Aktualności
"Elogium - pomordowanym w Katyniu" P. Łukaszewskiego i "Canticum canticorum" R. Twardowskiego w Kijowie
2011-10-21
Wieczorny koncert 21 października 2011 w kijowskiej Filharmonii Narodowej Ukrainy wypełnią sakralne dzieła polskich kompozytorów: Pawła Łukaszewskiego, Romualda Twardowskiego, Stanisława Moryty, Marka Jasińskiego i Andrzeja Panufnika. Jest to kolejne wydarzenie, zorganizowane przez Ośrodek Promocji Kultury Gaude Mater w Częstochowie, w ramach projektu "POLISH SACRED MUSIC Gaude Mater 2011". Zostało ono objęte honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego.Koncert w Kijowie jest jednym z czterech koncertów polskiej muzyki sakralnej, które odbywają się w wybranych stolicach europejskich: Londynie, Paryżu, Moskwie i Kijowie. Jak piszą organizatorzy „wybór stolic nawiązuje do słów Jana Pawła II wygłoszonych w Częstochowie w 1991 roku, podczas VI Światowego Dnia Młodzieży. W dwudziestą rocznicę tego wydarzenia chcemy na Wschodzie i Zachodzie chrześcijańskiej Europy zaprezentować i wypromować najbardziej wartościowe zjawiska polskiej muzyki sakralnej – dawnej i współczesnej, pokazując tym samym dorobek polskiej kultury w tym zakresie”.
Podczas koncertu zabrzmią m.in. „Elogium - pomordowanym w Katyniu” Pawła Łukaszewskiego, na baryton, wiolonczelę, dzwony i orkiestrę smyczkową, utwór napisany do łacińskiego tekstu Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego (2002) oraz „Canticum canticorum” Romualda Twardowskiego na sopran, flet, klarnet i smyczki (1994).
Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej Ukrainy pod dyrekcją Mykoly Dziadury oraz soliści: Katarzyna Suska – Zagorska (sopran) i Dariusz Siedlik (baryton).
Koncert realizowany jest w ramach Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szczegółowy program koncertu znajdą Państwo na stronie: www.gaudemater.eu
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.