Aktualności
Finał XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego
2011-10-20
22 października odbędzie się uroczystość wręczenia nagród laureatom XIV Konkursu im. H. Wieniawskiego. O zwycięstwo walczy już tylko sześciu uczestników. Jedną z pozaregulaminowych nagród, wręczanych w najbliższą sobotę w Poznaniu, są wszystkie wydane do tej pory tomy dzieł Henryka Wieniawskiego ufundowane przez PWM.Od 8 października możemy śledzić zmagania młodych skrzypków ze wszystkich stron świata, którzy postanowili zmierzyć się w jednym z najbardziej znanych i prestiżowych konkursów skrzypcowych, jakim jest organizowany od przeszło 70 lat w Polsce Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego.
Do czwartego etapu konkursu dotarła najlepsza, zdaniem jurorów pod przewodnictwem Maxima Vengerova, szóstka uczestników. Są to Arata Youmi z Japonii, Soyoung Yoon z Korei Południowej, Aylen Pritchin z Rosji, Stefan Tarara z Niemiec, Miki Kobayashi z Japonii i Erzhan Kulibaev z Kazachstanu. Transmisje z koncertów, jakie odbywają się w ramach czwartego etapu, codziennie już od godziny 18.00 prezentuje TVP Kultura.
22 października odbędzie się uroczystość wręczenia nagród pozaregulaminowych, gala Laureatów i ceremonia wręczenia nagród. Jedną z nagród pozaregulaminowych dla wszystkich finalistów ufundowało Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Jest to komplet dotąd opublikowanych tomów „Dzieła Wszystkie Henryka Wieniawskiego”.
Miejsce: Ratusz, Stary Rynek - uroczystość wręczenia nagród godz. 12:00
Miejsce: Aula UAM, ul. H. Wieniawskiego 1, Gala Laureatów i ceremonia wręczenia nagród (Aula UAM), godz. 20:00
Najczęściej czytane:
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.