PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

30. rocznica śmierci Tadeusza Ochlewskiego

2005-01-14

- założyciela i wieloletniego dyrektora PWM.

26 stycznia przypada 30. rocznica śmierci Tadeusza Ochlewskiego - założyciela i wieloletniego dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

27 stycznia o godz. 17.00 w Bazylice oo. Dominikanów w Krakowie zostanie odprawiona msza w intencji Zmarłego.

Tadeusz Ochlewski (1894 - 1975) - skrzypek, wydawca i organizator życia muzycznego. Był współzałożycielem i członkiem zarządu Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Muzyki Polskiej, którego celem było szerzenie muzyki XVI-XVIII w. (później także XIX i XX w.) poprzez organizowanie regularnych audycji muzycznych. W ramach stowarzyszenia w 1928 r. wraz z A. Chybińskim i B. Rutkowskim utworzył Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej. W 1930 r. powołano pierwszą polską oficynę muzyczną, która za zadanie stawiała sobie dokumentację muzyki polskiej - Towarzystwo Wydawnicze Muzyki Polskiej, wspierane finansowo przez Fundusz Kultury Narodowej. Do zarządu TWMP weszli T. Zalewski, K. Sikorski, B. Rutkowski i T. Ochlewski (1937-39 dyr.). W powołanym przez TWMP w 1934 r. kwartalniku "Muzyka Polska" Ochlewski zamieszczał sprawozdania z życia muzycznego stolicy. Między innymi z jego inicjatywy powstała Organizacja Ruchu Muzycznego, której zadaniem było organizowanie na terenie całego kraju koncertów dla szerokich kręgów społecznych, zwł. młodzieży szkolnej.

Lata 1939-45 spędził w Warszawie, kontynuując w warunkach konspiracyjnych wszystkie dotychczasowe formy działalności. 6 IV 1945 Ministerstwo Kultury i Sztuki powierzyło T. Ochlewskiemu zadanie utworzenia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zarząd TWMP oddał na ten cel cały swój zasób archiwalno-wydawniczy. W ciągu 20 lat działalności na stanowisku dyrektora PWM T. Ochlewski stworzył wydawnictwo o wszechstronnym profilu, będące wówczas jedną z najbardziej nowoczesnych w Europie muzycznych oficyn wydawniczych. Szczególną troską otaczał dawną i współczesną muzykę polską. Z działalnością edytorską wiązał działalność organizatorsko-koncertową. Od 1946 r. PWM organizowało koncerty polskiej muzyki dawnej i współczesnej, często dopełniane występami wybitnych poetów.

Po przejściu na emeryturę w 1965 r. przeniósł się do Warszawy, gdzie kierował zorganizowanym przez siebie zespołem muzyki dawnej "Con moto ma cantabile", wyszukując zapomniane lub nieznane kompozycje.

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.