Aktualności
37. Festiwal Muzyka w Starym Krakowie
2012-08-16
23 sierpnia w ramach trwającego właśnie festiwalu Muzyka w Starym Krakowie zostaną wykonane utwory nagrodzone podczas ostatniej edycji Konkursu kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego: „Miniatures Sonoristiques” Ewy Fabiańskiej oraz „...dotykam gór, a one dymią...” Justyny Kowalskiej-Lasoń.„Miniatures Sonoristiques” na puzon preparowany solo powstały z inspiracji twórczością Witolda Szalonka, a szczególnie jego „Piernikianą”, w której kompozytor (jako jeden z pierwszych w historii muzyki) dokonał preparacji tuby. Jest to utwór złożony z siedmiu części, w którym zastosowane są rozmaite sposoby preparacji puzonu, m.in. wykorzystanie tłumików (straight i cup), gra na poszczególnych częściach instrumentu (np. ustniku) lub rezygnacja z nich ( wyciągnięcie rurki od kwartwentyla).
Podczas koncertu utwór zabrzmi w wykonaniu Wojciecha Jelińskiego.
Kompozycja "...dotykam gór, a one dymią...„ na flet preparowany solo powstała latem 2011 roku, jak mówi kompozytorka „w górskiej odpoczywalni, kiedy mogłam schować głowę w hamak w paski, potknąć się na skoszoną i mokrą trawę i nieprzytomnie szukać słodkich poziomek, poziomek, poziomek, szykując się do wejścia w Górę, na Góry Moje, ale one cały czas dymiły...”.
Utwór wykona Ryszard Sojka.
Podczas koncertu w Synagodze Tempel wystąpi także Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Roberta Kabary, która wykona „Koncert na orkiestrę smyczkową” Grażyny Bacewicz, „Trzy utwory w dawnym stylu” Henryka M. Góreckiego oraz „Orawę” Wojciecha Kilara.
Najczęściej czytane:
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.