Aktualności
Gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2012
2012-10-01
Dziś w Międzynarodowym Dniu Muzyki odbędzie się uroczysta gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda, ustanowiona w 2011 roku z inicjatywy Instytutu Muzyki i Tańca, wręczona zostanie po raz drugi.Celem nagrody jest wyróżnienie indywidualnych osób, grup artystów i instytucji działających w obszarze szeroko rozumianej gatunkowo i chronologicznie artystycznej muzyki polskiej. Więcej o nominacjach: http://pwm.com.pl/szczegoly.php?grupa_p=1&arch=&sortuj=&cur=&grupa_rek[1]=&przedm=2667617&sess_id=20699785330L
Gala oraz koncert towarzyszący odbędzie się w Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie o godz. 20:00.
W programie:
• Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz (ar. Krzysztof Herdzin) – Suita z muzyki filmowej:
o Podróż za jeden uśmiech w reż. Stanisława Jędryki (1972)
o Nie lubię poniedziałku w reż. Tadeusza Chmielewskiego (1971)
o Janosik w reż. Jerzego Passendorfera (1974)
o Wojna domowa w reż. Jerzego Gruzy (1965)
o Oddalasz się (sł. Agnieszka Osiecka)
o Stawka większa niż życie w reż. Janusza Morgensterna i Andrzeja Konica (1976-77)
• Krzysztof Komeda – Kołysanka z filmu Rosemary’s Baby w reż. Romana Polańskiego (1968)
• Fryderyk Chopin – Nokturn cis-moll op. posth.
• Wojciech Kilar – Temat z filmu Pianista w reż. Romana Polańskiego (2002)
• Władysław Szpilman (sł. Kazimierz Winkler, ar. Paweł Tomaszewski) – I tylko mi żal
• Bronisław Kaper (sł. Helen Deutsch, tł. Wiesława Orlewicz, ar. Paweł Tomaszewski) – Laleczki, moje laleczki (Hi-Lili, Hi-Lo) z filmu Lili w reż. Charlesa Waltersa (1953)
• Zygmunt Konieczny – Temat główny z filmu Jasminum w reż. Jana Jakuba Kolskiego (2006)
• Seweryn Krajewski (sł. Agnieszka Osiecka, ar. Krzysztof Herdzin) – Uciekaj moje serce z filmu Jan Serce w reż. Radosława Piwowarskiego (1981)
• Andrzej Kurylewicz – Suita filmowa Polskie drogi – czołówka w reż. Janusza Morgensterna (1976-77)
• Wojciech Kilar – Epilog z filmu Portret damy (The Portrait of a Lady) w reż. Jane Campion (1996)
• Wojciech Kilar (sł. Marcin Kydryński, ar. Marcin Pospieszalski) – Szepty i łzy
• Wojciech Kilar – I Koncert fortepianowy
Galę można obejrzeć: http://www.koryfeusz.org.pl/
Najczęściej czytane:
Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic Szymon Morus oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają młodych kompozytorów do wzięcia udziału w 8. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, który odbędzie się w ramach 15. edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego NDI Sopot Classic. Konkurs, organizowany co dwa lata, wspiera twórczość młodych artystów, stwarzając im przestrzeń do zaprezentowania swoich utworów przed profesjonalnym jury.
Podobno sam Józef Haydn kupował mu papier nutowy. Na temat jego pochodzenia wysnuto kontrowersyjne teorie, łącząc go z rodziną Czartoryskich. Był twórcą pierwszego polskiego koncertu fortepianowego. Mowa o Franciszku Lesslu, kompozytorze przełomu XVIII i XIX wieku, którego można uznać za najwybitniejszego przed Chopinem. Marcin Tadeusz Łukaszewski kreśli jego sylwetkę w najnowszej Małej Monografii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, poszukując prawdy i dementując narosłe wokół kompozytora mity.
225 polskich kompozytorów, 1500 utworów, kilkaset godzin muzyki! Rozpoczynamy kolejny rok z programem TUTTI.pl, dzięki któremu Polskie Wydawnictwo Muzyczne wspiera wykonania muzyki polskiej. Beneficjenci otrzymują rabat na wypożyczenie materiałów orkiestrowych w wysokości 70% opłaty.
W ramach nowej odsłony akcji „Kompozytor/Kompozytorka Miesiąca” zajrzymy do pracowni twórców, związanych z naszym Wydawnictwem. Przyjrzymy się ich pracy — czy siadają przy fortepianie, rozkładają papier nutowy na pulpicie i zapisują ołówkiem kolejne dźwięki, czy może jednak instrument i przyrządy piśmiennicze zastąpili myszką i klawiaturą komputera? Naszą szczególną uwagę zwrócimy na ich biurka, przy których pomysły muzyczne materializują się na pięcioliniach kolejnych partytur. Akcji towarzyszą fotografie Bartka Barczyka.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.
Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.
Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.
O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.
Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.
Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.