Aktualności
30. rocznica śmierci Tadeusza Ochlewskiego
2005-01-14
- założyciela i wieloletniego dyrektora PWM.
26 stycznia przypada 30. rocznica śmierci Tadeusza Ochlewskiego - założyciela i wieloletniego dyrektora Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
27 stycznia o godz. 17.00 w Bazylice oo. Dominikanów w Krakowie zostanie odprawiona msza w intencji Zmarłego.
Tadeusz Ochlewski (1894 - 1975) - skrzypek, wydawca i organizator życia muzycznego. Był współzałożycielem i członkiem zarządu Stowarzyszenia Miłośników Dawnej Muzyki Polskiej, którego celem było szerzenie muzyki XVI-XVIII w. (później także XIX i XX w.) poprzez organizowanie regularnych audycji muzycznych. W ramach stowarzyszenia w 1928 r. wraz z A. Chybińskim i B. Rutkowskim utworzył Wydawnictwo Dawnej Muzyki Polskiej. W 1930 r. powołano pierwszą polską oficynę muzyczną, która za zadanie stawiała sobie dokumentację muzyki polskiej - Towarzystwo Wydawnicze Muzyki Polskiej, wspierane finansowo przez Fundusz Kultury Narodowej. Do zarządu TWMP weszli T. Zalewski, K. Sikorski, B. Rutkowski i T. Ochlewski (1937-39 dyr.). W powołanym przez TWMP w 1934 r. kwartalniku "Muzyka Polska" Ochlewski zamieszczał sprawozdania z życia muzycznego stolicy. Między innymi z jego inicjatywy powstała Organizacja Ruchu Muzycznego, której zadaniem było organizowanie na terenie całego kraju koncertów dla szerokich kręgów społecznych, zwł. młodzieży szkolnej.
Lata 1939-45 spędził w Warszawie, kontynuując w warunkach konspiracyjnych wszystkie dotychczasowe formy działalności. 6 IV 1945 Ministerstwo Kultury i Sztuki powierzyło T. Ochlewskiemu zadanie utworzenia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Zarząd TWMP oddał na ten cel cały swój zasób archiwalno-wydawniczy. W ciągu 20 lat działalności na stanowisku dyrektora PWM T. Ochlewski stworzył wydawnictwo o wszechstronnym profilu, będące wówczas jedną z najbardziej nowoczesnych w Europie muzycznych oficyn wydawniczych. Szczególną troską otaczał dawną i współczesną muzykę polską. Z działalnością edytorską wiązał działalność organizatorsko-koncertową. Od 1946 r. PWM organizowało koncerty polskiej muzyki dawnej i współczesnej, często dopełniane występami wybitnych poetów.
Po przejściu na emeryturę w 1965 r. przeniósł się do Warszawy, gdzie kierował zorganizowanym przez siebie zespołem muzyki dawnej "Con moto ma cantabile", wyszukując zapomniane lub nieznane kompozycje.
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!