Aktualności
7-8 grudnia - 21. Portrety Kompozytorów
2011-12-07
Już dziś i jutro w ramach 21. edycji Portretów Kompozytorów wykonane zostaną utwory Mikołaja Góreckiego, Marcela Chyrzyńskiego i Bernadetty Matuszczak. 7 grudnia w programie:MARCEL CHYRZYŃSKI Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria, 1997; ForMS... na wiolonczelę solo, 2001; Dry Pieces na kwintet dęty, 2007/08;
Wykonawcy: Tomasz Strahl – wiolonczela Orkiestra Muzyki Nowej w składzie: Tomasz Soswa - trąbka Dorota Wyciślik - fortepian Wojciech Herzyk - perkusja I Tomasz Rawski - perkusja II Bartłomiej Merta - perkusja III Szymon Bywalec - dyrygent Warsaw Wind Ensemble w składzie: Anna Włodarska-Szetela – flet Łukasz Dzikowski – obój Krystyna Sakowska – klarnet Feliks Gmitruk – róg Katarzyna Piotrowska-Wilczewska – fagot
BERNADETTA MATUSZCZAK Notturno in tres partes per cello solo – Karol Szymanowski in memoriam (1988); Affetto Capriccio Ossessione Tryptyk Norwida na baryton, wiolonczelę i klarnet basowy (1983); Samotność Ty mnie do pieśni Aerumnarum Plenus Canti della vita e della morte na baryton i wiolonczelę (1982-84); Libera me na baryton i taśmę (1991); Aforyzmy na flet solo (1976);
Wykonawcy: Józef Frakstein – baryton Agnieszka Karwowska – flet Mirosław Pokrzywiński – klarnet basowy Tomasz Strahl – wiolonczela (1) Andrzej Wróbel – wiolonczela (2 i 3) Tadeusz Sudnik – projekcja dźwięku
8 grudnia w programie:
MIKOŁAJ GÓRECKI Wariacje na flet i fortepian (2002); II Sonata na skrzypce i fortepian (2004); Sonata na fortepian (2010);
Wykonawcy: Anna Górecka – fortepian Aneta Pawlik – flet Joanna Piszczelok - fortepian Monika Piszczelok – skrzypce
Miejsce: Warszawa, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Sala Widowiskowa, godz. 18.00. Wstęp na koncerty jest wolny.
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich.
Najczęściej czytane:
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.