Aktualności
Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Manuela de Falli w Katowicach
2011-03-16
W dniach 29-31 marca w Akademii Muzycznej w Katowicach odbędzie się 14. edycja festiwalu „Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego”, poświęcona twórczości wybitnego polskiego kompozytora w zestawieniu z twórczością Manuela de Falli. Formuła Festiwalu zestawia kompozycje K. Szymanowskiego z kompozycjami twórców jemu współczesnych, ukazując jego twórczość w bogatym kontekście kultury światowej.W poprzednich latach byli to: L. Janaček, G. Bacewicz, M. Ravel, B. Bartók, R. Strauss, S. Prokofiew, S. Rachmaninow, kompozytorzy śląscy, D. Szostakowicz, C. Debussy, C. Nielsen i w 2010 roku Fryderyk Chopin.
Na koncercie 29 marca usłyszeć będzie można: Manuel de Falla - Trois mélodies, Tus ojillos negros, Canción del amor dolido z baletu “El amor brujo”, Canción del fuego fatuo z baletu “El amor brujo”, Psyche na mezzosopran, flet, harfę, skrzypce, altówkę i wiolonczelę, Koncert na klawesyn, flet, obój, klarnet, skrzypce i wiolonczelę; K.Szymanowski - pieśń „Nynie otpuszczajeszi”, „Spraw niech płaczę” fragment oratorium „Stabat mater” op.53, Sześć pieśni ludowych (kurpiowskie) na chór a capella.
W programie koncertu 30 marca znalazły się K.Szymanowski – Maski op.34, Manuel de Falla - Andaluza z Cuatro piezas españolas (1906), Fantasía Bética (1919), K.Szymanowski – Wariacje b moll op. 3, 2 Mazurki op. 50, 2 Mazurki op. 62, Fantazja C – dur op.14
Ostatni dzień festiwalu, 31 marca, to prezentacja utworów: Manuel de Falla - Hommage pour le tombeau de C.Debussy na gitarę, Danza del Corregidor z baletu "El sombrero de tres picos" (wersja na 2 gitary), Danza del Molinero z baletu "El sombrero de tres picos " (wersja na 2 gitary), Danza espagnole z baletu "La vida breve" (wersja na 2 gitary), Danza del fuego z baletu "El amor brujo" (wersja na 2 gitary), 7 canciones populares españolas (1914) – wersja na altówkę i fortepian; K.Szymanowski - I Kwartet smyczkowy op. 37, II Kwartet smyczkowy op. 56
Szczegółowy program wraz z wykonawcami zamieszczony został tutaj.
Najczęściej czytane:
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.
#wyostrzsłuch na nominowane albumy od ANAKLASIS! Po raz kolejny płyty wydane przez wytwórnię płytową działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego nominowano do prestiżowych nagród fonograficznych Fryderyk.
Katowice ponownie staną się centrum polskiej muzyki współczesnej. 11. Festiwal Prawykonań, który odbędzie się w dniach 14-16 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, będzie okazją do wyjątkowych odkryć – tych najnowszych, ale także tych, które na swój czas musiały poczekać. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.