Aktualności
Projekt "Ocalić od zapomnienia - Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane"w dziesiątą rocznicę śmierci kompozytora
2011-09-28
Projektem "Ocalić od zapomnienia – Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane" Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Roberta Kurdybachy postanowiła uczcić dziesiątą rocznicę śmierci tego wybitnego kompozytora (1927-2001). Projekt został zorganizowany w ramach programu "Polska Prezydencja 2011" i objął koncerty połączone z prezentacją multimedialną, przygotowaną przez artystów z wrocławskiej ASP oraz nagranie płyty CD. Punktem kulminacyjnym tego przedsięwzięcia będzie koncert 12 października w Berlinie w rocznicę śmierci W. Szalonka. Ponadto w ramach projektu odbędą się koncerty 16 i 18 października 2011 roku w Görlitz (Zgorzelcu) i Wrocławiu. Muzycy wykonają "Pastorale" na obój i orkiestrę, "Connections" na orkiestrę kameralną, "Mutazioni" na orkiestrę oraz "L'hautbois mon amour" na obój, smyczki, 2 harfy i perkusję.- Zależy mi, by spopularyzować twórczość Szalonka – mówi dyrygent i pomysłodawca projektu Robert Kurdybacha. Niech to będzie nawet środowiskowa popularność, ważne, by ludzie sięgnęli po płytę. Prestiż całego projektu buduje sam fakt, że koncert zorganizujemy w Berlinie, a Szalonek był związany z tamtejszą Hochschule der Künste. Dodatkowo zadziała magia polskiej prezydencji w ramach której realizujemy cały projekt.
Awangardowa Orkiestra Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra rozpoczęła swoją działalność w 2009 roku. Przez pierwsze kilka miesięcy zespół przygotowywał się do podjęcia aktywności koncertowej, realizując szereg prób i warsztatów dotyczących współczesnych technik interpretacyjnych i wykonawczych w zakresie muzyki nowej. W maju 2010 roku rozpoczął działalność koncertową.
Projekt jest współfinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundację Współpracy Polsko - Niemieckiej. Partnerami projektu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A., Europäische Oboen-Schule oraz Andreas Behrendt – dyrektor artystyczny Festiwalu 'Lehniner-Sommermusiken'.
(Fot. z archiwum rodzinnego)
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.