Aktualności
Jadwiga Rappé o "III Symfonii" Mykietyna
2011-07-01
- Utwór jest bardzo ekstrawagancki i bardzo nowatorski. Łączy w sobie różne techniki śpiewu, np. rapowania. Śmieję się trochę, że Paweł Mykietyn wybrał mnie jako odtwórczynię ze względu na moje nazwisko – opowiada w wywiadzie dla PWM i dla portalu polskamuza.eu Jadwiga Rappé, która już dzisiaj, 1 lipca o godz. 20.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej, wykona partię wokalną „III Symfonii” Mykietyna. - Teksty młodego aktora, Mateusza Kościukiewicza, oparte na bardzo ulotnych, ale też bardzo charakterystycznych dla współczesnego świata wrażeniach ulicy, zwłaszcza warszawskiej ulicy, smsach, urywkach zdań które ja jako przechodzień często słyszę podczas moich wędrówek chodnikami Warszawy – zdradza tajemnice dzisiejszego prawykonania wybitna polska śpiewaczka.- Podziwiam dyrygenta, który właściwie nie ma tu miejsca na jakąkolwiek dowolność – zauważa.
- Dla mnie jest to absolutnie nowa droga, odkrywcza - dodaje Jadwiga Rappé. - Na początku pracy nad tym utworem byłam zaskoczona, można nawet powiedzieć, zszokowana, pomimo moich doświadczeń z muzyką współczesną. Głównie tekstami. To utwór gorzki, sarkastyczny – podkreśla.
W wywiadzie, znajdującym się pod tym linkiem, Jadwiga Rappé opowiada o przygodach w metrze z kibicami Legii i związkach ich rytmicznej pasji z „III Symfonią” oraz o tym, dlaczego wyzwanie, jakiego podjął się Paweł Mykietyn, można określić "wabieniem". Serdecznie zachęcamy do wysłuchania.
1 lipca o godzinie 20.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej usłyszymy premierowe wykonanie Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Reinberta de Leeuw oraz Jadwigi Rappé (alt).
Koncert będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz na stronach internetowych Narodowego Instytutu Audiowizualnego: www.nina.gov.pl
Koncert organizują: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Audiowizualny oraz Filharmonia Narodowa. Bilety na wydarzenie już do nabycia w kasach Filharmonii Narodowej, przez Internet w Ticket Online oraz w wybranych salonach Empik.
Zdjęcie: Paweł Jarczewski
Rozmawiała: Paulina Nikolaou-Chłopek
Najczęściej czytane:
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne od kilku lat konsekwentnie podejmuje inicjatywy i realizuje kolejne odsłony projektu „Sounds of Poland”, którego celem jest promocja muzyki polskiej za granicą. W październiku w trzech miastach Kraju Kwitnącej Wiśni: Tokio, Kioto i Himeji zaprezentowaliśmy japońskiej publiczności arcydzieła muzyki polskiej XX wieku, skomponowane przez Karola Szymanowskiego, Grażynę Bacewicz, Henryka Wieniawskiego i Józefa Elsnera.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.