Aktualności
54. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", 16-24 września
2011-09-02
W dniach 16-24 września już po raz 54. odbędzie się największy w Polsce i jeden z najważniejszych na świecie festiwali poświęconych muzyce współczesnej – festiwal „Warszawska Jesień”, na którym zabrzmią dwa premierowe wykonania utworów wydanych przez PWM – „Breaking News” Aleksandra Nowaka oraz „I Symfonia” Andrzeja Krzanowskiego. Program tegorocznej edycji festiwalu jest niezwykle bogaty i różnorodny. 16 września 2011 wykonany zostanie utwór „Scontri” Henryka Mikołaja Góreckiego (wykonawcy: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyr. Pierre’a-Andre Valade’a). 20 września 2011 usłyszeć będzie można prawykonanie „Ulicami ludzkiego miasta” Agaty Zubel przez European Workshop for Contemporary Music. 18 września w ramach tzw. Małej Warszawskiej Jesieni zabrzmi opera radiowa „Przygody Sindbada Żeglarza” Tomasza Sikorskiego w Studio Tęcza nr 2.Ostatniego dnia festiwalu, 24 września 2011 roku, o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędzie się prawykonanie "Breaking News” Aleksandra Nowaka (utworu napisanego na zamówienie Warszawskiej Jesieni) oraz "I Symfonii” Andrzeja Krzanowskiego.
Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Agata Zubel – sopran, Jadgwiga Rappe – alt, Sylwester Smulczyński – tenor, Lucas Vis – dyrygent.
Ponadto podczas Festiwalu zabrzmią utwory z katalogów Chestera (Rolf Wallin, Josse De Pauw "Strange News") oraz Schotta (Luigi Nono "Il canto sospeso"), reprezentowanych na terenie Polski przez PWM. "Strange News" będzie miało swoją polską premierę podczas koncertu 16 września 2011 o godz. 19.30, natomiast "Il canto sospeso" zostanie wykonane wraz z utworami A. Nowaka i A. Krzanowskiego w sobotę 24 września o 19.30. Obydwa koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej.
Szczegółowy program festiwalu znajduje się pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Mamy przyjemność ogłosić, że Paweł Malinowski dołączył do grona kompozytorów reprezentowanych przez naszą Oficynę. Jego utwory były i są wykonywane m.in. przez członków The London Philharmonic Orchestra. W swojej twórczości, młody kompozytor poszukuje kruchych i wrażliwych dźwięków, jednocześnie eksplorując muzyczną przeszłość.
Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów promuje i prezentuje współczesną, profesjonalną twórczość kompozytorów krakowskich od klasyków i generacji profesorów, poprzez kompozytorów średniego i młodego pokolenia oraz studentów kompozycji. W programie tegorocznej odsłony zabrzmią utwory m.in. kompozytorów reprezentowanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Festiwal rusza już 20 kwietnia.
Jak tańczono w starożytnych Chinach? Czym jest gawot? Kiedy powstał profesjonalny balet? Krótki zarys historii tańca i baletu Ireny Turskiej to odpowiedź na setki pytań. To także lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika Terpsychory. Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawia nową, zaktualizowaną edycję książki, która od 1962 roku wychowała całe pokolenia historyków tańca, choreografów i tancerzy.
Klawesyn w naturze swej ma blask i czystość, jakich próżno by szukać w innych instrumentach – mawiał François Couperin. Jego intrygujący, wyrazisty i rozwibrowany dźwięk wciąż inspiruje kompozytorów i daje instrumentowi nowe życie w muzyce XX i XXI wieku. Oto 5 publikacji wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, po które warto sięgnąć według Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz – klawesynistki i pianistki, specjalizującej się w interpretacji muzyki nowej.
Wzruszająca melodia, chwytliwy tytuł, a do tego legenda o cierpieniu kompozytora opuszczającego kraj pod przymusem. Polonez a-moll Pożegnanie Ojczyzny, potocznie zwany też Polonezem Ogińskiego, to jeden z najsłynniejszych utworów w historii polskiej muzyki. Najnowsze badania muzykologiczne sugerują jednak, że autorem tej kompozycji najprawdopodobniej wcale nie był Ogiński...
Spośród różnorodnych czynników, które kształtują muzykę najnowszą, można wskazać indywidualne doświadczenia i perspektywy jej twórców, współczesne wydarzenia społeczne czy dziedzictwo kulturowe, niekoniecznie rodzime.
Informujemy, że księgarnia PWM przy al. Krasińskiego 11a w Krakowie w dniu 29 marca 2024 czynna będzie w godzinach 10:00-16:00. Życzymy spokojnych Świąt Wielkiej Nocy i zapraszamy na zakupy do księgarni stacjonarnej już 2 kwietnia.
Wieczór wokół tradycji wspólnego śpiewania najpiękniejszych polskich pieśni – w teorii
i w praktyce. Już 16 kwietnia o g. 18.00 w Klubie Akademickim ARKA odbędzie się spotkanie pod hasłem „Śpiewajmy razem!”. W programie prelekcja, lekcja śpiewania i koncert krakowskich chórów seniorów. Wstęp wolny.
Elżbieta Sikora została nagrodzona podczas 76. ceremonii Grands Prix internationaux du disque, organizowanej przez francuską Académie Charles Cros. Kompozytorka otrzymała nagrodę Prezydenta Republiki Francuskiej za całokształt twórczości. Uroczystość wręczenia nagrody odbyła się 21 marca 2024 roku w Ambasadzie RP w Paryżu, pod patronatem Emmanuela Macrona, Prezydenta Francji.
Jeżeli właśnie rozpoczynasz przygodę z harfą, to warto, byś zapoznała lub zapoznał się z publikacjami wydanymi przez naszą Oficynę. Znajdziesz wśród nich nie tylko atrakcyjny materiał dydaktyczny, ale także barwnie ilustrowane miniaturki, gwarantujące radość z gry na harfie.
Agnieszka Kaczmarek-Bialic, harfistka koncertująca jako solistka i kameralistka zarówno w Polsce, jak i za granicą, przygotowała rekomendacje pięciu swoich ulubionych publikacji przeznaczonych na ten instrument. Artystka zdradza również historie, które kryją się za wskazanymi utworami. Która postać z japońskiej gry wideo i filmu anime stała się inspiracją do skomponowania utworu na harfę? Czy Witold Lutosławski potrafił komponować z myślą o „niebiańskim instrumencie”? Kto poprosił Janinę Garścię o nowe kompozycje dla siebie i swojego brata?