Aktualności
Utwory Joji Yuasa, H.M. Góreckiego i Ralfa Wallina na inaugurację 54. edycji Warszawskiej Jesieni
2011-09-16
Koncert inaugurujący tegoroczną 54. edycję Festiwalu Warszawska Jesień otworzą słynne "Scontri per orchestra" ("Zderzenia na orkiestrę") Henryka Mikołaja Góreckiego, których wykonanie będzie hołdem dla zmarłego przed rokiem artysty. Po raz pierwszy "Scontri" zabrzmiały 41 lat temu właśnie podczas Warszawskiej Jesieni i choć wzbudziły tyle samo entuzjazmu, ile kontrowersji, to z pewnością wpisały H.M. Góreckiego w poczet najbardziej radykalnych przedstawicieli polskiej awangardy.W programie koncertu znalazły się ponadto trzy polskie prawykonania: "Eye on Genesis III" wybitnego japońskiego kompozytora Joji Yuasa (wyd. Schott Music), "Strange News" Rolfa Wallina (wyd. Chester-Novello, Music Sales Group) oraz "10th April, Saturday... Pamięci ofiar Katynia" Broniusa Kutavičiusa.
Joji Yuasa, mówiąc o "Eye on Genesis III" zwraca uwagę na to, że w utworze tym interesuje go bardziej geneza kosmosu niż rodzaju ludzkiego. Dlatego – tłumaczy – podjąłem próbę napisania muzyki dotychczas niesłyszanej. Oznaczało to odejście od konwencjonalnych wzorców ekspresji i stworzenie nowej narracji muzycznej w danej czasoprzestrzeni.
"Strange News" Rolfa Wallina do tekstu Josse De Pauwa w sposób szczególnie wyraźny wpisuje się w hasło tegorocznej Warszawskiej Jesieni: „Muzyka jako komentarz do rzeczywistości - społecznej, politycznej". Ta pięcioczęściowa kompozycja na orkiestrę, aktora i projekcję wideo kształtowana jest bowiem na wzór reportażu telewizyjnego i przywołuje fragmenty dokumentu zrealizowanego w 2006 roku w Ugandzie i Kongu. Prezentację utworu można obejrzeć na stronie internetowej www.strange-news.info
Koncert inauguracyjny odbędzie się 16 września 2011 o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyrygował będzie Pierre-André Valade.
Więcej informacji na temat koncertów, biogramy kompozytorów oraz opisy utworów znajdą Państwo na stronie Festiwalu http://www.warszawska-jesien.art.pl
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.