Aktualności
12 września premiera płyty Macieja Zielińskiego
2011-08-26
12 września 2011 do sklepów trafi album "Across the Milleniums - Muzyka z przełomu tysiącleci" prezentujący muzykę Macieja Zielińskiego. Artysta ten znany szerszej publiczności z muzyki do wielu filmowych hitów ostatnich lat jest także uznanym i wielokrotnie nagradzanym twórcą muzyki współczesnej.Pięć utworów orkiestrowych i kameralnych znajdujących się na płycie Maciej Zieliński skomponował pomiędzy rokiem 1993 a 2010. Utwory te były nagradzane w polskich i zagranicznych konkursach kompozytorskich, a także zyskały dużą popularność wśród wykonawców w naszym kraju i na świecie. Warto tu wspomnieć choćby utwór "Lutosławski in memoriam", którego premiera odbyła się w piątą rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego w londyńskim St. John's, Smith Square, a niedługo potem utwór został nagrodzony Alan Bush Composition Prize i włączony przez Associated Board of Royal Schools of Music do programu egzaminacyjnego uczelni brytyjskich. Na płycie znajdą się również utwory wydane przez PWM, czyli "Concerto inquieto" i "Musica per archi".
Muzyka Macieja Zielińskiego to ekspresja, wysublimowane brzmienia, kontrasty, energia i emocje. Czasem jest bliżej tradycji, czasem bliżej awangardy, ale zawsze porusza szczególną muzykalnością, charakterystyczną dla tego kompozytora. Jego utwory znajdujące się na płycie trafią z pewnością nie tylko do wielbicieli muzyki współczesnej, ale także do szerokiego grona melomanów.
W nagraniach wzięli udział znakomici wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza i Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Trio Consonare per Varsavia, Duet Tytus Wojnowicz - Grzegorz Gorczyca oraz fenomenalni soliści - Artur Pachlewski i Tomasz Strahl.
Stroną techniczną nagrań zajął się Tadeusz Mieczkowski we współpracy z Ewą Guziołek-Tubelewicz, co samo w sobie było gwarancją najwyższej jakości rezultatów. Całość została nagrana z dużą dbałością o detale, przejrzystość i selektywność brzmienia. Wszystkie sesje nagraniowe odbyły się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (S1), co zapewniło nagraniom świetną, naturalną akustykę.
Bardzo ciekawe kompozycje, wspaniali muzycy, świetne wykonania i znakomita realizacja dźwięku - to wszystko można odnaleźć na płycie "Across the Milleniums"! Podczas Festiwalu "Warszawska Jesień" odbędą się dwa koncerty, na których zostaną wykonane kompozycje z płyty. W poniedziałek, 19.09.2011 roku o godz. 16.00, w Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu "Muzyczne Pory Roku", na którym Sebastian Aleksandrowicz i Grzegorz Gorczyca wykonają utwór "Lutosławski in memoriam". Dwa dni później, w środę, 21.09.2011 roku o godz. 16.00, zostanie zaprezentowane "Shining II" na orkiestrę smyczkową w wykonaniu Filharmonii Kameralnej Warszawa pod dyrekcją Stanisława Winiarczyka. Na obu koncertach będzie można już nabyć płytę.
Wydawcą albumu jest Agencja Fonograficzna Polskiego Radia. Patroni Medialni: Polskie Radio Program 2, TVP Kultura, Przekrój, HiFi i Muzyka, Twoja Muza, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Machina, Magazyn Wino; współpraca: Warszawska Jesień, Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Soundflower. Płyta dostępna w sklepach i na stronie sklep.polskieradio.pl od 12 września 2011.
Aby obejrzeć materiały zdjęciowe z nagrań płyty i film Making of "Across the Milleniums" zapraszamy na: www.maciejzielinski.pl/across
www.facebook.com/mac.zielinski
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.