Aktualności
49. Bydgoski Festiwal Muzyczny "W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu"
2011-08-29
W dniach 9 września – 7 października 2011 roku odbędzie się 49. Bydgoski Festiwal Muzyczny, dedykowany pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, podczas którego zabrzmią utwory pochodzące z katalogu PWM, m.in. "Trzy utwory w dawnym stylu" i "Beatus Vir" H.M. Góreckiego, "Koncert" na orkiestrę smyczkową G. Bacewicz oraz poemat symfoniczny "Krzesany" W. Kilara. Bydgoski Festiwal Muzyczny to ciesząca się prawie półwiekową tradycją, jest jedną z najstarszych cyklicznych imprez muzycznych w Polsce organizowana przez Filharmonię Pomorską im. Ignacego Jana Paderewskiego. Głównym jej celem jest promocja dorobku kompozytorów polskich, zarówno dawnych, jak i współczesnych. Każda edycja Festiwalu jest poświęcona konkretnemu twórcy (np. w roku 2007 K. Szymanowskiemu, w 1999 i 2010 F. Chopinowi) lub zagadnieniu (np. 2008 "Muzyka Krajów Europy Środkowej i Wschodniej", 2002 "Muzyka jednoczącej się Europy"). Tegoroczna edycja jest, w założeniu organizatorów, hołdem oddanym jednemu z najwybitniejszych twórców XX wieku, zmarłemu w 2010 roku Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu.Koncerty festiwalowe odbywać się będą w Filharmonii Pomorskiej, w Katedrze św. Marcina i Mikołaja w Bydgoszczy, w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Toruniu oraz na dziedzińcu Ratusza Staromiejskiego w Toruniu.
Szczegółowe informacje na temat koncertów można znaleźć na stronie na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl.
Utwory z katalogu PWM, które zabrzmią podczas Festiwalu:
9.09.2011 – W. Lutosławski - "Koncert" na orkiestrę
13.09.2011 – H.M. Górecki - "Trzy utwory w dawnym stylu", M. Górecki - "Concerto notturno", G. Bacewicz - "Koncert" na orkiestrę smyczkową, W. Kilar - "Orawa"
19.09.2011 – H.M. Górecki - "Trzy utwory w dawnym stylu", R. Twardowski - "Koncert" na skrzypce i orkiestrę smyczkową, M. Górecki - "Divertimento" na orkiestrę smyczkową
30.09.2011 – H.M. Górecki - "Koncert" na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40, M. Górecki – "Capriccio", W. Kilar – "Krzesany"
07.10.2011 - H.M. Górecki - "Beatus Vir"
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.