Aktualności
Jesienne festiwale w Polsce
2012-07-27
Choć sezon wakacyjny w pełni warto sprawdzić, jakie atrakcje muzyczne szykują na wrzesień festiwale Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans oraz Sacrum Profanum.Festiwale odbywać się będą w dniach:
Wratislavia Cantans 1–9.09.2012 (Wrocław)
Sacrum Profanum 9-15.09.2012 (Kraków)
Warszawska Jesień 21-29.09.2012 (Warszawa)
Oto idee tegorocznych edycji, przedstawione przez organizatorów na ich stronach internetowych:
"Tak więc Bach jest kresem. Nic od niego nie wychodzi; wszystko tylko do niego prowadzi” – pisał słynny biograf lipskiego kantora Albert Schweitzer. Muzyka Jana Sebastiana stanowi horyzont, do którego prowadzić będzie cały program tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Podczas pierwszych dwóch weekendów września zabrzmią dzieła kilku epok – od XVI do XX wieku. Niemal wszystkie podejmują bodaj najważniejszy i najbardziej inspirujący w historii muzyki temat męki i śmierci Chrystusa. Od intymnej kontemplacji Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu w wersji na kwartet smyczkowy Józefa Haydna do monumentalnego lamentu w Stabat Mater Antonína Dvořáka, od gorzkich Łez świętego Piotra Orlanda di Lasso, po wielki muzyczny fresk – Drogę krzyżową Pawła Łukaszewskiego.
55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień to „Warszawska Jesień… z głosem”. To hasło odnosi się do muzyki, która posługuje się tekstem, działaniem scenicznym, znaczeniem. A więc opera? Też, ale jako szczególny przypadek. Ponieważ chodzi o tekst w muzyce niejednokrotnie tylko domyślny, działanie sceniczne nierzadko jedynie zasugerowane, znaczenie często nieoczywiste. Tak więc głos, ale w sensie „zabierać głos”, a dopiero potem głos jako śpiew.
Sacrum Profanum 2012 to utwory najlepszych polskich kompozytorów młodego i średniego pokolenia: Pawła Mykietyna, Agaty Zubel, Cezarego Duchnowskiego, Aleksandra Nowaka, Marcina Stańczyka i Sławomira Kupczaka w interpretacji znakomitych europejskich i amerykańskich zespołów specjalizujących się w interpretacji muzyki współczesnej: Ensemble Modern, Klangforum Wien, Cikada Ensemble, Ensemble musikFabrik, Alarm Will Sound, Bang on a Can All-Stars. W ramach części klasycznej festiwalu Sacrum Profanum dojdzie do zaskakujących muzycznych spotkań. Przypominamy, że jubileuszowa 10. edycja festiwalu – uznawanego za jedno z najważniejszych muzycznych wydarzeń na świecie – zostanie w całości poświęcona muzyce polskiej.
Na festiwalach tych nie zabraknie utworów wydanych przez PWM:
Wratislavia Cantans:
05.09.2012 - Paweł Łukaszewski – „Via Crucis”
wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, dyr. Stephen Layton
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny
Sacrum Profanum:
09.09.2012 – Paweł Mykietyn – „Król Lear” wyk. Matteo de Monti (Król Lear), Katarzyna Moś (Kordelia), Julieta Gonzalez (Goneryla), Beatriz Blanco (Regana), Ensemble Modern, dyr. Marek Moś
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
10.09.2012 – Aleksander Nowak – “Dark Haired Girl in a Black Sports Car”,” Hit 2” , “Night Transit” Alarm Will Sound, dyr. Alan Pierson
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
13.09.2013 – Agata Zubel – “Labyrinth”, “Shades of Ice”, “The Streets of Human City”, “Not I”, Wyk. Agata Zubel, Klangforum Wien
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
Warszawska Jesień:
27.09.2012 – Witold Szalonek – „Musica concertante na kontrabas i orkiestrę” Wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Łukasz Owczynnikow (kontrabas), dyr. Rafał Janiak
Warszawa, Filharmonia Narodowa
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.