Aktualności
Rozpoczyna się 55. Warszawska Jesień
2012-09-18
21 września rozpoczyna się 55. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. W programie tegorocznej edycji znalazły się utwory m.in. Witolda Szalonka (prawykonywany 35 lat temu na WJ'77 utwór "Musica concertante"), Elżbiety Sikory, Kazimierza Serockiego i Marka Pasiecznego.21 września, godz. 16:00, siedziba Biblioteki Materiałów Orkiestrowych w Warszawie (Fredry 8), spotkanie pt. „Kto naprawdę stworzył Warszawską Jesień?” połączone z koncertem.
W programie:
- prezentacja portalu serocki.polmic.pl
- promocja płyty Polskich Nagrań
- dyskusja
- koncert, na którym zabrzmi „Suita preludiów” Kazimierza Serockiego (wyk. Bartłomiej Kominek – fortepian)
W spotkaniu udział wezmą: dr hab. Katarzyna Dadak-Kozicka, prof. UMFC, dr hab. Iwona Lidstedt, dr Beata Bolesławska-Lewandowska, dr Mieczysław Kominek.
Organizatorzy: Polskie Centrum Informacji Muzycznej (POLMIC), Polskie Nagrania i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
23 września, godz. 17:00 Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Sala Melcera, koncert
Wykonawcy: MINSK STRING QUARTET, Dmitry Lybin, fortepian
Henryk Mikołaj Górecki I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha”
Dmitry Smolski II Kwartet smyczkowy
Dmitry Lybin Faces of constellations
Vladimir Kuryan I Kwartet smyczkowy
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
23 września, godz. 19:30 Zamek Królewski, Sala Wielka
Koncert z cyklu „Muzyka Kresów Wschodnich”
Wykonawcy: Michał Ciesielski, gitara, Kwartet OPiUM
Marek Pasieczny Hommage à Aleksander Tansman
Marek Pasieczny Six Folk Melodies
Eunho Chang Podolanka
Dariusz Przybylski Dwie pieśni
Maciej Małecki III Kwartet Pejzaże jesienne
Tomasz Opałka Loca Deserta (Dzikie Pola)
Organizator: Zamek Królewski w Warszawie
24 września, godz. 19:30, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Koncert Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich z cyklu Muzyczne pory roku – Jesień
Anna Mikołajczyk, sopran
Paweł Gusnar, saksofon
Grzegorz Szostak, bas/baryton
Danuta Antoszewska, fortepian
Julia Samojło, fortepian
Elżbieta Sikora Scena Marii z opery Madame Curie
Bartosz Kowalski Cantabile III
Stanisław Moryto 5 Pieśni do słów Eliasza Rajzmana
Klaudia Pasternak Kayo, czyli trzy pieśni do poezji koreańskiej
Maria Pokrzywińska Invitation
Anna Ignatowicz–Glińska Cztery pieśni do tekstów własnych
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
27 września, godz. 19:30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII NARODOWEJ
Łukasz Owczynnikow, kontrabas
Ken Ueno, śpiew alikwotowy
Aneta Kapla-Marszałek, Magdalena Dobrowolska, soprany
Kari Kriikku, klarnet
Rafał Janiak, dyrygent
Witold Szalonek Musica concertante
Ken Ueno On a Sufficient Condition for the Existence of Most Specific Hypothesis
Beat Furrer canti notturni
Kaija Saariaho D’OM LE VRAI SEN
Ponadto zabrzmią utwory Krzysztofa Baculewskiego („Preludium, psalm i medytacja”, 25 września godz. 19:30, Kościół Ewangelicko-Reformowany), Michała Jakuba Papary („Tranquillo…?!”, 25 września, godz. 22:30, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki), Macieja Jabłońskiego, Krzysztofa Knittla i Tadeusza Wieleckiego.
Najczęściej czytane:
W maju 1857 r. w „Ruchu Muzycznym” ukazała się zapowiedź wystawienia Halki na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego. Na te wieści Stanisław Moniuszko czekał bez mała dekadę – teraz jednak wpadł w „żywy niepokój”… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się przygotowaniom do długo wyczekiwanej przez kompozytora premiery.
Dzieło nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim Piesomen Antropon zabrzmi po raz pierwszy 6 czerwca w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Tego wieczoru usłyszymy ponadto utwory kompozytorów polskich i francuskich, których twórczość stanowi świadectwo czasu i hołd złożony wielkim osobowościom świata sztuki i duchowości m.in. Krzysztofa Pendereckiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem Konkursu.
W ostatnim tygodniu maja uczniowie krakowskich przedszkoli i szkół odwiedzili księgarnię muzyczną PWM z okazji trwającego Tygodnia Dziecka w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
2 czerwca br. rozpocznie się 12. edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W muzyczne szranki stanie 77 młodych śpiewaków z 28 krajów; zwycięzców poznamy 7 czerwca. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest Partnerem wydarzenia.
Kompozytor, dyrygent, wydawca, teoretyk muzyki, pedagog muzyczny, rektor uczelni – życiorys Józefa Elsnera jest niezwykle bogaty. Mimo to przeważnie kojarzony jest jedynie jako nauczyciel Fryderyka Chopina. Krzysztof Bilica z zaciekawieniem przygląda się mistrzowi przełomu XVIII i XIX wieku, którego portret rysuje w najnowszej Małej Monografii.
Fascynujący bohater, śmiała koncepcja, wreszcie znakomita obsada aktorska – Król Narcyz to nieszablonowy format opowieści o najsłynniejszym kompozytorze muzyki polskiej początków XX wieku. Wspólna produkcja Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Radia Kraków zgromadziła cenionych realizatorów i aktorów teatralnych, którzy wykreowali świat Karola Szymanowskiego oraz jego bliskich. Emisja na antenie Radia Kraków w kolejne poniedziałki o godzinie 21.05, począwszy od 2 czerwca br.
Kultowe piosenki Zygmunta Koniecznego, które dekady temu pokochała publiczność Ewy Demarczyk w nowym opracowaniu Cezarego Duchnowskiego. Najnowszy album ANAKLASIS z udziałem Agaty Zubel, Andrzeja Bauera, Bartka Wąsika oraz Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją Alexandra Humali jest już dostępny w sprzedaży.
W konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek na Najpiękniejsze Polskie Książki 2024, w którym Jury docenia m.in. koncepcję edytorską, nowatorskie opracowania graficzne, typograficzne i poziom artystyczny ilustracji, wyróżnienie w kategorii Literatura naukowa i popularnonaukowa zdobyła książka Muzyka polska po Szymanowskim Adriana Thomasa.
W maju do swojej pracowni zaprasza nas Jerzy Kornowicz – kompozytor, pianista-improwizator, pedagog i działacz muzyczny, dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Autor muzyki wielu gatunków – twórca interdyscyplinarny, który potrafi komponować w rozmaitych miejscach.
Od początku istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, serie pedagogiczne stanowiły istotną i liczną grupę powstających publikacji. Oficyna nawiązywała współpracę z cenionymi twórcami, dzięki czemu powstały utwory nie tylko licznie nagradzane na konkursach i festiwalach, budujące tym prestiż PWM-u, ale przede wszystkim ponadczasowe. Świadczą o tym wznowienia wielu tytułów.