Aktualności
Utwory Joji Yuasa, H.M. Góreckiego i Ralfa Wallina na inaugurację 54. edycji Warszawskiej Jesieni
2011-09-16
Koncert inaugurujący tegoroczną 54. edycję Festiwalu Warszawska Jesień otworzą słynne "Scontri per orchestra" ("Zderzenia na orkiestrę") Henryka Mikołaja Góreckiego, których wykonanie będzie hołdem dla zmarłego przed rokiem artysty. Po raz pierwszy "Scontri" zabrzmiały 41 lat temu właśnie podczas Warszawskiej Jesieni i choć wzbudziły tyle samo entuzjazmu, ile kontrowersji, to z pewnością wpisały H.M. Góreckiego w poczet najbardziej radykalnych przedstawicieli polskiej awangardy.W programie koncertu znalazły się ponadto trzy polskie prawykonania: "Eye on Genesis III" wybitnego japońskiego kompozytora Joji Yuasa (wyd. Schott Music), "Strange News" Rolfa Wallina (wyd. Chester-Novello, Music Sales Group) oraz "10th April, Saturday... Pamięci ofiar Katynia" Broniusa Kutavičiusa.
Joji Yuasa, mówiąc o "Eye on Genesis III" zwraca uwagę na to, że w utworze tym interesuje go bardziej geneza kosmosu niż rodzaju ludzkiego. Dlatego – tłumaczy – podjąłem próbę napisania muzyki dotychczas niesłyszanej. Oznaczało to odejście od konwencjonalnych wzorców ekspresji i stworzenie nowej narracji muzycznej w danej czasoprzestrzeni.
"Strange News" Rolfa Wallina do tekstu Josse De Pauwa w sposób szczególnie wyraźny wpisuje się w hasło tegorocznej Warszawskiej Jesieni: „Muzyka jako komentarz do rzeczywistości - społecznej, politycznej". Ta pięcioczęściowa kompozycja na orkiestrę, aktora i projekcję wideo kształtowana jest bowiem na wzór reportażu telewizyjnego i przywołuje fragmenty dokumentu zrealizowanego w 2006 roku w Ugandzie i Kongu. Prezentację utworu można obejrzeć na stronie internetowej www.strange-news.info
Koncert inauguracyjny odbędzie się 16 września 2011 o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyrygował będzie Pierre-André Valade.
Więcej informacji na temat koncertów, biogramy kompozytorów oraz opisy utworów znajdą Państwo na stronie Festiwalu http://www.warszawska-jesien.art.pl
Najczęściej czytane:
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!