Aktualności
7-8 grudnia - 21. Portrety Kompozytorów
2011-12-07
Już dziś i jutro w ramach 21. edycji Portretów Kompozytorów wykonane zostaną utwory Mikołaja Góreckiego, Marcela Chyrzyńskiego i Bernadetty Matuszczak. 7 grudnia w programie:MARCEL CHYRZYŃSKI Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria, 1997; ForMS... na wiolonczelę solo, 2001; Dry Pieces na kwintet dęty, 2007/08;
Wykonawcy: Tomasz Strahl – wiolonczela Orkiestra Muzyki Nowej w składzie: Tomasz Soswa - trąbka Dorota Wyciślik - fortepian Wojciech Herzyk - perkusja I Tomasz Rawski - perkusja II Bartłomiej Merta - perkusja III Szymon Bywalec - dyrygent Warsaw Wind Ensemble w składzie: Anna Włodarska-Szetela – flet Łukasz Dzikowski – obój Krystyna Sakowska – klarnet Feliks Gmitruk – róg Katarzyna Piotrowska-Wilczewska – fagot
BERNADETTA MATUSZCZAK Notturno in tres partes per cello solo – Karol Szymanowski in memoriam (1988); Affetto Capriccio Ossessione Tryptyk Norwida na baryton, wiolonczelę i klarnet basowy (1983); Samotność Ty mnie do pieśni Aerumnarum Plenus Canti della vita e della morte na baryton i wiolonczelę (1982-84); Libera me na baryton i taśmę (1991); Aforyzmy na flet solo (1976);
Wykonawcy: Józef Frakstein – baryton Agnieszka Karwowska – flet Mirosław Pokrzywiński – klarnet basowy Tomasz Strahl – wiolonczela (1) Andrzej Wróbel – wiolonczela (2 i 3) Tadeusz Sudnik – projekcja dźwięku
8 grudnia w programie:
MIKOŁAJ GÓRECKI Wariacje na flet i fortepian (2002); II Sonata na skrzypce i fortepian (2004); Sonata na fortepian (2010);
Wykonawcy: Anna Górecka – fortepian Aneta Pawlik – flet Joanna Piszczelok - fortepian Monika Piszczelok – skrzypce
Miejsce: Warszawa, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Sala Widowiskowa, godz. 18.00. Wstęp na koncerty jest wolny.
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich.
Najczęściej czytane:
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.
Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.