Aktualności
Rozpoczyna się 55. Warszawska Jesień
2012-09-18
21 września rozpoczyna się 55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W programie tegorocznej edycji znalazły się utwory m.in. Witolda Szalonka (prawykonywany 35 lat temu na WJ'77 utwór "Musica concertante"), Elżbiety Sikory, Kazimierza Serockiego i Marka Pasiecznego.21 września, godz. 16:00, siedziba Biblioteki Materiałów Orkiestrowych w Warszawie (Fredry 8), spotkanie pt. „Kto naprawdę stworzył Warszawską Jesień?” połączone z koncertem.
W programie:
- prezentacja portalu serocki.polmic.pl
- promocja płyty Polskich Nagrań
- dyskusja
- koncert, na którym zabrzmi „Suita preludiów” Kazimierza Serockiego (wyk. Bartłomiej Kominek – fortepian)
W spotkaniu udział wezmą: dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka, prof. UMFC, dr hab. Iwona Lidstedt, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, dr Mieczysław Kominek.
Organizatorzy: Polskie Centrum Informacji Muzycznej (POLMIC), Polskie Nagrania i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
23 września, godz. 17:00 Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Melcera, koncert
Wykonawcy: MINSK STRING QUARTET, Dmitry Lybin, fortepian
Henryk Mikołaj Górecki I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha”
Dmitry Smolski II Kwartet smyczkowy
Dmitry Lybin Faces of constellations
Vladimir Kuryan I Kwartet smyczkowy
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
23 września, godz. 19:30 Zamek Królewski, Sala Wielka
Koncert z cyklu „Muzyka Kresów Wschodnich”
Wykonawcy: Michał Ciesielski, gitara, Kwartet OPiUM
Marek Pasieczny Hommage à Aleksander Tansman
Marek Pasieczny Six Folk Melodies
Eunho Chang Podolanka
Dariusz Przybylski Dwie pieśni
Maciej Małecki III Kwartet Pejzaże jesienne
Tomasz Opałka Loca Deserta (Dzikie Pola)
Organizator: Zamek Królewski w Warszawie
24 września, godz. 19:30, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Koncert Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich z cyklu Muzyczne pory roku – Jesień
Anna Mikołajczyk, sopran
Paweł Gusnar, saksofon
Grzegorz Szostak, bas/baryton
Danuta Antoszewska, fortepian
Julia Samojło, fortepian
Elżbieta Sikora Scena Marii z opery Madame Curie
Bartosz Kowalski Cantabile III
Stanisław Moryto 5 Pieśni do słów Eliasza Rajzmana
Klaudia Pasternak Kayo, czyli trzy pieśni do poezji koreańskiej
Maria Pokrzywińska Invitation
Anna Ignatowicz–Glińska Cztery pieśni do tekstów własnych
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
27 września, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII NARODOWEJ
Łukasz Owczynnikow, kontrabas
Ken Ueno, śpiew alikwotowy
Aneta Kapla-Marszałek, Magdalena Dobrowolska, soprany
Kari Kriikku, klarnet
Rafał Janiak, dyrygent
Witold Szalonek Musica concertante
Ken Ueno On a Sufficient Condition for the Existence of Most Specific Hypothesis
Beat Furrer canti notturni
Kaija Saariaho D’OM LE VRAI SEN
Ponadto zabrzmią utwory Krzysztofa Baculewskiego („Preludium, psalm i medytacja”, 25 września godz. 19:30, Kościół Ewangelicko-Reformowany), Michała Jakuba Papary („Tranquillo…?!”, 25 września, godz. 22:30, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki), Macieja Jabłońskiego, Krzysztofa Knittla i Tadeusza Wieleckiego.
Najczęściej czytane:
Tematem przewodnim 37. edycji Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów jest muzyka w muzyce. Festiwal, który został objęty patronatem honorowym Aleksandra Miszalskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, rozpocznie się już 10 maja koncertem inauguracyjnym w Filharmonii Krakowskiej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia.
Już 09 maja 2025 roku Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprasza do wspólnego świętowania podczas Dni Funduszy Europejskich w PWM. Sprawdź, co zaplanowaliśmy na ten dzień!
Piąty miesiąc roku zwiastuje nadejście wiosennego sezonu festiwalowego. W Krakowie, Warszawie i we Wrocławiu zabrzmią kompozycje Joanny Wnuk-Nazarowej, Pawła Malinowskiego, Wojciecha Widłaka, Macieja Zielińskiego, Pawła Hendricha i Agaty Zubel. Najnowszej muzyce polskiej będziemy przysłuchiwać się podczas koncertów specjalnych, na festiwalowych estradach, a także na zakończenie sezonu artystycznego.
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.