźwiękową ilustracją losów owej kobiety, ale również, a może przede wszystkim, eksplikacją stanów emocjonalnych oraz próbą dotarcia do najgłębszych pokładów ludzkiej psychiki.Pierwsza część trylogii powstała jeszcze w latach 80., druga zaś na początku minionej dekady. – Nie chcę ukrywać, że trzecią operę pisało mi się najlepiej – podkreśla kompozytor. – To twór oryginalny, nie znam analogicznego przypadku – mówi o swoim dziele.
Opera “La liberta chiama la liberta” nie posiada wyraźnej fabuły, szkicowo przedstawia oś narracyjną oraz zakreśla sylwetki głównych bohaterów. - Nie jest łatwo tworzyć operę bez fabuły i postaci, dlatego też postanowiliśmy przedstawić to dzieło w zakresie formy - koloru, przestrzeni, bo to właśnie one składają się na wymykający się wszelkim ramom świat wyobraźni - zaznacza reżyser Michał Zadara.
Oniryczny świat wyobraźni Heleny Troubleyn publiczność mogła podziwiać w wykonaniu artystów Opery Wrocławskiej, w reżyserii Michała Zadary, pod kierownictwem muzycznym Jacka Kaspszyka.
Najczęściej czytane:
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.
Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.
Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.
Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.
Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?
W piątek 15 marca rozpocznie się wielkie święto dla miłośników eufonium i saxhornu, werbla, czy buławy. Ogólnopolska Konferencja Orkiestr Dętych w Radomiu (15-17 marca) zgromadzi w jednym miejscu muzyków, dyrygentów i orkiestry, po to, by wymieniać się doświadczeniami, doskonalić swoje umiejętności oraz zdobywać szeroko ujętą w programie wiedzę teoretyczną.
Muzyka – czym jest? Co oznacza? Na czym polega jej wartość? Estetyka muzyki Rogera Scrutona to brytyjski bestseller, który od niemal 30 lat pobudza do refleksji nad filozoficznym wymiarem sztuki dźwięków. Dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego książka nareszcie trafia w ręce polskich czytelników.