PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

8. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie

2012-05-29
„Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego oraz opera „Maria” Romana Statkowskiego, utwory pochodzące z katalogu PWM, zabrzmią podczas tegorocznej, ósmej edycji Festiwalu Muzyki Polskiej, który odbędzie się w dniach 13 - 21 lipca 2012 w Krakowie. Różnorodne tematycznie i wykonawczo koncerty odbywać się będą m.in. w Filharmonii Krakowskiej, na Uniwersytecie Jagiellońskim, w kościele oo. Franciszkanów, w Kościele Bożego Ciała i w Muzeum Żydowskim Galicja. Wśród wykonawców znajdą się m.in. zespół Motion Trio, który wielbicie będą mogli podziwiać podczas koncertu 14 lipca. W ich wykonaniu zabrzmi „Orawa” W. Kilara, „Trzy utwory w dawnym stylu” H. Góreckiego, „Oberek” G. Bacewicz czy utwory Fryderyka Chopina w aranżacji J. Wojtarowicza. Znakomity program dawnej muzyki chóralnej zaprezentuje 18 lipca Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. 20 lipca w Auli Florianka zabrzmią natomiast utwory jubilata – Wojciecha Kilara: ”Choralvorspiel” oraz II Koncert fortepianowy, a także „Aus aller Welt stammende” Zygmunta Krauzego czy „Nokturn” Romana Palestra (wyk. Beata Bilińska, fortepian, Sinfonietta Cracovia, dyr. Robert Kabara).

Pełny program 8. Festiwalu Muzyki Polskiej dostępny jest na stronie: http://www.fmp.org.pl/pl/3/0/151/Program/

Oratorium „Quo vadis” F. Nowowiejskiego zabrzmi podczas koncertu inauguracyjnego 13 lipca w Filharmonii Krakowskiej. Wykonają je soliści Olga Rusin, Jacek Jaskuła i Krzysztof Szumański, a także Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu i Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Kaspara Zehndera. Jest to jedno z trzech oratoriów kompozytora, które on sam określił jako Dramatische Szenen. utwór ten, zbliżony do stylu wielkiej opery Meyerbeera, wykazuje znaczne wpływy stylu oratoryjnego Händla, zwłaszcza w partiach chóralnych, które odgrywają pierwszoplanową rolę w dziełach Nowowiejskiego.

Operę „Maria” R. Statkowskiego, która w październiku 2011 została wystawiona podczas 60. Festiwalu Operowego w Wexford wykonają w wersji koncertowej na finał Festiwalu: Violetta Chodowicz, Tomasz Kuk, Adam Kruszewski, Krzysztof Szumański, Monika Korybalska, Andrzej Lampert, Sebastian Szumski, Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Krakowska Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Jest to jedna z najlepszych polskich oper okresu postmoniuszkowskiego, pisana pod wyraźnym wpływem Piotra Czajkowskiego. Jej powstanie można zawdzięczać szczęśliwemu splotowi wypadków: rok wcześniej, w 1903 roku kompozytor napisał operę „Filenis”, za którą otrzymał nagrodę na międzynarodowym konkursie w Londynie. Chwilę później w Warszawie ogłoszono konkurs, którego wymogiem było skomponowanie opery według powieści poetyckiej „Maria” Antoniego Malczewskiego. Już jako laureat Statkowski przystąpił do pisania kolejnego dzieła i – pokonując młodszych kolegów, Henryka Melcera i Henryka Opieńskiego, otrzymał pierwszą nagrodę.

Najczęściej czytane:

Spóźnione arcydzieło Józefa Elsnera – Historia pewnego utworu

Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.

Krzysztof Wołek stypendystą Guggenheim Fellowship

 

Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.

Prawykonanie „Écoute” Zygmunta Krauzego na Festiwalu NEO’S w Théâtre de l’Ile Saint-Louis Paul Rey w Paryżu

Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.

KOMPOZYTORKA MIESIĄCA: JAGODA SZMYTKA i jej #BiurkoKompozytorki

Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.

Najpiękniejsze Książki 2024 – trzy nominacje dla PWM

Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.

Kompozytor oświecony. Poznaj Jeana-Philippe’a Rameau

Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś. 

Taniec motyla, kwiaty pomarańczy i festiwal pianistycznych duetów. Kwietniowe prawykonania dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.

Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „ŻEROMSKI 2025”. Termin nadsyłania partytur: 20 listopada 2025 roku

Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.

Fryderyki 2025 rozdane. Trzy statuetki dla ANAKLASIS

Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.

Kwartet smyczkowy op. 20 Józefa Kofflera odnaleziony w Royal College of Music w Londynie

Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.