Aktualności
Jesienne festiwale w Polsce
2012-07-27
Choć sezon wakacyjny w pełni warto sprawdzić, jakie atrakcje muzyczne szykują na wrzesień festiwale Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans oraz Sacrum Profanum.Festiwale odbywać się będą w dniach:
Wratislavia Cantans 1–9.09.2012 (Wrocław)
Sacrum Profanum 9-15.09.2012 (Kraków)
Warszawska Jesień 21-29.09.2012 (Warszawa)
Oto idee tegorocznych edycji, przedstawione przez organizatorów na ich stronach internetowych:
"Tak więc Bach jest kresem. Nic od niego nie wychodzi; wszystko tylko do niego prowadzi” – pisał słynny biograf lipskiego kantora Albert Schweitzer. Muzyka Jana Sebastiana stanowi horyzont, do którego prowadzić będzie cały program tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans. Podczas pierwszych dwóch weekendów września zabrzmią dzieła kilku epok – od XVI do XX wieku. Niemal wszystkie podejmują bodaj najważniejszy i najbardziej inspirujący w historii muzyki temat męki i śmierci Chrystusa. Od intymnej kontemplacji Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu w wersji na kwartet smyczkowy Józefa Haydna do monumentalnego lamentu w Stabat Mater Antonína Dvořáka, od gorzkich Łez świętego Piotra Orlanda di Lasso, po wielki muzyczny fresk – Drogę krzyżową Pawła Łukaszewskiego.
55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień to „Warszawska Jesień… z głosem”. To hasło odnosi się do muzyki, która posługuje się tekstem, działaniem scenicznym, znaczeniem. A więc opera? Też, ale jako szczególny przypadek. Ponieważ chodzi o tekst w muzyce niejednokrotnie tylko domyślny, działanie sceniczne nierzadko jedynie zasugerowane, znaczenie często nieoczywiste. Tak więc głos, ale w sensie „zabierać głos”, a dopiero potem głos jako śpiew.
Sacrum Profanum 2012 to utwory najlepszych polskich kompozytorów młodego i średniego pokolenia: Pawła Mykietyna, Agaty Zubel, Cezarego Duchnowskiego, Aleksandra Nowaka, Marcina Stańczyka i Sławomira Kupczaka w interpretacji znakomitych europejskich i amerykańskich zespołów specjalizujących się w interpretacji muzyki współczesnej: Ensemble Modern, Klangforum Wien, Cikada Ensemble, Ensemble musikFabrik, Alarm Will Sound, Bang on a Can All-Stars. W ramach części klasycznej festiwalu Sacrum Profanum dojdzie do zaskakujących muzycznych spotkań. Przypominamy, że jubileuszowa 10. edycja festiwalu – uznawanego za jedno z najważniejszych muzycznych wydarzeń na świecie – zostanie w całości poświęcona muzyce polskiej.
Na festiwalach tych nie zabraknie utworów wydanych przez PWM:
Wratislavia Cantans:
05.09.2012 - Paweł Łukaszewski – „Via Crucis”
wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, dyr. Stephen Layton
Wrocław, Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny
Sacrum Profanum:
09.09.2012 – Paweł Mykietyn – „Król Lear” wyk. Matteo de Monti (Król Lear), Katarzyna Moś (Kordelia), Julieta Gonzalez (Goneryla), Beatriz Blanco (Regana), Ensemble Modern, dyr. Marek Moś
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
10.09.2012 – Aleksander Nowak – “Dark Haired Girl in a Black Sports Car”,” Hit 2” , “Night Transit” Alarm Will Sound, dyr. Alan Pierson
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
13.09.2013 – Agata Zubel – “Labyrinth”, “Shades of Ice”, “The Streets of Human City”, “Not I”, Wyk. Agata Zubel, Klangforum Wien
Kraków, Teatr Łaźnia Nowa
Warszawska Jesień:
27.09.2012 – Witold Szalonek – „Musica concertante na kontrabas i orkiestrę” Wyk. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Łukasz Owczynnikow (kontrabas), dyr. Rafał Janiak
Warszawa, Filharmonia Narodowa
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.