Aktualności
23. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich
2011-06-08
W dniach 11-19 czerwca odbędą się w Krakowie już po raz 23. Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich. W ramach tego festiwalu 19 czerwca będzie miało miejsce spotkanie zatytułowane "Matinée w 100. rocznicę urodzin Stefana Kisielewskiego", połączone z promocją książki Małgorzaty Gąsiorowskiej „Kisielewski” i koncertem utworów kompozytora. 23. Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich rozpoczynają się już w najbliższą sobotę. Na jedenastu koncertach zabrzmi muzyka krakowskich twórców, odbędą się prelekcje i spotkania.Posłuchać będzie można utworów takich kompozytorów jak Wojciech Widłak, Marcel Chyrzyński, Juliusz Łuciuk, Zbigniew Bargielski czy Jerzy Kaszycki, który podczas festiwalu obchodził będzie jubileusz 85-lecia.
Program festiwalu obejmuje również koncert premierowy „Con Chopin” – włosko-polski projekt kompozytorski oraz prezentację serii wydawniczej źródeł wydawanej w Mińsku "Spuścizna muzyczna Rzeczypospolitej".
19 czerwca w Auli „Florianka” przy ul. Basztowej o godz. 12. odbędzie się spotkanie „Matinée w 100. rocznicę urodzin Stefana Kisielewskiego, który był także pierwszym prezesem Oddziału Krakowskiego ZKP”. Spotkanie poprowadzi redaktor naczelny PWM Andrzej Kosowski.
W ramach spotkania odbędzie się promocja książki Małgorzaty Gąsiorowskiej "Kisielewski", z gościnnym udziałem Jerzego Kisielewskiego i prof. Adama Walacińskiego oraz koncert.
MAGDALENA SPYTEK – mezzosopran
ARKADIUSZ ADAMSKI - klarnet
PIOTR SAŁAJCZYK – fortepian
STEFAN KISIELEWSKI
Serenada na fortepian (1945)
Intermezzo na klarnet i fortepian (1951)
Pieśni do sł. K. I. Gałczyńskiego (1952-54)
Mała rapsodia na klarnet i fortepian (1984)
Danse vive na fortepian (1939)
Promocji będzie towarzyszyć prezentacja wystawy Stefan Kisielewski 1911-1991 przygotowanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.