Aktualności
15. Śląskie Dni Muzyki Współczesnej
2012-10-15
Jesienią w Katowicach odbędą się cztery koncerty z cyklu "Śląskie Dni Muzyki Współczesnej". Zabrzmi na nich muzyka Aleksandra Lasonia, Witolda Szalonka, Piotra Warzechy i Andrzeja Krzanowskiego.
W czwartek, 18 października, o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zainauguruje XV Śląskie Dni Muzyki Współczesnej. W programie znalazły się cztery kompozycje: Ripetizioni (1967) na orkiestrę symfoniczną Piotra Warzechy, I Symfonia (1975) Aleksandra Lasonia, Sonety (2008) na kontratenor i orkiestrę Marca-André Dalbaviego oraz San Francisco Polyphony (1974) György’ego Ligetiego. NOSPR poprowadzi José Maria Florêncio, a w roli solisty wystąpi kontratenor Jan Jakub Monowid.23 października o godz. 18:00 w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach zabrzmią utwory Piotra Mossa (Sonata na wiolonczelę i fortepian), Alfreda Schnittke (I Sonata na wiolonczelę i fortepian) oraz Jacka Domagały (Flashback na wiolonczelę solo). Utwory wykonają Łukasz Frant (wiolonczela) i Joanna Galon-Frant (fortepian).
„Śląskie sacrum” to tytuł koncertu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, który odbędzie się 15 listopada o godz. 19:00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim w Katowicach. W ramach koncertu usłyszeć będzie można m.in. „Salve Regina” Andrzeja Krzanowskiego.
Ostatni koncert cyklu to „Śląskie impro-wizje” (26 listopada, godz. 18:00, Teatr Korez). Zabrzmi na nim „Musica Concertante per violbasso e orchestra” Witolda Szalonka w wersji na kontrabas i elektronikę.
Szczegółowe informacje dotyczące koncertów, utworów i wykonawców pod tym linkiem.
Najczęściej czytane:
Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.
Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.