Aktualności
Aforyzmy na Miłosza Agaty Zubel na 9. Festiwalu Sacrum Profanum
2011-09-16
Na wczorajszym koncercie w ramach projektu Made in Poland - Miłosz Sounds odbyło się prawykonanie najnowszej wokalno-instrumentalnej kompozycji Agaty Zubel Aforyzmy na Miłosza. Utwór zamówiony został przez organizatorów 9. Festiwalu Sacrum Profanum z okazji obchodów Roku Czesława Miłosza zorganizowanego w związku z przypadającą właśnie setną rocznicą urodzin Mistrza. Warstwa słowna kompozycji stanowi rodzaj pięciu aforyzmów w postaci krótkich fragmentów tekstu zaczerpniętych z różnych utworów Poety. Aforyzmy przeznaczone są na sopran solo, kwintet smyczkowy, perkusję, flet, klarnet, klarnet basowy, trąbkę i akordeon. Charakter kolejnych części kompozycji: Spojrzenie, Biegacz, Boleść, Otchłań, Płomień, Podszewka, Jeżeli, został znakomicie oddany środkami muzycznymi. Utwór posiada lapidarną, acz niekonwencjonalną partię wokalną oraz bardzo ciekawą warstwę brzmieniową partii instrumentalnej, obfitują w quasi sonorystyczne efekty dźwiękowe, miejscami jednak bliższą spektralizmowi.Koncert odbył się w nieco industrialnym wnętrzu Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Partię solową wykonała osobiście kompozytorka towarzyszył jej znakomity zespół Klangforum Wien pod dyrekcją Clementa Powera. Agata Zubel pokazała po raz kolejny, że obok niewątpliwego talentu kompozytorskiego, dysponuje również świetnym głosem, bardzo biegłym we współczesnych technikach wykonawczych.
Na stronie Festiwalu można obejrzeć zdjęcia z koncertu oraz przeczytać o nim link
Polecamy też relację z Festiwalu autorstwa Doroty Szwarcman link
oraz recenzję z koncertu na portalu Polska Muza link
Czwartek, 15 września 2011, Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, godzina 19.00
Program koncertu:
Agata Zubel – Aforyzmy na Miłosza – prawykonanie w ramach projektu Made in Poland - Miłosz Sounds
Terry Riley – In C
Wykonawcy:
Agata Zubel - wokal
Klangforum Wien
Clement Power – dyrygent
Najczęściej czytane:
Rozpoczynający się miesiąc ma szansę zapisać się w historii muzyki polskiej nie tylko ze względu na dużą liczbę prawykonań. Uwagę entuzjastów muzyki skupią wydarzenia w Krakowie, Wrocławiu, Katowicach i Warszawie. Swoje premiery będą miały tam zarówno utwory najnowsze, jak i dzieła starsze, które po wielu latach zapomnienia zostaną włączone do życia koncertowego.
Bezprecedensowy hit teatralny – w samej Warszawie w ciągu 50 lat od prapremiery doczekał się 800 przedstawień. Kiedy Polacy nie posiadali własnego państwa, rozpowszechniał rodzimą kulturę i tańce, docierając m.in. do Paryża, Pragi, Lwowa, Mińska, Kijowa, Wilna, Petersburga czy Moskwy. W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu bierzemy pod lupę Wesele w Ojcowie, szukając Ojca (a raczej Ojców!) jego sukcesu.
Występuje na najsłynniejszych estradach muzycznych: nowojorskich Carnegie Hall i Lincoln Center, Concertgebouw w Amsterdamie, na BBC Proms w londyńskiej Royal Albert Hall czy wiedeńskich Musikverein i Konzerthaus. W lutym 2021 roku podpisała ekskluzywny kontrakt z prestiżowym wydawnictwem fonograficznym Deutsche Grammophon. Od tego roku Bomsori Kim nosi zaszczytny tytuł ambasadorki twórczości Grażyny Bacewicz, na całym świecie bowiem wykonuje i promuje muzykę tej najważniejszej polskiej kompozytorki.
Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza do udziału w Konkursie Kompozytorskim na utwór symfoniczny inspirowany gobelinem Jerzego Krechowicza Piesomen Antropon (Uczyńmy Człowieka) Ceta.Konkurs adresowany jest do profesjonalnych kompozytorów urodzonych przed 10 kwietnia 1999 r. Termin zgłoszenia partytur upływa z dniem 1 kwietnia 2025 roku.
70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Teraz, dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, powraca na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. Premiera nowego wydania już 26 lutego.
W lutym zaglądamy do pracowni Sławomira Kupczaka – kompozytora związanego z Polskim Wydawnictwem Muzycznym od ponad dwunastu lat. Tworzy muzykę solową, kameralną, symfoniczną, elektroakustyczną, teatralną oraz filmową. Jak sam przyznaje, komponowanie jest procesem złożonym i skomplikowanym, ale jednocześnie jest też przygodą, niosącą ze sobą sporą radość. Na jego biurku znajdziemy całkiem sporo urządzeń i przyrządów służących tworzeniu kolejnych utworów.
Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej i chóralnej oraz zacieśnienia więzi między słuchaczami a kompozytorami i wykonawcami. Nie zabraknie również utworów solowych skomponowanych na dzwony carillonu. Do wspólnego świętowania podczas jubileuszowych koncertów zapraszamy w dniach 7–8 marca do Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu.
W ramach obchodów jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zapraszamy do różnych przestrzeni NFM na spotkania edukacyjne. W ciągu dwóch dni świętowania odbędzie się szereg wydarzeń, które pozwolą uczestnikom na głębsze poznanie historii polskiej muzyki oraz jej twórców.
To już osiemdziesiąt lat od kiedy Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej na świecie. Przypadający w 2025 roku jubileusz Oficyna uświetni serią koncertów z udziałem artystów najwyższej próby w renomowanych salach koncertowych w Polsce. Podczas licznych aktywności muzycznych i edukacyjnych towarzyszyć nam będzie najlepsza polska twórczość. Do wspólnego świętowania zapraszamy już 7 i 8 marca do Wrocławia!
W lutym po raz pierwszy wykonane zostaną najnowsze utwory Agaty Zubel i Zygmunta Krauze. Chociaż oba dzieła różnią się od siebie pod względem obsady czy sposobu konstrukcji, to w przypadku źródła inspiracji łączy je eksploracja zagadnień związanych z malarstwem.