Aktualności
Projekt "Ocalić od zapomnienia - Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane"w dziesiątą rocznicę śmierci kompozytora
2011-09-28
Projektem "Ocalić od zapomnienia – Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane" Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Roberta Kurdybachy postanowiła uczcić dziesiątą rocznicę śmierci tego wybitnego kompozytora (1927-2001). Projekt został zorganizowany w ramach programu "Polska Prezydencja 2011" i objął koncerty połączone z prezentacją multimedialną, przygotowaną przez artystów z wrocławskiej ASP oraz nagranie płyty CD. Punktem kulminacyjnym tego przedsięwzięcia będzie koncert 12 października w Berlinie w rocznicę śmierci W. Szalonka. Ponadto w ramach projektu odbędą się koncerty 16 i 18 października 2011 roku w Görlitz (Zgorzelcu) i Wrocławiu. Muzycy wykonają "Pastorale" na obój i orkiestrę, "Connections" na orkiestrę kameralną, "Mutazioni" na orkiestrę oraz "L'hautbois mon amour" na obój, smyczki, 2 harfy i perkusję.- Zależy mi, by spopularyzować twórczość Szalonka – mówi dyrygent i pomysłodawca projektu Robert Kurdybacha. Niech to będzie nawet środowiskowa popularność, ważne, by ludzie sięgnęli po płytę. Prestiż całego projektu buduje sam fakt, że koncert zorganizujemy w Berlinie, a Szalonek był związany z tamtejszą Hochschule der Künste. Dodatkowo zadziała magia polskiej prezydencji w ramach której realizujemy cały projekt.
Awangardowa Orkiestra Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra rozpoczęła swoją działalność w 2009 roku. Przez pierwsze kilka miesięcy zespół przygotowywał się do podjęcia aktywności koncertowej, realizując szereg prób i warsztatów dotyczących współczesnych technik interpretacyjnych i wykonawczych w zakresie muzyki nowej. W maju 2010 roku rozpoczął działalność koncertową.
Projekt jest współfinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundację Współpracy Polsko - Niemieckiej. Partnerami projektu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A., Europäische Oboen-Schule oraz Andreas Behrendt – dyrektor artystyczny Festiwalu 'Lehniner-Sommermusiken'.
(Fot. z archiwum rodzinnego)
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.