Aktualności
Wyniki I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Karola Szymanowskiego
2012-12-12
W I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego zwyciężyła kompozycja Chant des nuages du soir Oscara Pradosa Sillero. Konkurs ogłosiło Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w 130. rocznicę urodzin wielkiego kompozytora. Konkurs odbywał się pod patronatem honorowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego – Adama Matusiewicza oraz Marszałka Województwa Małopolskiego – Marka Sowy. Zrealizowano przy wsparciu środków finansowych Województwa Małopolskiego.Przedmiotem był utwór na wielką orkiestrę symfoniczną (10-16 min). Jury złożone z członków Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w składzie: Eugeniusz Knapik – przewodniczący, Krzysztof Meyer, Rafał Augustyn, Sławomir Czarnecki rozpatrzyło prace kompozytorskie, które napłynęły z całego świata (ze wszystkich kontynentów) w rekordowej liczbie 176.
Prace napłynęły z następujących krajów: Polska (28), Włochy (21), Niemcy (12), Stany Zjednoczone (12), Japonia (11), Wielka Brytania (10), Korea (8), Grecja (7), Hiszpania (6), Irlandia (6), Rosja (6), Chiny (5), Francja (4), Kanada (4), Szwecja (4), Węgry (4), Australia (3), Brazylia (3), Argentyna (2), Chorwacja (2), Meksyk (2), Rumunia (2), Cypr (1), Czechy (1), Dania (1), Izrael (1), Malezja (1), Maroko (1), Portugalia (1),Serbia (1), Słowacja (1), Syria (1), Szwajcaria (1), Ukraina (1), Turcja (1), Mauritius (1). Poziom nadesłanych partytur jury oceniło jako wysoki.
Jury przyznało następujące nagrody:
I Nagroda (15.000 zł) - Oscar Prados Sillero (Hiszpania) - godło „34051” za kompozycję „Chant des nuages du soir"
II Nagroda (10.000 zł) - Paolo Boggio (Włochy) – godło “PNKK12” za kompozycję „The Stained Glass Island II"
III Nagroda (5.000 zł) - Ryuji Kubota (Japonia) – godło „2134711” za kompozycję „Stein / Stern II"
Wyróżnienie - Ralf Gawlick (USA) – godło „1969” za kompozycję "...de la mas sabrosa y agradable vida.."
Ponadto jury przyznało następujące nagrody specjalne:
• Nagroda Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach – nagranie archiwalne dla Polskiego Radia lub publiczne wykonanie lub jednego z nagrodzonych utworów w latach 2013 – 2014 - Oscar Prados Sillero (Hiszpania)
• Nagroda Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie – wykonanie jednego z nagrodzonych utworów w sezonie koncertowym 2013/ 2014 - Paolo Boggio (Włochy)
• Nagroda JM Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach - wykonanie jednego z nagrodzonych utworów w sezonie koncertowym 2013/ 2014 - Ryuji Kubota (Japonia)
• Nagroda Polskiego Wydawnictwa Muzycznego SA – komplet polskich partytur współczesnych - Ralf Gawlick (USA)
• Nagroda Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich - abonament na wszystkie koncerty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień" 2013 - Ralf Gawlick (USA)
• Nagroda Narodowego Forum Muzyki I Filharmonii Wrocławskiej - karnet na koncerty Festiwalu Musica Electronica Nova, Wrocław 2013 - Oscar Prados Sillero (Hiszpania)
Publiczne ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 14 grudnia (piątek) godz.19.00 w Sali Koncertowej AM podczas finałowego koncertu Festiwalu „Brand New Music” 2012 organizowanego przez Katedrę Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Związek Kompozytorów Polskich, oddział w Katowicach.
Najczęściej czytane:
Blisko 400 muzyków i chórzystów, boska interwencja i absolutny triumf kompozytora – prawykonanie oratorium pasyjnego Męka Pana naszego Jezusa Chrystusa w 1838 r. wprost zelektryzowało muzyczną Warszawę. Dzieło to uznaje się za najwybitniejsze osiągnięcie polskiej muzyki religijnej XIX wieku. Dlaczego jednak do premierowego wykonania doszło dopiero w czerwcu, nie zaś – jak zamierzał twórca – w czasie Wielkiego Tygodnia? W kolejnej odsłonie cyklu Historia pewnego utworu przyjrzymy się niedotrzymanym obietnicom i przetrzymanym nutom.
Fundacja Pamięci Johna Simona Guggenheima (The John Simon Guggenheim Memorial Foundation) ogłosiła tegorocznych stypendystów Guggenheima – 198 wybitnych osób ze świata nauki i sztuki współczesnej, reprezentujących 53 dyscypliny, wybranych w rygorystycznym procesie aplikacji spośród prawie 3500 kandydatów. Wśród stypendystów, którzy otrzymali grant na realizację swojej działalności, jest Krzysztof Wołek – kompozytor związany z Polskim Wydawnictwem Muzycznym.
Écoute na sopran i kwartet smyczkowy jest nową wersją kompozycji Słuchaj na sopran, klarnet, skrzypce, perkusję i fortepian, której prawykonanie odbyło się w grudniu ubiegłego roku w podczas bydgoskiego Festiwalu Art Mintaka. 22 kwietnia dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy podczas paryskiego festiwalu, prezentującego najnowszą muzykę europejską.
Jagoda Szmytka jest kompozytorką, artystką i badaczką artystyczną. Muzykę łączy ze sztukami pięknymi i głęboką refleksją z zakresu takich dziedzin humanistyki, jak filozofia, estetyka czy historia sztuki. W katalogu jej twórczości znajdziemy m.in. dzieła solowe, utwory pisane na amplifikowane zespoły kameralne, instalacje performatywne, a także kompozycje wpisujące się w konwencję teatru muzycznego. W kwietniu, jako nasza Kompozytorka Miesiąca, odkrywa przed nami tajemnice procesu twórczego i zaprasza w gościnne progi swojej pracowni kompozytorskiej.
Aż trzy publikacje książkowe wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w minionym roku zostały nominowane w konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2024. Jury doceniło pozycje: Muzyka Polska po Szymanowskim Adriana Thomasa, Estetyka muzyki Rogera Scrutona oraz Karnawał zwierząt Piotra Kamińskiego.
Jean-Philippe Rameau (1683-1764) wzbudzał wiele emocji. Wywarł nieoceniony wpływ na bieg historii i teorii muzyki, a jego spojrzenie na zasady rządzące kompozycją było – jak na XVIII wiek – innowacyjne. Postać francuskiego muzyka o wszechstronnych zainteresowaniach i oświeceniowym umyśle przybliża Christophe Rousset w najnowszej Małej Monografii wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Premiera książki już dziś.
Natura, budząca się znów do życia feerią barw i zapachów, przynosi nam także nowe, wiosenne bogactwo dźwięków i muzycznych inspiracji. Kwiecień witamy prawykonaniami dwóch dzieł z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego: Karatachi no Hana Marcela Chyrzyńskiego we Wrocławiu i SurVanTutti Hanny Kulenty w Krakowie.
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach ogłasza konkurs kompozytorski na utwór symfoniczny inspirowany nowelą Stefana Żeromskiego „Puszcza jodłowa”, a w szczególności jednym z zawartych w niej wątków: historycznym, przyrodniczym lub magicznym. Konkurs wpisuje się w Rok Stefana Żeromskiego – 20 listopada 2025 minie bowiem setna rocznica śmierci pisarza.
Podczas Gali Muzyki Klasycznej, która odbyła się w 30 marca w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, poznaliśmy laureatów Fryderyków – najważniejszych polskich nagród fonograficznych, przyznanych w dwunastu kategoriach. ANAKLASIS, marka prężnie działającą pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, została uhonorowana aż trzema statuetkami.
Józef Koffler uznawany dziś za „pierwszego polskiego dodekafonistę” będzie bohaterem spotkania organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, które zwieńczy prawykonanie odnalezionego po dziewięćdziesięciu latach od powstania Kwartetu smyczkowego op. 20.