Aktualności
Pociąg do muzyki Kilara
2004-06-29
NOSPR zaprezentuje muzykę Wojciecha Kilara w miastach, z którymi wiąże się życie kompozytora: we Lwowie, na przejściu granicznym w Medyce, w Rzeszowie, Krakowie, Katowicach i Częstochowie.
"Muzyka Wojciecha Kilara jest łatwa w odbiorze nawet dla niewyrobionego słuchacza, ale sami jesteśmy ciekawi wrażenia, jakie zrobi ona na przypadkowej w końcu publiczności, obecnej akurat w chwili koncertu na dworcu", powiedziała Joanna Wnuk-Nazarowa - dyrektor orkiestry i autorka projektu "Pociąg do muzyki Kilara".
Około stuosobowa orkiestra i siedemdziesięcioosobowy Chór Polskiego Radia z Krakowa będzie podróżować pociągiem i grać, także na dworcach.
2 lipca w polskiej katedrze pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny we Lwowie NOSPR pod dyrekcją Kazimierza Korda oraz Izabella Kłosińska - sopran, Anna Lubańska - mezzosopran, Piotr Kusiewicz - tenor i Romuald Tesarowicz - bas wykonają "Missa pro pace". W nocy artyści wyjadą pociągiem ze Lwowa i 3 lipca rano wystapią na kolejowym przejściu granicznym w Medyce. Pod dyrekcją Łukasza Borowicza, który poprowadzi następne koncerty, orkiestra zagra "Krzesanego". O godz. 14.15 na dworcu w Rzeszowie zabrzmi "Exodus" w wykonaniu NOSPR i Chóru PR oraz "Orawa" w wykonaniu muzyków Filharmonii im. A. Malawskiego w Rzeszowie. O godz. 18.15 na dworcu w Krakowie będzie można usłyszeć "Kościelec 1909" i "Exodus", a o godz. 22.00 w Górnośląskim Centrum Kultury w Katowicach - fragmenty muzyki do filmu "Pan Tadeusz", "Krzesanego" i "Koncert fortepianowy" w wykonaniu Pawła Kowalskiego. 4 lipca w częstochowskiej bazylice na Jasnej Górze, podczas uroczystego koncertu zabrzmi "Angelus", II cz. "Koncertu fortepianowego", "Bogurodzica" i "Victoria".
Projekt "Pociąg do muzyki Kilara" wpisuje się w program obchodów Roku Polskiego na Ukrainie.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.