Aktualności
Jadwiga Rappé o "III Symfonii" Mykietyna
2011-07-01
- Utwór jest bardzo ekstrawagancki i bardzo nowatorski. Łączy w sobie różne techniki śpiewu, np. rapowania. Śmieję się trochę, że Paweł Mykietyn wybrał mnie jako odtwórczynię ze względu na moje nazwisko – opowiada w wywiadzie dla PWM i dla portalu polskamuza.eu Jadwiga Rappé, która już dzisiaj, 1 lipca o godz. 20.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej, wykona partię wokalną „III Symfonii” Mykietyna. - Teksty młodego aktora, Mateusza Kościukiewicza, oparte na bardzo ulotnych, ale też bardzo charakterystycznych dla współczesnego świata wrażeniach ulicy, zwłaszcza warszawskiej ulicy, smsach, urywkach zdań które ja jako przechodzień często słyszę podczas moich wędrówek chodnikami Warszawy – zdradza tajemnice dzisiejszego prawykonania wybitna polska śpiewaczka.- Podziwiam dyrygenta, który właściwie nie ma tu miejsca na jakąkolwiek dowolność – zauważa.
- Dla mnie jest to absolutnie nowa droga, odkrywcza - dodaje Jadwiga Rappé. - Na początku pracy nad tym utworem byłam zaskoczona, można nawet powiedzieć, zszokowana, pomimo moich doświadczeń z muzyką współczesną. Głównie tekstami. To utwór gorzki, sarkastyczny – podkreśla.
W wywiadzie, znajdującym się pod tym linkiem, Jadwiga Rappé opowiada o przygodach w metrze z kibicami Legii i związkach ich rytmicznej pasji z „III Symfonią” oraz o tym, dlaczego wyzwanie, jakiego podjął się Paweł Mykietyn, można określić "wabieniem". Serdecznie zachęcamy do wysłuchania.
1 lipca o godzinie 20.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej usłyszymy premierowe wykonanie Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Reinberta de Leeuw oraz Jadwigi Rappé (alt).
Koncert będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz na stronach internetowych Narodowego Instytutu Audiowizualnego: www.nina.gov.pl
Koncert organizują: Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowy Instytut Audiowizualny oraz Filharmonia Narodowa. Bilety na wydarzenie już do nabycia w kasach Filharmonii Narodowej, przez Internet w Ticket Online oraz w wybranych salonach Empik.
Zdjęcie: Paweł Jarczewski
Rozmawiała: Paulina Nikolaou-Chłopek
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.