Aktualności
8. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie
2012-05-29
„Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego oraz opera „Maria” Romana Statkowskiego, utwory pochodzące z katalogu PWM, zabrzmią podczas tegorocznej, ósmej edycji Festiwalu Muzyki Polskiej, który odbędzie się w dniach 13 - 21 lipca 2012 w Krakowie. Różnorodne tematycznie i wykonawczo koncerty odbywać się będą m.in. w Filharmonii Krakowskiej, na Uniwersytecie Jagiellońskim, w kościele oo. Franciszkanów, w Kościele Bożego Ciała i w Muzeum Żydowskim Galicja. Wśród wykonawców znajdą się m.in. zespół Motion Trio, który wielbicie będą mogli podziwiać podczas koncertu 14 lipca. W ich wykonaniu zabrzmi „Orawa” W. Kilara, „Trzy utwory w dawnym stylu” H. Góreckiego, „Oberek” G. Bacewicz czy utwory Fryderyka Chopina w aranżacji J. Wojtarowicza. Znakomity program dawnej muzyki chóralnej zaprezentuje 18 lipca Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. 20 lipca w Auli Florianka zabrzmią natomiast utwory jubilata – Wojciecha Kilara: ”Choralvorspiel” oraz II Koncert fortepianowy, a także „Aus aller Welt stammende” Zygmunta Krauzego czy „Nokturn” Romana Palestra (wyk. Beata Bilińska, fortepian, Sinfonietta Cracovia, dyr. Robert Kabara).Pełny program 8. Festiwalu Muzyki Polskiej dostępny jest na stronie: http://www.fmp.org.pl/pl/3/0/151/Program/
Oratorium „Quo vadis” F. Nowowiejskiego zabrzmi podczas koncertu inauguracyjnego 13 lipca w Filharmonii Krakowskiej. Wykonają je soliści Olga Rusin, Jacek Jaskuła i Krzysztof Szumański, a także Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu i Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Kaspara Zehndera. Jest to jedno z trzech oratoriów kompozytora, które on sam określił jako Dramatische Szenen. utwór ten, zbliżony do stylu wielkiej opery Meyerbeera, wykazuje znaczne wpływy stylu oratoryjnego Händla, zwłaszcza w partiach chóralnych, które odgrywają pierwszoplanową rolę w dziełach Nowowiejskiego.
Operę „Maria” R. Statkowskiego, która w październiku 2011 została wystawiona podczas 60. Festiwalu Operowego w Wexford wykonają w wersji koncertowej na finał Festiwalu: Violetta Chodowicz, Tomasz Kuk, Adam Kruszewski, Krzysztof Szumański, Monika Korybalska, Andrzej Lampert, Sebastian Szumski, Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Krakowska Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Jest to jedna z najlepszych polskich oper okresu postmoniuszkowskiego, pisana pod wyraźnym wpływem Piotra Czajkowskiego. Jej powstanie można zawdzięczać szczęśliwemu splotowi wypadków: rok wcześniej, w 1903 roku kompozytor napisał operę „Filenis”, za którą otrzymał nagrodę na międzynarodowym konkursie w Londynie. Chwilę później w Warszawie ogłoszono konkurs, którego wymogiem było skomponowanie opery według powieści poetyckiej „Maria” Antoniego Malczewskiego. Już jako laureat Statkowski przystąpił do pisania kolejnego dzieła i – pokonując młodszych kolegów, Henryka Melcera i Henryka Opieńskiego, otrzymał pierwszą nagrodę.
Najczęściej czytane:
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi rozpoczyna obchody 80-lecia Uczelni. Długą listę jubileuszowych uroczystości otworzą w poniedziałek 24 marca 2025 roku dwa wydarzenia: w południe – uroczyste posiedzenie Senatu Akademii oraz wieczorem – koncert z premierowym wykonaniem suity jazzowej „Sidła” według powieści kryminalnej Grażyny Bacewicz, wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Eksploruje szeroki wachlarz stylów, nurtów i gatunków – od muzyki współczesnej, przez filmową, aż do rozrywkowej. Jego kompozycje współczesne zwracają uwagę inwencją formalną, przemyślaną dramaturgią, ekspresją oraz indywidualnym podejściem do postmodernizmu.
Motywem dzieła Krzysztofa Knittla jest uchodźstwo i związana z nim niepewność oraz niepokój przed nieznanym, a także druga strona tego tematu, czyli konieczność udzielenia pomocy i schronienia. Tekst oratorium opiera się na wierszach Tadeusza Sławka. W utworze znajdziemy śpiew, recytacje, partie chóralne oraz improwizacje oparte na tradycjach Bliskiego Wschodu. Premiera albumu już 15 marca podczas 11. Festiwalu Prawykonań.
Przez dwa dni stolica Dolnego Śląska stała się centrum polskiego świata muzycznego. Jubileusz 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zorganizowany we współpracy z Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu to 35 wydarzeń, 28 godzin koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych. To także występy blisko 500 muzyków zrzeszonych w 8 formacjach artystycznych NFM oraz dzieła 35 kompozytorów związanych z Oficyną.
Muzykolodzy nazywają go potocznie „Kras 52” – od sygnatury, jaką nadano mu w Bibliotece Krasińskich. To najcenniejsze polskie źródło średniowiecznej muzyki polifonicznej, która kształtowała dźwiękowy krajobraz ówczesnego Krakowa oraz dworu pierwszych Jagiellonów. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie dzięki wydaniu wykonawczemu w opracowaniu Agnieszki Budzińskiej-Bennett i Marca Lewona. „Kodeks Krasińskich” ukaże się już 20 marca nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Moc muzyki to osiem arkuszy sporządzonych według autorskiej metody Michała Moca. Uczą, jak aktywnie słuchać muzyki, rozwijać muzyczną spostrzegawczość i wyobraźnię oraz zwiększać kompetencje w obszarze kształcenia słuchu.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza na spotkanie autorskie wokół książki Granice niczego. Podczas 11 edycji Festiwalu Prawykonań, 15 marca 2025 o godzinie 13.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Krzysztof Knittel wraz z Michałem Mendykiem opowiedzą o pracy nad książką, o towarzyszących im inspiracjach, a także spróbują odnaleźć odpowiedź na pytanie: gdzie są granice niczego?
Dołącz do nas we wspólnym świętowaniu dzięki radiowej Dwójce! Zapraszamy do słuchania transmisji radiowej nadawanej na żywo prosto z jubileuszu osiemdziesięciolecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a także retransmisji koncertów jubileuszowych na antenie Programu Drugiego Polskiego Radia.