Aktualności
Koncerty w radiowej Dwójce w maju
2011-05-05
Zapraszamy do zapoznania się z wykazem utworów z katalogu PWM, których w najbliższych dniach będzie można posłuchać w Radiowej Dwójce:P o n i e d z i a ł e k, 9.05.2011, od 1.00 – 2.00 - Fantazja polska – opracowanie Małgorzaty Gąsiorowskiej
Kazimierz Serocki II Symfonia „Symfonia pieśni”,
wyk. Bożena Betley – sopran, Feliks Gałecki – baryton, Chór i Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Jan Krenz;
Tadeusz Baird II Symfonia „Sinfonia quasi fantasia”,
wyk. Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Zbigniew Graca
Ś r o d a, 11.05.2011, od 1.00 – 2.00 - Fantazja polska – opracowanie Barbary Taraszkiewicz-Nowik
Mikołaj Górecki Trzy epizody na orkiestrę,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Gabriel Chmura;
Kazimierz Serocki Romantyczny koncert,
wyk. Adam Wodnicki – fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Tadeusz Wojciechowski
C z w a r t e k, 12.05.2011, od 9.50 – 11.00 – Stara tradycja
Karol Szymanowski IV Symfonia koncertująca op. 60,
wyk. Ewa Kupiec – fortepian, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Kazimierz Kord;
Grażyna Bacewicz III Koncert skrzypcowy,
wyk. Joanna Kurkowicz – skrzypce, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Łukasz Borowicz;
S o b o t a, 14.05.2011, od 2.00 – 6.55 – Fantazja polska – opracowanie Zofii Żmigrodzkiej
Tadeusz Baird: Colas Breugnon,
wyk. Łukasz Długosz – flet, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, dyr. Agnieszka Duczmal,
4 Sonety miłosne do słów Szekspira w tłum. Macieja Słomczyńskiego,
wyk. Adam Kruszewski – baryton, Polska Orkiestra Kameralna, dyr. Wojciech Michniewski;
Paweł Mykietyn Sonety Szekspira,
wyk. Jacek Laszczkowski – kontratenor, Maciej Grzybowski – fortepian;
Stanisław Moniuszko: I Kwartet smyczkowy d-moll,
wyk. Kwartet Camerata,
Sonety krymskie – kantata do poezji Adama Mickiewicza,
wyk. Adam Zdunikowski – tenor, Chór Polskiego Radia, dyr. Włodzimierz Siedlik, Polska Orkiestra Radiowa, dyr. Andrzej Straszyński;
Zygmunt Noskowski I Symfonia A-dur,
wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Sławek Wróblewski,
N i e d z i e l a, 15.05.2011, od 2.00 – 6.00 – Fantazja polska – opracowanie Małgorzaty Gąsiorowskiej
Józef Elsner Uwertura do opery Król Łokietek,
wyk. Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Jerzy Salwarowski;
Tadeusz Szeligowski Scena na Zamku Wawelskim z opery Bunt żaków,
wyk. Józef Frakstein – bas, Piotr Kusiewicz – tenor, Jerzy Antepowicz – tenor, Warszawska Filharmonia Radiowa, dyr. Mieczysław Nowakowski;
Ludomir Różycki: Sonata wiolonczelowa op. 10,
wyk. Tomasz Strahl – wiolonczela, Edward Wolanin – fortepian,
Stańczyk – scherzo symfoniczne op. 1, wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Janusz Przybylski;
Ludomir Różycki Bolesław Śmiały - poemat symfoniczny op. 8,
wyk. Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Janusz Przybylski;
Witold Rudziński Odprawa posłów greckich, (fragm. I aktu),
wyk. soliści Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Warszawie, dyr. Antoni Wicherek;
Romuald Twardowski Dwa interludia z opery Maria Stuart,
wyk. Orkiestra Polskiego Radia w Krakowie, dyr. Tadeusz Wojciechowski;
Marek Stachowski Ody Safickie,
wyk. Jadwiga Teresa Stępień – mezzosopran, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Antoni Wit;
Aleksander Lasoń Concerto festivo,
wyk. Krzysztof Bąkowski – skrzypce, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Tomasz Bugaj
Pierwsze retransmisje z festiwalu prawykonań, który odbył się w marcu w Katowicach, planowane są na 5 maja w Filharmonii Dwójki o 19.00. Zostanie tam zaprezentowany utwór Płacz dziecinko, płacz Aleksandra Nowaka, laureata nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury.
Serdecznie zapraszamy do wysłuchania.
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.