Aktualności
54. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", 16-24 września
2011-09-02
W dniach 16-24 września już po raz 54. odbędzie się największy w Polsce i jeden z najważniejszych na świecie festiwali poświęconych muzyce współczesnej – festiwal „Warszawska Jesień”, na którym zabrzmią dwa premierowe wykonania utworów wydanych przez PWM – „Breaking News” Aleksandra Nowaka oraz „I Symfonia” Andrzeja Krzanowskiego. Program tegorocznej edycji festiwalu jest niezwykle bogaty i różnorodny. 16 września 2011 wykonany zostanie utwór „Scontri” Henryka Mikołaja Góreckiego (wykonawcy: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyr. Pierre’a-Andre Valade’a). 20 września 2011 usłyszeć będzie można prawykonanie „Ulicami ludzkiego miasta” Agaty Zubel przez European Workshop for Contemporary Music. 18 września w ramach tzw. Małej Warszawskiej Jesieni zabrzmi opera radiowa „Przygody Sindbada Żeglarza” Tomasza Sikorskiego w Studio Tęcza nr 2.Ostatniego dnia festiwalu, 24 września 2011 roku, o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędzie się prawykonanie "Breaking News” Aleksandra Nowaka (utworu napisanego na zamówienie Warszawskiej Jesieni) oraz "I Symfonii” Andrzeja Krzanowskiego.
Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Agata Zubel – sopran, Jadgwiga Rappe – alt, Sylwester Smulczyński – tenor, Lucas Vis – dyrygent.
Ponadto podczas Festiwalu zabrzmią utwory z katalogów Chestera (Rolf Wallin, Josse De Pauw "Strange News") oraz Schotta (Luigi Nono "Il canto sospeso"), reprezentowanych na terenie Polski przez PWM. "Strange News" będzie miało swoją polską premierę podczas koncertu 16 września 2011 o godz. 19.30, natomiast "Il canto sospeso" zostanie wykonane wraz z utworami A. Nowaka i A. Krzanowskiego w sobotę 24 września o 19.30. Obydwa koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej.
Szczegółowy program festiwalu znajduje się pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.