Aktualności
TU SZYMANOWSKI! - koncert kameralny
2012-03-14
Uniwersytet Warszawski i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego zapraszają na kolejny koncert TU SZYMANOWSKI! w ramach cyklu kultura.uw. Okazją do zaprezentowania muzyki Karola Szymanowskiego będzie 75. rocznica jego śmierci, przypadająca 29 marca. Usłyszymy m.in. Etiudę b-moll op. 4 nr 3, jeden z najbardziej znanych utworów z pierwszego okresu twórczości kompozytora. Zabrzmią też kompozycje Tadeusza Bairda, zwanego „ostatnim polskim romantykiem” – będą to I i II Sonatina oraz Mała suita dziecięca. Za przyczyną zainteresowań naukowych wykonawcy recitalu – pianisty Piotra Banasika, wykładowcy katowickiej Akademii Muzycznej – będziemy też mogli poznać dzieła Xavera Scharwenki, urodzonego w wielkopolskich Szamotułach niemieckiego kompozytora przełomu XIX i XX w., cenionego w swoich czasach interpretatora dzieł Fryderyka Chopina, wydawcy i pedagoga.Wprowadzenie do koncertu przedstawi mgr Piotr Maculewicz, kierownik Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Istniejące od ponad 50 lat w BUW Archiwum Kompozytorów Polskich XX Wieku jest największą skarbnicą pamiątek po Szymanowskim, posiada także niemal całą spuściznę kompozytorską Tadeusza Bairda. Wykonanie utworów Tadeusza Bairda odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje”.
Koncert, organizowany przez Biuro Promocji UW, Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie i Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego odbędzie się 29 marca 2012 r. (czwartek) o godz. 18:30 w Sali Balowej Pałacu Tyszkiewiczów UW, Krakowskie Przedmieście 32.
Wykonawcy:
Piotr Banasik – fortepian
Piotr Maculewicz – prowadzenie
W programie: Karol Szymanowski (1882–1937) – Etiuda b-moll op. 4 nr 3, Preludia op. 1 (wybór), 2 Mazurki op. 62, Serenada Don Juana op. 34 nr 3;
Tadeusz Baird (1928–1981) – I. i II. Sonatina per pianoforte, Mała suita dziecięca;
Xaver Scharwenka (1850–1924) – Taniec polski es-moll op. 3 nr 1, Taniec polski F-dur op. 58 nr 1, Rapsodia Polska op. 76 nr 1
Bezpłatne wejściówki na godzinę przed koncertem; liczba miejsc ograniczona
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.