Aktualności
12 września premiera płyty Macieja Zielińskiego
2011-08-26
12 września 2011 do sklepów trafi album "Across the Milleniums - Muzyka z przełomu tysiącleci" prezentujący muzykę Macieja Zielińskiego. Artysta ten znany szerszej publiczności z muzyki do wielu filmowych hitów ostatnich lat jest także uznanym i wielokrotnie nagradzanym twórcą muzyki współczesnej.Pięć utworów orkiestrowych i kameralnych znajdujących się na płycie Maciej Zieliński skomponował pomiędzy rokiem 1993 a 2010. Utwory te były nagradzane w polskich i zagranicznych konkursach kompozytorskich, a także zyskały dużą popularność wśród wykonawców w naszym kraju i na świecie. Warto tu wspomnieć choćby utwór "Lutosławski in memoriam", którego premiera odbyła się w piątą rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego w londyńskim St. John's, Smith Square, a niedługo potem utwór został nagrodzony Alan Bush Composition Prize i włączony przez Associated Board of Royal Schools of Music do programu egzaminacyjnego uczelni brytyjskich. Na płycie znajdą się również utwory wydane przez PWM, czyli "Concerto inquieto" i "Musica per archi".
Muzyka Macieja Zielińskiego to ekspresja, wysublimowane brzmienia, kontrasty, energia i emocje. Czasem jest bliżej tradycji, czasem bliżej awangardy, ale zawsze porusza szczególną muzykalnością, charakterystyczną dla tego kompozytora. Jego utwory znajdujące się na płycie trafią z pewnością nie tylko do wielbicieli muzyki współczesnej, ale także do szerokiego grona melomanów.
W nagraniach wzięli udział znakomici wykonawcy: Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza i Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Trio Consonare per Varsavia, Duet Tytus Wojnowicz - Grzegorz Gorczyca oraz fenomenalni soliści - Artur Pachlewski i Tomasz Strahl.
Stroną techniczną nagrań zajął się Tadeusz Mieczkowski we współpracy z Ewą Guziołek-Tubelewicz, co samo w sobie było gwarancją najwyższej jakości rezultatów. Całość została nagrana z dużą dbałością o detale, przejrzystość i selektywność brzmienia. Wszystkie sesje nagraniowe odbyły się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (S1), co zapewniło nagraniom świetną, naturalną akustykę.
Bardzo ciekawe kompozycje, wspaniali muzycy, świetne wykonania i znakomita realizacja dźwięku - to wszystko można odnaleźć na płycie "Across the Milleniums"! Podczas Festiwalu "Warszawska Jesień" odbędą się dwa koncerty, na których zostaną wykonane kompozycje z płyty. W poniedziałek, 19.09.2011 roku o godz. 16.00, w Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie odbędzie się koncert z cyklu "Muzyczne Pory Roku", na którym Sebastian Aleksandrowicz i Grzegorz Gorczyca wykonają utwór "Lutosławski in memoriam". Dwa dni później, w środę, 21.09.2011 roku o godz. 16.00, zostanie zaprezentowane "Shining II" na orkiestrę smyczkową w wykonaniu Filharmonii Kameralnej Warszawa pod dyrekcją Stanisława Winiarczyka. Na obu koncertach będzie można już nabyć płytę.
Wydawcą albumu jest Agencja Fonograficzna Polskiego Radia. Patroni Medialni: Polskie Radio Program 2, TVP Kultura, Przekrój, HiFi i Muzyka, Twoja Muza, Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Machina, Magazyn Wino; współpraca: Warszawska Jesień, Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Soundflower. Płyta dostępna w sklepach i na stronie sklep.polskieradio.pl od 12 września 2011.
Aby obejrzeć materiały zdjęciowe z nagrań płyty i film Making of "Across the Milleniums" zapraszamy na: www.maciejzielinski.pl/across
www.facebook.com/mac.zielinski
Najczęściej czytane:
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.