Aktualności
49. Bydgoski Festiwal Muzyczny "W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu"
2011-08-29
W dniach 9 września – 7 października 2011 roku odbędzie się 49. Bydgoski Festiwal Muzyczny, dedykowany pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, podczas którego zabrzmią utwory pochodzące z katalogu PWM, m.in. "Trzy utwory w dawnym stylu" i "Beatus Vir" H.M. Góreckiego, "Koncert" na orkiestrę smyczkową G. Bacewicz oraz poemat symfoniczny "Krzesany" W. Kilara. Bydgoski Festiwal Muzyczny to ciesząca się prawie półwiekową tradycją, jest jedną z najstarszych cyklicznych imprez muzycznych w Polsce organizowana przez Filharmonię Pomorską im. Ignacego Jana Paderewskiego. Głównym jej celem jest promocja dorobku kompozytorów polskich, zarówno dawnych, jak i współczesnych. Każda edycja Festiwalu jest poświęcona konkretnemu twórcy (np. w roku 2007 K. Szymanowskiemu, w 1999 i 2010 F. Chopinowi) lub zagadnieniu (np. 2008 "Muzyka Krajów Europy Środkowej i Wschodniej", 2002 "Muzyka jednoczącej się Europy"). Tegoroczna edycja jest, w założeniu organizatorów, hołdem oddanym jednemu z najwybitniejszych twórców XX wieku, zmarłemu w 2010 roku Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu.Koncerty festiwalowe odbywać się będą w Filharmonii Pomorskiej, w Katedrze św. Marcina i Mikołaja w Bydgoszczy, w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Toruniu oraz na dziedzińcu Ratusza Staromiejskiego w Toruniu.
Szczegółowe informacje na temat koncertów można znaleźć na stronie na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl.
Utwory z katalogu PWM, które zabrzmią podczas Festiwalu:
9.09.2011 – W. Lutosławski - "Koncert" na orkiestrę
13.09.2011 – H.M. Górecki - "Trzy utwory w dawnym stylu", M. Górecki - "Concerto notturno", G. Bacewicz - "Koncert" na orkiestrę smyczkową, W. Kilar - "Orawa"
19.09.2011 – H.M. Górecki - "Trzy utwory w dawnym stylu", R. Twardowski - "Koncert" na skrzypce i orkiestrę smyczkową, M. Górecki - "Divertimento" na orkiestrę smyczkową
30.09.2011 – H.M. Górecki - "Koncert" na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40, M. Górecki – "Capriccio", W. Kilar – "Krzesany"
07.10.2011 - H.M. Górecki - "Beatus Vir"
Najczęściej czytane:
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.
Współczesny jazz i XV-wieczna polifonia – czy te światy da się pogodzić? Ależ tak! Dowodem na to jest płyta LAETA MUNDUS od wytwórni ANAKLASIS, która splata głosy dwóch epok w swoistą harmonię sfer. Od 29 stycznia album dostępny jest także na winylu.
Przeglądając spisy dzieł Franciszka Lessla, wśród kompozycji na fortepian i orkiestrę znajdziemy Kaprys i wariacje op. 10 oraz Potpourri op. 12. Nie wszyscy wiedzą jednak, że pod tymi tytułami tak naprawdę kryje się... jeden i ten sam utwór! Jak do tego doszło i co wspólnego mają z tym lipska prasa muzyczna, Tadeusz Kościuszko i polskie damy? W nowym cyklu „Historia pewnego utworu” co miesiąc weźmiemy pod lupę wybraną kompozycję – przypomnimy najciekawsze wątki związane z genezą jej powstania, procesem twórczym, recepcją i dalszymi dziejami.
Czy Wesoły Franiu istnieje naprawdę i czemu Kotek Tęsknotek jest smutny? O procesie nadawania tytułów utworom i współpracy przy tworzeniu publikacji nutowej dla dzieci opowiadają Patrycja Budziacka i Natalia Drozen-Czaplińska – autorki zbioru Wiolinkowe opowieści na skrzypce i fortepian wydanego w Serii Pedagogicznej PWM.
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.