Aktualności
I Gorzowski Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara
2013-02-06
W dniach 15-22 lutego odbywać się będzie I Gorzowski Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, organizowany przez Centrum Edukacji Artystycznej-Filharmonię Gorzowską. W programie m.in. muzyka patrona festiwalu, a także Pawła Łukaszewskiego, Zbigniewa Bargielskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Podczas Koncertu Gali Otwarcia (15 lutego 2013 r.) wykonywane będą utwory W. Kilara „Orawa” oraz II Koncert fortepianowy. Na zakończenie - 22 lutego 2013 r. – zabrzmi muzyka filmowa W. Kilara (Suita z filmu „Pan Tadeusz”, temat z filmu „Smuga cienia”, Walc z filmu „Ziemia obiecana”, Walc z filmu „Trędowata”).Program:
15 lutego, godz. 19:00, W. Kilar, Orawa, II koncert fortepianowy, H.M. Górecki, III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych”. Wystąpią: Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Beata Bilińska / fortepian, Iwona Hossa / sopran, Krzysztof Świtalski / dyrygent
17 lutego, godz. 18:00, Z. Bargielski, V kwartet smyczkowy „Le temps qui n’est plus” oraz kompozycje nagrodzone na Konkursie dla Młodych Kompozytorów, wystąpią: Kwartet smyczkowy im. Henryka Mikołaja Góreckiego, Kwartet smyczkowy /Straordinario/
20 lutego, godz. 19:00, w programie m.in. A. Schoenbeg, Verklaerte Nacht”, wystąpią: Duet fletowy /Flute o clock/, Sekstet smyczkowy
21 lutego, godz. 19.00, w programie m.in. P. Łukaszewski, I kwartet smyczkowy, Responsoria Tenebrae, wystąpią: Sekstet wokalny muzyki współczesnej /proMODERN/, Kwartet im. Henryka Mikołaja Góreckiego
22 lutego, godz. 19:00, w programie m.in. W. Kilar, Suita z filmu „Pan Tadeusz”, temat z filmu „Smuga cienia”, Walc z filmu „Ziemia obiecana”, Walc z filmu „Trędowata”, wystąpią: Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Barbara Żarnowiecka / sopran, Jarosław Bręk / bas-baryton, Chór Akademii Sztuki w Szczecinie (Barbara Halec - przygotowanie chóru), Monika Wolińska / dyrygent
Szczegóły: http://www.filharmoniagorzowska.pl/
Najczęściej czytane:
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.
Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.
3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.
Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.
Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego
Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".
Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.
Choć o życiu i twórczości Fryderyka Chopina napisano już niemal wszystko, jego dwie podróże do Brytanii wciąż pozostają mało znanym epizodem biografii. Książka Petera Willisa „Chopin w Brytanii” rzuca nowe światło na ten fragment życia kompozytora, wypełniając lukę w dotychczasowych badaniach. Teraz nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazuje się po raz pierwszy w polskim tłumaczeniu.
Problemy z librettem, kolejne niezrealizowane premiery, konflikt z Londynem i wreszcie zaginięcie partytury – Philaenis, pierwsza opera Romana Statkowskiego, zdawała się nie mieć szczęścia… W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się zrządzeniom losu, Pyrrusowym zwycięstwom i długiej drodze na Parnas.