Aktualności
Zmarł Janusz Popławski
2004-12-27
W nocy z 26 na 27 grudnia zmarł w Gdyni Janusz Popławski - gitarzysta, kompozytor, aranżer, publicysta, wydawca.
W nocy z 26 na 27 grudnia zmarł w Gdyni Janusz Popławski - gitarzysta, kompozytor, aranżer, publicysta, wydawca.
Janusz Popławski urodził się 20 X 1938 r. w Dolinie (Podkarpacie). 1956 jako gitarzysta i wokalista debiutował w zespole estradowym Błękitne Gwiazdy w Nowej Soli, jako kontrabasista w zespole jazzowym w Szczecinie. W l. 1963-76 grał w zespole Niebiesko-Czarni, z którym występował wielokrotnie na festiwalach polskiej piosenki w Opolu i Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie (1965), koncertował w kraju i Europie, a także w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
W następnych latach prowadził własne zespoły: Bumerang, Flash Band, Winners, Rock'n'Rollers, tworzył dla nich piosenki i kompozycje. Od 1985 występował z solowymi recitalami, grając własne kompozycje na gitarach syntezatorowych i sekwencerach.
Był kompozytorem piosenek dla zespołu Niebiesko-Czarni, m.in. Czy będziesz sama dziś wieczorem, Adagio cantabile, Musisz się zakochać, a także czterech utworów do rock-opery Naga. Komponował też muzykę elektroniczną.
W l. 1966-86 publikował w periodykachm"Jazz" i "Radar" reportaże, recenzje, cykle artykułów. Jest autorem podręczników Szkoła na gitarę basową (1971) i Studium gitary basowej (1993). Od 1991 prowadził w Gdyni wydawnictwo Professional Music Press, w którym wydawał czasopisma "Gazeta Muzyczna", "Gitara i Bas", "Świat Gitary", a także podręczniki Chwyty gitarowe, Szkoła na bas, nuty, płyty CD i kasety wideo.
Od lat 90. obok działalności wydawniczej realizował projekty popularyzujące muzykę, organizował warsztaty i konkursy, koncerty, coroczny plebiscyt Gitarowy Top, wyłaniające najlepszych muzyków i najlepsze płyty gitarowe. Uczestniczył jako juror i wykładowca w festiwalach gitarowych.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.