Aktualności
Irlandzka premiera opery "Maria" Romana Statkowskiego
2011-10-11
22 października 2011 podczas 60. Festiwalu Operowego w Wexford odbędzie się irlandzka premiera opery „Maria” Romana Statkowskiego. Jest to wydarzenie szczególne, bowiem po niedawnym „odkryciu” dzieła przez Łukasza Borowicza i nagraniu go w wersji koncertowej, nareszcie „Maria” po wielu latach ponownie wkracza na deski teatru. Dzieło w reżyserii Michaela Gieleta, artysty polskiego pochodzenia, mieszkającego na stałe w Londynie poprowadzi Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej. Partie solowe wykonają Daria Masiero (Maria), Rafał Bartmiński (Wacław), Adam Kruszewski (Miecznik) oraz Krzysztof Szumański (Wojewoda).Powstanie „Marii” można zawdzięczać szczęśliwemu splotowi wypadków. Otóż rok wcześniej, w 1903 roku kompozytor napisał operę „Filenis”, za którą otrzymał nagrodę na międzynarodowym konkursie w Londynie. Chwilę później w Warszawie ogłoszono konkurs, którego wymogiem było skomponowanie opery według powieści poetyckiej „Maria” Antoniego Malczewskiego. Już jako laureat Statkowski przystąpił do pisania kolejnego dzieła i, pokonując młodszych kolegów, Henryka Melcera i Henryka Opieńskiego, otrzymał pierwszą nagrodę.
„Maria” została wystawiona po dwóch latach, 1 marca 1906 roku na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie. Według Józefa Kańskiego, pisana pod wyraźnym wpływem uwielbianego przez Statkowskiego mistrza Piotra Czajkowskiego, owiana wszakże równie silnym klimatem polskości, a w niektórych momentach nasycona „programowo” ukraińskim kolorytem, odznaczająca się niepospolitą melodyjnością i nerwem dramatycznym – należy z pewnością do najlepszych oper okresu postmoniuszkowskiego. Podczas Festiwalu w Wexford opera zostanie wystawiona czterokrotnie: 22, 28 i 31 października oraz 4 listopada 2011, natomiast na scenie Opery Krakowskiej zagości w przyszłym sezonie artystycznym.
Informacje na temat Festiwalu znajdą Państwo na stronie: http://wexfordopera.com/programme/
Najczęściej czytane:
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.
Za Wydarzenie roku uznano Muzyczne Spotkania z okazji 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki – za dwudniowe święto polskiej muzyki we Wrocławiu, które zgromadziło liczną publiczność i ponad pięciuset wykonawców podczas 34 koncertów, warsztatów i spotkań.
7 dni, 7 koncertów w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków, w tym 6 w formule recitali fortepianowych. 7 nowych programów zbudowanych wokół twórczości wybitnych kompozytorek i kompozytorów XX oraz XXI wieku. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia ANAKLASIS i Radio Kraków zapraszają na drugą odsłonę cyklu koncertów ANAKLASIS NA FALI 2.0, która odbędzie się 24–30 listopada 2025 r.
Polska muzyka najnowsza zabrzmi w przedostatnim miesiącu 2025 roku w Warszawie, Krakowie, Łodzi i Katowicach. Usłyszymy kompozycje Marcela Chyrzyńskiego, Wojciecha Widłaka, Pawła Malinowskiego, Aleksandra Lasonia, Krzysztofa Wołka, Hanny Kulenty, Pawła Hendricha oraz Zbigniewa Bargielskiego. Szczególna prapremiera szykuje się także w Poznaniu, gdzie zobaczymy i usłyszymy najnowszą operę Elżbiety Sikory. Tych premier nie można przegapić!
Kolejna edycja Dnia Edukacji Muzycznej dobiegła końca – był to czas pełen zdobywania wiedzy, wymiany doświadczeń, inspiracji i miłych spotkań. W wydarzeniu organizowanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne wzięło udział ponad 150 osób. Dziękujemy, że byliście z nami w Poznaniu!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają zaszczyt zaprosić na jubileuszowy koncert, który zwieńczy całoroczne obchody 80-lecia istnienia Oficyny. Ostatnie w tym roku „Muzyczne spotkanie” nie tylko ukaże różnorodność katalogu PWM; dostarczy też niezapomnianych wrażeń i emocji związanych ze wspólnym świętowaniem polskiej muzyki – w najlepszym wydaniu oraz wykonaniu.
15 października podczas gali w De Vere Grand Connaught Rooms w Londynie odbyło się wręczenie prestiżowych nagród Gramophone Classical Music Awards. W kategorii Early Music statuetkę otrzymała płyta ‘The Krasiński Codex’ („Kodeks Krasińskich”) zespołów Ensemble Dragma i Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Trzypłytowy album jest jednym z owoców projektu „Kras 52”, zrealizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.