Aktualności
X Festiwal Witolda Lutosławskiego "Łańcuch"
2013-01-24
W dniach 24 stycznia – 9 lutego odbędzie się w Warszawie X Festiwal Witolda Lutosławskiego "Łańcuch". W tym roku ma on szczególny charakter, gdyż świętujemy 100 rocznicę urodzin kompozytora. O koncercie inaugurującym festiwal pisaliśmy tutaj. Warto zapoznać się z całym programem festiwalu, na którym oprócz muzyki Witolda Lutosławskiego usłyszymy kompozycje m.in. Pawła Mykietyna, Aleksandra Lasonia, Tadeusza Wieleckiego, Grażyny Krzanowskiej, Andrzeja Krzanowskiego oraz Henryka Mikołaja Góreckiego.28 stycznia w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego o godz. 19:00 odbędzie się koncert symfoniczny – Orkiestrę Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Jacek Kaspszyk, za fortepianem usiądzie Garrick Ohlsson. W programie koncertu: Fanfare for Louisville i Koncert fortepianowy Witolda Lutosławskiego, Ognisty ptak Igora Strawińskiego oraz La Valse Maurice’a Ravela.
29 stycznia w tym samym miejscu usłyszymy ponownie Garricka Ohlssona z towarzyszeniem Lutosławski Quartet. W programie tego koncertu kameralnego znajdują się Kwartet smyczkowy Lutosławskiego oraz Kwintet fortepianowy Bartóka.
Na koncercie z muzyką stypendystów Lutosławskiego 1 lutego wystąpi Sinfonietta Cracovia pod dyrekcja Roberta Kabary. Koncert odbędzie się w Filharmonii Narodowej. Usłyszymy na nim m.in.: Czas kamieni na kontrabas amplifikowany i orkiestrę kameralną Tadeusza Wieleckiego, II Symfonię na 13 instrumentów smyczkowych Andrzeja Krzanowskiego, Suibusium felix na dwoje skrzypiec i smyczki Aleksandra Lasonia, Silver line na 15 instrumentów smyczkowych Grażyny Krzanowskiej, 3 dla 13 na 13 instrumentów Pawła Mykietyna.
Również w Filharmonii Narodowej 2 lutego odbędzie się koncert w ramach festiwalu. Wykona go Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyrekcją Pierre–André Valade’a, Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (Bogdan Gola – przygotowanie chóru) oraz Elżbieta Szmytka (sopran). W programie obok utworów Lutosławskiego (Tryptyku śląskiego na sopran i orkiestrę oraz II Symfonii) artyści wykonają utwory Henryka Mikołaja Góreckiego (Muzyka staropolska, Ad Matrem).
9 lutego Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Łukasza Borowicza oraz Anna Radziejowska (mezzosopran) wykonają: Przeźrocza, Pięć pieśni na głos żeński i 30 instrumentów solowych do słów Kazimiery Ilłakowiczówny oraz Dziesięć tańców polskich Witolda Lutosławskiego, Uwerturę radosną Witolda Maliszewskiego oraz II Symfonię „Antar” Mikołaja Rimskiego-Korsakowa.
Na zakończenie festiwalu 9 lutego zabrzmi Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego i V Symfonia „Koreańska” Krzysztofa Pendereckiego. Sinfonię Varsovię poprowadzi Krzysztof Penderecki.
Poza koncertami festiwalowi będą towarzyszyły dodatkowe inicjatywy, takie jak minifestiwal dla dzieci Łańcuszek oraz kursy mistrzowskie.
Szczegóły: http://www.lutoslawski.org.pl/pl/news/detail/id/178
Najczęściej czytane:
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.
12 listopada 2025 roku przypada setna rocznica śmierci Romana Statkowskiego – polskiego kompozytora nurtu późnoromantycznego i pedagoga, ucznia m.in. Władysława Żeleńskiego, Nikołaja Sołowiowa i Antona Rubinsteina, a (wedle niektórych źródeł) także Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ciekawy wybór twórczości fortepianowej tego kompozytora, nową instrumentację jego opery Philaenis oraz album z jazzowymi impresjami inspirowanymi operą Maria można znaleźć w katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli teatralnych – jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. W listopadzie jest naszym Kompozytorem Miesiąca i uchyla drzwi do swojej pracowni, w której odnajdziemy m.in. partytury najnowszych utworów, niezwykłe kolekcje japońskich drzeworytów, czy imponujący zestaw… fajek.
Dorian Gray – operowa odsłona jedynej powieści Oscara Wilde’a na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Niewinność i niczym nieskażone piękno w pułapce kultu młodości w operze skomponowanej przez Elżbietę Sikorę i w inscenizacji Davida Pountneya. Za pulpitem dyrygenckim maestro Jacek Kaspszyk.