PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej 2012

2012-10-01
Dziś w Międzynarodowym Dniu Muzyki odbędzie się uroczysta gala wręczenia nagród Koryfeusz Muzyki Polskiej. Nagroda, ustanowiona w 2011 roku z inicjatywy Instytutu Muzyki i Tańca, wręczona zostanie po raz drugi.
Celem nagrody jest wyróżnienie indywidualnych osób, grup artystów i instytucji działających w obszarze szeroko rozumianej gatunkowo i chronologicznie artystycznej muzyki polskiej. Więcej o nominacjach: http://pwm.com.pl/szczegoly.php?grupa_p=1&arch=&sortuj=&cur=&grupa_rek[1]=&przedm=2667617&sess_id=20699785330L

Gala oraz koncert towarzyszący odbędzie się w Studio Koncertowe Polskiego Radia  im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie o godz. 20:00.

W programie:
•    Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz (ar. Krzysztof Herdzin) – Suita z muzyki filmowej:
o    Podróż za jeden uśmiech w reż. Stanisława Jędryki (1972)
o    Nie lubię poniedziałku w reż. Tadeusza Chmielewskiego (1971)
o    Janosik w reż. Jerzego Passendorfera (1974)
o    Wojna domowa w reż. Jerzego Gruzy (1965)
o    Oddalasz się (sł. Agnieszka Osiecka)
o    Stawka większa niż życie w reż. Janusza Morgensterna i Andrzeja Konica (1976-77)
•    Krzysztof Komeda – Kołysanka z filmu Rosemary’s Baby w reż. Romana Polańskiego (1968)
•    Fryderyk Chopin – Nokturn cis-moll op. posth.
•    Wojciech Kilar – Temat z filmu Pianista w reż. Romana Polańskiego (2002)
•    Władysław Szpilman (sł. Kazimierz Winkler, ar. Paweł Tomaszewski) – I tylko mi żal
•    Bronisław Kaper (sł. Helen Deutsch, tł. Wiesława Orlewicz, ar. Paweł Tomaszewski) – Laleczki, moje laleczki (Hi-Lili, Hi-Lo) z filmu Lili w reż. Charlesa Waltersa (1953)
•    Zygmunt Konieczny – Temat główny z filmu Jasminum w reż. Jana Jakuba Kolskiego (2006)
•    Seweryn Krajewski (sł. Agnieszka Osiecka, ar. Krzysztof Herdzin) – Uciekaj moje serce z filmu Jan Serce w reż. Radosława Piwowarskiego (1981)
•    Andrzej Kurylewicz – Suita filmowa Polskie drogi – czołówka w reż. Janusza Morgensterna (1976-77)
•    Wojciech Kilar – Epilog z filmu Portret damy (The Portrait of a Lady) w reż. Jane Campion (1996)
•    Wojciech Kilar (sł. Marcin Kydryński, ar. Marcin Pospieszalski) – Szepty i łzy
•    Wojciech Kilar – I Koncert fortepianowy


Galę można obejrzeć: http://www.koryfeusz.org.pl/

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.