Aktualności
54. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", 16-24 września
2011-09-02
W dniach 16-24 września już po raz 54. odbędzie się największy w Polsce i jeden z najważniejszych na świecie festiwali poświęconych muzyce współczesnej – festiwal „Warszawska Jesień”, na którym zabrzmią dwa premierowe wykonania utworów wydanych przez PWM – „Breaking News” Aleksandra Nowaka oraz „I Symfonia” Andrzeja Krzanowskiego. Program tegorocznej edycji festiwalu jest niezwykle bogaty i różnorodny. 16 września 2011 wykonany zostanie utwór „Scontri” Henryka Mikołaja Góreckiego (wykonawcy: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyr. Pierre’a-Andre Valade’a). 20 września 2011 usłyszeć będzie można prawykonanie „Ulicami ludzkiego miasta” Agaty Zubel przez European Workshop for Contemporary Music. 18 września w ramach tzw. Małej Warszawskiej Jesieni zabrzmi opera radiowa „Przygody Sindbada Żeglarza” Tomasza Sikorskiego w Studio Tęcza nr 2.Ostatniego dnia festiwalu, 24 września 2011 roku, o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędzie się prawykonanie "Breaking News” Aleksandra Nowaka (utworu napisanego na zamówienie Warszawskiej Jesieni) oraz "I Symfonii” Andrzeja Krzanowskiego.
Wykonawcy: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Agata Zubel – sopran, Jadgwiga Rappe – alt, Sylwester Smulczyński – tenor, Lucas Vis – dyrygent.
Ponadto podczas Festiwalu zabrzmią utwory z katalogów Chestera (Rolf Wallin, Josse De Pauw "Strange News") oraz Schotta (Luigi Nono "Il canto sospeso"), reprezentowanych na terenie Polski przez PWM. "Strange News" będzie miało swoją polską premierę podczas koncertu 16 września 2011 o godz. 19.30, natomiast "Il canto sospeso" zostanie wykonane wraz z utworami A. Nowaka i A. Krzanowskiego w sobotę 24 września o 19.30. Obydwa koncerty odbędą się w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej.
Szczegółowy program festiwalu znajduje się pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.