Aktualności
Projekt "Ocalić od zapomnienia - Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane"w dziesiątą rocznicę śmierci kompozytora
2011-09-28
Projektem "Ocalić od zapomnienia – Witold Szalonek i jego dźwięki kombinowane" Sound Factory Orchestra pod dyrekcją Roberta Kurdybachy postanowiła uczcić dziesiątą rocznicę śmierci tego wybitnego kompozytora (1927-2001). Projekt został zorganizowany w ramach programu "Polska Prezydencja 2011" i objął koncerty połączone z prezentacją multimedialną, przygotowaną przez artystów z wrocławskiej ASP oraz nagranie płyty CD. Punktem kulminacyjnym tego przedsięwzięcia będzie koncert 12 października w Berlinie w rocznicę śmierci W. Szalonka. Ponadto w ramach projektu odbędą się koncerty 16 i 18 października 2011 roku w Görlitz (Zgorzelcu) i Wrocławiu. Muzycy wykonają "Pastorale" na obój i orkiestrę, "Connections" na orkiestrę kameralną, "Mutazioni" na orkiestrę oraz "L'hautbois mon amour" na obój, smyczki, 2 harfy i perkusję.- Zależy mi, by spopularyzować twórczość Szalonka – mówi dyrygent i pomysłodawca projektu Robert Kurdybacha. Niech to będzie nawet środowiskowa popularność, ważne, by ludzie sięgnęli po płytę. Prestiż całego projektu buduje sam fakt, że koncert zorganizujemy w Berlinie, a Szalonek był związany z tamtejszą Hochschule der Künste. Dodatkowo zadziała magia polskiej prezydencji w ramach której realizujemy cały projekt.
Awangardowa Orkiestra Akademii Muzycznej we Wrocławiu Sound Factory Orchestra rozpoczęła swoją działalność w 2009 roku. Przez pierwsze kilka miesięcy zespół przygotowywał się do podjęcia aktywności koncertowej, realizując szereg prób i warsztatów dotyczących współczesnych technik interpretacyjnych i wykonawczych w zakresie muzyki nowej. W maju 2010 roku rozpoczął działalność koncertową.
Projekt jest współfinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundację Współpracy Polsko - Niemieckiej. Partnerami projektu są: Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A., Europäische Oboen-Schule oraz Andreas Behrendt – dyrektor artystyczny Festiwalu 'Lehniner-Sommermusiken'.
(Fot. z archiwum rodzinnego)
Najczęściej czytane:
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego zapraszają na spotkanie autorskie z Magdaleną Dziadek. Gościem specjalnym wieczoru będzie Krzysztof Meyer – kompozytor i bohater książki Krzysztof Meyer. Nowoczesny i romantyczny. Publikacja ta stanie się punktem wyjścia do rozmowy, którą poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. To wszystko już 21 października o godz. 19:00 (godzina zmieniona!) w Sali Kameralnej Instytutu Muzykologii UJ (ul. Westerplatte 10, Kraków).
Już od osiemdziesięciu lat Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera rozwój polskiej kultury muzycznej w kraju i na świecie. Oficyna świętuje swój jubileusz przez cały 2025 rok, organizując serię koncertów pod hasłem „Muzyczne spotkania”. Najbliższa odsłona już 14 i 15 listopada w Filharmonii Narodowej. Będzie to podwójny jubileusz – 80-lecie PWM oraz 100-lecie Związku Kompozytorów Polskich. Zapraszamy do wspólnego świętowania!
Związek Kompozytorów Polskich został partnerem trzeciego etapu prowadzonego od 2017 roku programu kompleksowej digitalizacji unikatowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W ramach projektu „Digitalizacja i udostępnianie cyfrowych zasobów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz Związku Kompozytorów Polskich”, dofinansowanego w obrębie Działania FERC.02.03, zbiory Polskiej Biblioteki Muzycznej wzbogaci m.in. kolekcja materiałów ZKP związana z festiwalem „Warszawska Jesień”. Dzięki współpracy wyjątkowe dziedzictwo polskiej muzyki współczesnej zyska na trwałości i dostępności.
Uroczystości pogrzebowe odbędą się w poniedziałek 13 października 2025 roku o godz. 13:00 na Cmentarzu Salwatorskim w Krakowie. Ceremonia będzie miała charakter państwowy.
9 października br. w Bielsku-Białej rozpocznie się 28. Festiwal Kompozytorów Polskich im. H.M. Góreckiego. Bohaterem tegorocznej jest Fryderyk Chopin. Polskie Wydawnictwo Muzyczne i „Ruch Muzyczny” są Partnerami wydarzenia.
Rada Programowa Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca wytypowała nominowanych do nagrody polskiego środowiska muzycznego – Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda przyznawana jest co roku w czterech kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku. W kategorii Wydarzenie Roku nominację otrzymały Muzyczne spotkania, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z okazji tegorocznego jubileuszu 80-lecia w Narodowym Forum Muzyki.
Ceniony kompozytor muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej, oper i dramatów. W jego twórczości istotne miejsce zajmują utwory pisane do tekstów m.in. takich pisarzy, jak Olga Tokarczuk, Radek Rak, Stanisław Lem, czy Szczepan Twardoch. W tym miesiącu po raz pierwszy zabrzmiała opera Nowaka: Kontakt. Sonoromanza, a na muzyczne półki trafił najnowszy album ANAKLASIS z rejestracją „Febry arktycznej”, skomponowanej do słów Marcina Wichy. To więc dobry moment, by zajrzeć do pracowni kompozytora i by przyjrzeć się jego pracy.