Aktualności
I Gorzowski Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara
2013-02-06
W dniach 15-22 lutego odbywać się będzie I Gorzowski Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, organizowany przez Centrum Edukacji Artystycznej-Filharmonię Gorzowską. W programie m.in. muzyka patrona festiwalu, a także Pawła Łukaszewskiego, Zbigniewa Bargielskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Podczas Koncertu Gali Otwarcia (15 lutego 2013 r.) wykonywane będą utwory W. Kilara „Orawa” oraz II Koncert fortepianowy. Na zakończenie - 22 lutego 2013 r. – zabrzmi muzyka filmowa W. Kilara (Suita z filmu „Pan Tadeusz”, temat z filmu „Smuga cienia”, Walc z filmu „Ziemia obiecana”, Walc z filmu „Trędowata”).Program:
15 lutego, godz. 19:00, W. Kilar, Orawa, II koncert fortepianowy, H.M. Górecki, III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych”. Wystąpią: Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Beata Bilińska / fortepian, Iwona Hossa / sopran, Krzysztof Świtalski / dyrygent
17 lutego, godz. 18:00, Z. Bargielski, V kwartet smyczkowy „Le temps qui n’est plus” oraz kompozycje nagrodzone na Konkursie dla Młodych Kompozytorów, wystąpią: Kwartet smyczkowy im. Henryka Mikołaja Góreckiego, Kwartet smyczkowy /Straordinario/
20 lutego, godz. 19:00, w programie m.in. A. Schoenbeg, Verklaerte Nacht”, wystąpią: Duet fletowy /Flute o clock/, Sekstet smyczkowy
21 lutego, godz. 19.00, w programie m.in. P. Łukaszewski, I kwartet smyczkowy, Responsoria Tenebrae, wystąpią: Sekstet wokalny muzyki współczesnej /proMODERN/, Kwartet im. Henryka Mikołaja Góreckiego
22 lutego, godz. 19:00, w programie m.in. W. Kilar, Suita z filmu „Pan Tadeusz”, temat z filmu „Smuga cienia”, Walc z filmu „Ziemia obiecana”, Walc z filmu „Trędowata”, wystąpią: Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej, Barbara Żarnowiecka / sopran, Jarosław Bręk / bas-baryton, Chór Akademii Sztuki w Szczecinie (Barbara Halec - przygotowanie chóru), Monika Wolińska / dyrygent
Szczegóły: http://www.filharmoniagorzowska.pl/
Najczęściej czytane:
W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie.
Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.
Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.
Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.
Sylwetka Mieczysława Wajnberga umyka szerokiej opinii publicznej. Przez lata pomijany i niedoceniany, prawdziwy sukces osiągnął dopiero po śmierci, wpisując się na stałe w repertuary filharmonii i teatrów operowych na całym świecie. Jego burzliwe losy przybliża czytelnikom muzykolożka Danuta Gwizdalanka w najnowszej książce z serii Małe Monografie pt. Wajnberg.
XIX Międzynarodowy Festiwal Śląska Jesień Gitarowa, który rozpocznie się w Tychach 20 października, będzie wielkim świętem muzyki na najwyższym poziomie artystycznym i o wyjątkowym rozmachu. To wyjątkowa okazja, by odkryć nieznane oblicza gitary, ukazane w nowych utworach współczesnych kompozytorów, a także w nietypowych konfiguracjach instrumentalnych.
Zestawienie utworów przeznaczonych na ten instrument, które łączą naszą Oficynę ze Śląską Jesienią Gitarową przygotował dla nas Marek Nosal – gitarzysta i pedagog, od 2015 roku dyrektor artystyczny tego Festiwalu oraz Konkursu im. Jana Edmunda Jurkowskiego w Tychach. Wśród rekomendacji znajdziecie zarówno utwory, które już w przyszłym tygodniu zabrzmią na Śląsku, jak i propozycje pedagogiczne, po które warto sięgnąć.
Wybitna sopranistka wystąpi podczas tegorocznej edycji Festiwalu Conrada. Widzowie zobaczą Olgę Pasiecznik w dwóch odsłonach – jako śpiewaczkę podczas recitalu pieśni ukraińskich i polskich oraz jako współautorkę wywiadu rzeki Bez makijażu w rozmowie z Agatą Kwiecińską. A to wszystko już w najbliższy poniedziałek.
Polska staje się areną międzynarodowej debaty na temat wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w badaniach muzykologicznych.
W dniach 23–25 października 2024 r. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje Pierwszą Międzynarodową Konferencję „Digital Musicology”, podczas której uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z najnowocześniejszymi technologiami usprawniającymi prowadzenie projektów badawczych.
Gitara klasyczna to jeden z najpopularniejszych (o ile nie najpopularniejszy) instrument wybierany na pierwszym poziomie kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Po jej odmiany – gitarę akustyczną i elektryczną – chętnie i często sięgają także muzycy-amatorzy.
Wojciech Gurgul, gitarzysta, badacz, pedagog, a w latach 2014–2017 redaktor naczelny kwartalnika miłośników gitary klasycznej „Sześć Strun Świata” przygotował wybór utworów z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, po które – jego zdaniem – warto sięgnąć, grając na gitarze.
„Wszystko, co brzmi, co jest dźwiękiem, może stać się muzyką” – mówi w wywiadzie z Michałem Mendykiem Krzysztof Knittel.
Czy zgadzasz się z tym zdaniem? Uzasadnij swoją wypowiedź w minimum czterech zdaniach. Najbardziej kreatywne odpowiedzi nagrodzimy książką z autografami Krzysztofa Knittla i Michała Mendyka.
Choć Ludomir Różycki – jeden z najważniejszych przedstawicieli Młodej Polski – za życia odnosił spektakularne sukcesy kompozytorskie, to współcześnie jego twórczość rzadko pojawia się w programach koncertowych. O wyjątkowej sztuce warto zatem przypomnieć.