Aktualności
Jadwiga Rappé o "III Symfonii" Mykietyna
2011-07-01
- Utwór jest bardzo ekstrawagancki i bardzo nowatorski. Łączy w sobie różne techniki śpiewu, np. rapowania. Śmieję się trochę, że Paweł Mykietyn wybrał mnie jako odtwórczynię ze względu na moje nazwisko – opowiada w wywiadzie dla PWM i dla portalu polskamuza.eu Jadwiga Rappé, która już dzisiaj, 1 lipca o godz. 20.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej, wykona partię wokalną „III Symfonii” Mykietyna. - Teksty młodego aktora, Mateusza Kościukiewicza, oparte na bardzo ulotnych, ale też bardzo charakterystycznych dla współczesnego świata wrażeniach ulicy, zwłaszcza warszawskiej ulicy, smsach, urywkach zdań które ja jako przechodzień często słyszę podczas moich wędrówek chodnikami Warszawy – zdradza tajemnice dzisiejszego prawykonania wybitna polska śpiewaczka.- Podziwiam dyrygenta, który właściwie nie ma tu miejsca na jakąkolwiek dowolność – zauważa.
- Dla mnie jest to absolutnie nowa droga, odkrywcza - dodaje Jadwiga Rappé. - Na początku pracy nad tym utworem byłam zaskoczona, można nawet powiedzieć, zszokowana, pomimo moich doświadczeń z muzyką współczesną. Głównie tekstami. To utwór gorzki, sarkastyczny – podkreśla.
W wywiadzie, znajdującym się pod tym linkiem, Jadwiga Rappé opowiada o przygodach w metrze z kibicami Legii i związkach ich rytmicznej pasji z „III Symfonią” oraz o tym, dlaczego wyzwanie, jakiego podjął się Paweł Mykietyn, można określić "wabieniem". Serdecznie zachęcamy do wysłuchania.
1 lipca o godzinie 20.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej usłyszymy premierowe wykonanie Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Reinberta de Leeuw oraz Jadwigi Rappé (alt).
Koncert będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz na stronach internetowych Narodowego Instytutu Audiowizualnego: www.nina.gov.pl
Koncert organizują: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Audiowizualny oraz Filharmonia Narodowa. Bilety na wydarzenie już do nabycia w kasach Filharmonii Narodowej, przez Internet w Ticket Online oraz w wybranych salonach Empik.
Zdjęcie: Paweł Jarczewski
Rozmawiała: Paulina Nikolaou-Chłopek
Najczęściej czytane:
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.