Aktualności
XV Wieczory z muzyką Karola Szymanowskiego i Zoltána Kodály'a
2012-03-12
W roku 2012 obchodzimy 130. rocznicę urodzin oraz 75. rocznicę śmierci Karola Szymanowskiego – jest to również rok "małego" jubileuszu festiwalu: w dniach 25–28 marca 2012 odbędzie się 15. edycja Wieczorów. Festiwal organizują Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego oraz Śląskie Towarzystwo Muzyczne.Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zrealizowano ze środków Urzędu Miasta Katowice.
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM:
25 marca 2012 , Kościół pw. NMP ul. Graniczna 26, godz.19.00
Zoltán Kodály – Missa brevis na chór i organy (1942)
Karol Szymanowski – Pieśni kurpiowskie na chór a cappella (wybór)
Stabat Mater op.53 (fragment)
Wykonawcy:
OCTAVA ensemble
Wojciech Gracz – organy
26 marca 2012 , Sala Koncertowa Akademii Muzycznej , godz.19.00
Zoltán Kodály – Duo na skrzypce i wiolonczelę op.7
Allegro serioso, non troppo
Adagio
Maestoso e largamente, ma non troppo lento. Presto.
Karol Szymanowski – 12 Etiud op.33
Mity op.30 na skrzypce i fortepian
Źródło Aretuzy
Narcyz
Driady i Pan
Wykonawcy:
Beata Warykiewicz – Siwy – skrzypce
Natalia Woźniak – wiolonczela
Magdalena Lisak - fortepian
Hanna Holeksa - fortepian
27 marca 2012 , Sala Koncertowa Akademii Muzycznej , godz.19.00
Zoltán Kodály - Méditation sur un motif de Claude Debussy (1907)
Gyermektáncok (1945)
Karol Szymanowski - Preludia op. 1 (nr 1,3,7,8,9)
Zoltán Kodály - Marosszéki táncok (1927)
Zoltán Kodály - Kwartet smyczkowy nr 2 op. 10 (1916-18)
Allegro
Andante quasi recitativo - Andante con moto - Allegro giocoso
Karol Szymanowski - II Kwartet smyczkowy op. 56 (1927)
Moderato, dolce e tranquillo
Vivace, scherzando
Lento
Wykonawcy:
Balazs Reti – fortepian (Węgry)
Kwartet Śląski : Szymon Krzeszowiec – I skrzypce
Arkadiusz Kubica – II skrzypce
Łukasz Syrnicki - altówka
Piotr Janosik - wiolonczela
28 marca 2012 , Sala Koncertowa Akademii Muzycznej , godz.19.00
Zoltán Kodály - Sonata op. 8 na wiolonczelę solo
Allegro maestoso ma appassionato
Adagio (con gran espressione)
Allegro molto vivace
Karol Szymanowski – Sonata d – moll na skrzypce i fortepian op.9
Allegro moderato
Andantino tranquillo e dolce
Finale. Allegro molto, quasi presto
Pieśń Roksany na skrzypce i fortepian (1926)
Taniec z Harnasiów na skrzypce i fortepian (1931)
Wykonawcy:
Adam Krzeszowiec - wiolonczela
Sławomir Tomasik – skrzypce
Joanna Domańska – fortepian
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.