Aktualności
Polska premiera "La tabernera del puerto" Pablo Sorozábala
2011-12-08
Na piątkowy i niedzielny wieczór 9 oraz 11 grudnia 2011 Filharmonia Narodowa, we współpracy z hiszpańskim Ministerstwem Kultury, Ambasadą Hiszpanii i Instytutem Cervantesa w Warszawie przygotowała wyjątkowy koncert, podczas którego zabrzmią – w całości lub fragmentach – hiszpańskie zarzuele. Zarzuela jest typowo hiszpańskim gatunkiem liryczno – dramatycznym, w którym partiom wokalnym towarzyszą mówione dialogi. Znana od XVII wieku największy rozkwit przeżywała pod koniec wieku XIX. W Polsce jest ona mało znana i rzadko wykonywana, gratką dla melomanów będzie więc z pewnością koncertowe wystawienie – po raz pierwszy w Polsce - "La tabernera del puerto" Pablo Sorozábala. Trzyaktowe, trwające około 50 minut dzieło z librettem Federico Romero i Guillermo Fernández- Shaw´a miało swoją premierę w roku 1936 w Barcelonie.Oprócz niegp zabrzmią fragmenty dzieł Federico Chueaca, Ruperto Chapí, Gerónimo Giménez, Moreno Torroba, Francisco Asenjo Barbieri oraz Amadeo Vives’a.
W koncercie wezmą udział Maria Bayo (sopran), José Bros (tenor), José Antonio López (baryton), Piotr Pieron (bas), soliści Chóru Filharmonii Narodowej - Anna Fijałkowska, Aneta Kapla, Krzysztof Chalimoniuk, Tomasz Warmijak i Mariusz Cyciura oraz Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Víctora Pablo Péreza.
Koncert zorganizowany został w ramach Krajowego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji 2011, pod patronatem Ambasadora Hiszpanii Francisca Fernandeza Fabregasa.
Informacje o koncercie na stronie Filharmonii Narodowej http://www.filharmonia.pl/okno03_012008.pl.html
Fot. Maria Bayo (fot. Javier Salas)
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.