Aktualności
8. Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie
2012-05-29
„Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego oraz opera „Maria” Romana Statkowskiego, utwory pochodzące z katalogu PWM, zabrzmią podczas tegorocznej, ósmej edycji Festiwalu Muzyki Polskiej, który odbędzie się w dniach 13 - 21 lipca 2012 w Krakowie. Różnorodne tematycznie i wykonawczo koncerty odbywać się będą m.in. w Filharmonii Krakowskiej, na Uniwersytecie Jagiellońskim, w kościele oo. Franciszkanów, w Kościele Bożego Ciała i w Muzeum Żydowskim Galicja. Wśród wykonawców znajdą się m.in. zespół Motion Trio, który wielbicie będą mogli podziwiać podczas koncertu 14 lipca. W ich wykonaniu zabrzmi „Orawa” W. Kilara, „Trzy utwory w dawnym stylu” H. Góreckiego, „Oberek” G. Bacewicz czy utwory Fryderyka Chopina w aranżacji J. Wojtarowicza. Znakomity program dawnej muzyki chóralnej zaprezentuje 18 lipca Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. 20 lipca w Auli Florianka zabrzmią natomiast utwory jubilata – Wojciecha Kilara: ”Choralvorspiel” oraz II Koncert fortepianowy, a także „Aus aller Welt stammende” Zygmunta Krauzego czy „Nokturn” Romana Palestra (wyk. Beata Bilińska, fortepian, Sinfonietta Cracovia, dyr. Robert Kabara).Pełny program 8. Festiwalu Muzyki Polskiej dostępny jest na stronie: http://www.fmp.org.pl/pl/3/0/151/Program/
Oratorium „Quo vadis” F. Nowowiejskiego zabrzmi podczas koncertu inauguracyjnego 13 lipca w Filharmonii Krakowskiej. Wykonają je soliści Olga Rusin, Jacek Jaskuła i Krzysztof Szumański, a także Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu i Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Kaspara Zehndera. Jest to jedno z trzech oratoriów kompozytora, które on sam określił jako Dramatische Szenen. utwór ten, zbliżony do stylu wielkiej opery Meyerbeera, wykazuje znaczne wpływy stylu oratoryjnego Händla, zwłaszcza w partiach chóralnych, które odgrywają pierwszoplanową rolę w dziełach Nowowiejskiego.
Operę „Maria” R. Statkowskiego, która w październiku 2011 została wystawiona podczas 60. Festiwalu Operowego w Wexford wykonają w wersji koncertowej na finał Festiwalu: Violetta Chodowicz, Tomasz Kuk, Adam Kruszewski, Krzysztof Szumański, Monika Korybalska, Andrzej Lampert, Sebastian Szumski, Chór Polskiego Radia w Krakowie oraz Krakowska Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Jest to jedna z najlepszych polskich oper okresu postmoniuszkowskiego, pisana pod wyraźnym wpływem Piotra Czajkowskiego. Jej powstanie można zawdzięczać szczęśliwemu splotowi wypadków: rok wcześniej, w 1903 roku kompozytor napisał operę „Filenis”, za którą otrzymał nagrodę na międzynarodowym konkursie w Londynie. Chwilę później w Warszawie ogłoszono konkurs, którego wymogiem było skomponowanie opery według powieści poetyckiej „Maria” Antoniego Malczewskiego. Już jako laureat Statkowski przystąpił do pisania kolejnego dzieła i – pokonując młodszych kolegów, Henryka Melcera i Henryka Opieńskiego, otrzymał pierwszą nagrodę.
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.
22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!
Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.
Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.
Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.