PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Nowe utwory Pawła Łukaszewskiego w PWM

2013-03-14
W ostatnim czasie w naszym wydawnictwie ukazały się nowe utwory Pawła Łukaszewskiego. Oto one: Divertimento
na zespół instrumentalny (2006), 8’/ for instrumental ensemble
1111-0100-pf-archi (1.1.1.1.0)
na orkiestrę smyczkową (2000), 8’ / for string orchestra
0000-0000-archi (5.4.3.2.1)

„Jest to rozszerzona wersja II Kwartetu smyczkowego z 2000 roku. Na prośbę Andrzeja Wróbla i zespołu Camerata Vistula napisałem ją na kwintet fortepianowy i kwintet dęty i prawykonanie tej wersji odbyło się w 2006 roku. W 2012 dokonałem niewielkich zmian, dodałem kontrabas i stworzyłem wersję smyczkową utworu”. (Paweł Łukaszewski)

Wykonanie: 15.04.2013, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, wyk. Camerata Vistula, dyr. Andrzej Wróbel

Luctus Mariae
(2010)
na sopran, mezzosopran (kontratenor), chór żeński, klawesyn (pozytyw) i orkiestrę smyczkową / for soprano,mezzosoprano (countertenor), female choir, harpsichord (small organ) and string orchestra
tekst:  Jerzy Wojtczak-Szyszkowski (łac. / Lat.)
S, MS (CT) solo-coro femminile-0000-0000-cemb (org)-archi

„Bezpośrednią inspiracją do napisania utworu Luctus Mariae (Żałość Maryi) było spotkanie z autorem tekstu, który, już nie po raz pierwszy, powierzył mi swoje dzieło. Wspaniała poezja łacińska, której rytmika wzorowana jest na wielkopostnej sekwencji Stabat Mater dała mi impuls do stworzenia kompozycji nawiązującej do Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego (1710-1736), który w roku 2010 obchodził 300-lecie urodzin. Skomponowałem więc arie i duety (łącznie 13 części) z towarzyszeniem barokowego instrumentarium. Kompozycja stanowi dla wykonawców duże wyzwanie, zarówno od strony wyrazowej, jak i ze względu na wymagania związane z techniką wokalną.” (Paweł Łukaszewski)

Resurrectio (2013), 55’
na mezzosopran, tenor, baryton, chór mieszany, organy i orkiestrę / for mezzo-soprano, tenor, baritone, mixed choir and orchestra
MS T Bar solo-coro misto-111(+1sxf)1-2000-batt cemb 2 org-archi
tekst / text:: łac., staro-cerkiewnosłowiański / Lat., Old Church Slavonic

Resurrectio jest pewną kontynuacją Via Crucis. Ostatnią stacją Drogi Krzyżowej jest Zmartwychwstanie, więc w pewnym sensie była to antycypacja tych zdarzeń. Moim zamierzeniem było oddanie wszystkich zdarzeń, które następują po Zmartwychwstaniu. Pomyślałem, że całość ma być jakby ikoną, dlatego pierwsza część, instrumentalna, nosi nazwę Eicón – Ikona. Potem szukałem tekstów z Ewangelii, opisujących te zdarzenia – to są części Sepulcrum, Noli me tangere, Emmaus, Thomas i Galilea – a także innych tekstów liturgicznych, niekoniecznie ewangelicznych. Stąd obecność hymnu wielkanocnego Salve festa dies, nie mogło też zabraknąć sekwencji Victimae paschali laudes. Ważną rolę pełni też Lumen Christi, Światło Chrystusa – to jest część liturgii Wielkiej Soboty, kiedy wszyscy spotykają się na zewnątrz kościoła i kapłan trzykrotnie powtarza to właśnie zawołanie. Ono było dla mnie punktem rozpoczynającym całą historię. I ostatnia część, Christus heri et hodie – Chrystus wczoraj i dziś – to jest podsumowanie sensu całego utworu, podkreślenie najważniejszego przesłania, a w warstwie muzycznej także nawiązanie do początku, do Eicón.” (Paweł Łukaszewski)

Prawykonanie: 1.04.2013, Kolonia, Neues Rheinisches Kammerorchester Köln, dyr. Richard Mailänder

Najczęściej czytane:

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.

Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza 22 listopada na prapremierę opery Ślub z muzyką skomponowaną przez Zygmunta Krauze. Spektakl uświetniający 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza, tuż po premierze zostanie zaprezentowany także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

WIELKIE DZIEŁA polskiej muzyki współczesnej na EUFONIACH

Elīna Garanča 15 listopada podczas otwarcia festiwalu Eufonie wystąpi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Wydarzenie wpisuje się w festiwalowy nurt Wielkich Dzieł, który obejmuje wykonanie ważnych dla polskiej muzyki współczesnej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna oraz Pawła Szymańskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej. Dwa ostatnie koncerty mają szczególnych charakter – jubileuszowy.

Spółdzielnia Muzyczna zaprasza do INTERAKCJI

Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.

Podwójny portret śląskiego mistrza. Witold Szalonek w poszukiwaniu muzycznej duszy głosu i instrumentu

Czteropłytowe wydanie albumu z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza w sprzedaży już od 8 listopada. Wydawcą płyty jest wytwórnia płytowa ANAKLASIS. Premiera albumu odbędzie się 3 grudnia podczas Koncertu specjalnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego w Filharmonii Śląskiej w Katowicach.

„Muzyka z kraju Chopina”. Trzecia odsłona konkursu pianistycznego w Japonii

Konkurs pianistyczny „Muzyka z kraju Chopina (ChopinLand)” w Tokio dobiegł końca, a my poznaliśmy grono utalentowanych laureatów. Z japońskimi pianistami spotkaliśmy się przy polskiej muzyce już po raz trzeci. Z dużą satysfakcją obserwujemy nie tylko wzrost zainteresowania konkursem (z roku na rok wzrasta liczba uczestników), ale i repertuarem polskich kompozytorów innych niż Fryderyk Chopin.

Podróż po muzyce Europy Środkowo-Wschodniej. EUFONIE 2024 - program

Szósta edycja Eufonii otwiera nowy rozdział w historii tego festiwalu. Tegoroczna odsłona to wielkie dzieła, muzyka dawna i współczesna, eksperymenty, transformacje i nowoczesne interpretacje. Po raz pierwszy festiwal wykracza poza Warszawę – koncerty odbędą się w Krakowie, Lusławicach, Lublinie, Katowicach i Dębicy. Polskie Wydawnictwo Muzyczne jest partnerem wydarzenia i współorganizatorem jednego z koncertów.

Listopad obfitujący w prawykonania i prapremiery!

W tym miesiącu aż 7 różnorodnych utworów zabrzmi po raz pierwszy w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Jest w czym wybierać, gdyż przekrój gatunkowy jest wyjątkowo szeroki – od pełnych rozmachu oper, przez koncertujące dzieła orkiestrowe, po kameralistykę o różnorodnym obliczu i obsadzie. 

Michael Bates’ Acrobat i Lutosławski Quartet w polskiej trasie koncertowej z muzyką Witolda Lutosławskiego

Ceniony amerykańsko-kanadyjski jazzman Michael Bates ze swoim zespołem Acrobat i z udziałem Lutosławski Quartet wystąpią w Polsce podczas trzech listopadowych koncertów. W programie zabrzmi materiał nagrany przez muzyków na płycie METAMORPHOSES: VARIATIONS ON LUTOSŁAWSKI wydanej nakładem ANAKLASIS w serii REVISIONS.

 

Artyści z sukcesem prezentowali go już w Lincoln Center oraz Barbès Jazz Club w Nowym Jorku. Jesienią 2024 roku po raz pierwszy będziemy mieli okazję posłuchać ich na żywo w Polsce: 14.11 – Kraków, 15.11 – Lublin, 17.11 – Wrocław.