PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Inverted Mountain Marty Ptaszyńskiej w ramach 21. Świętokrzyskich Dni Muzyki

2013-04-17
19 kwietnia 2013 podczas koncertu „Inspiracje” w kieleckiej filharmonii zabrzmi "Inverted Mountain" Marty Ptaszyńskiej pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego. Utwór cechuje rozwibrowana, barwna faktura i dynamiczny, pełen witalności i energii przebieg muzyczny. Muzyka mieni się tu różnorodnością barw, zmieniających się jak w kalejdoskopie. Istotnym czynnikiem jest rytm, intrygujące kombinacje nakładających się na siebie rytmów, bazujących na wzorcach muzyki afrykańskiej. Utwór jest rodzajem muzycznej podróży poprzez rozmaite kultury muzyczne świata, w którym dobiegają nas echa surowej i pełnej energii muzyki góralskiej, popularnego hejnału krakowskiego, jak „reminiscencje” muzyki różnych kontynentów.

„Idea formalna – mówi kompozytorka – zawarta w tytule jest bardzo obrazowa, w tym sensie, że można ją przełożyć na formę plastyczną – obraz ‘odwróconej góry’. Skąd ten tytuł? Gdy chodziłam po górach zawsze odnosiłam wrażenie, że schodzenie ze szczytu wymaga większego wysiłku fizycznego, niż wejście na niego. Stąd wzięła się idea tego dynamicznego utworu. Ciągle rosnące napięcie muzyczne nie rozładowuje się tu wcale w momencie kulminacyjnym, ale zmienia tylko kierunek powodując, że punkt kulminacyjny staje się jakby ‘punktem zerowym’, od którego napięcie znów rośnie, aż do końca utworu. ‘Odwrócenie’ występuje konsekwentnie w materiale dźwiękowym utworu.”

W ramach trwającego od 12.04.2013 festiwalu odbędą się jeszcze następujące koncerty:

17 kwietnia 2013, środa, g. 18.30, Sala Kameralna
KWARTET NA KONIEC CZASU
SZYMON KRZESZOWIEC skrzypce
ARTUR PACHLEWSKI klarnet
ADAM KRZESZOWIEC wiolonczela
PIOTR SAŁAJCZYK fortepian
JERZY STANKIEWICZ słowo wstępne

O. MESSIAEN Kwartet na koniec czasu na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (1940/41)

18 kwietnia 2013, czwartek, g. 18.30, Sala Kameralna
SONOFRENIA
ZESPÓŁ SONOFRENIA
w składzie:
BARTOSZ KOWALSKI trąbka, kornet, flety proste, fortepian, elektronika
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI fortepian, syntezator, elektronika
WOJCIECH BŁAŻEJCZYK gitara elektryczna, elektronika

B. KOWALSKI Rithmosium na fortepian, gitarę elektryczną i fortepian elektryczny
W. BŁAŻEJCZYK Involutio
B. KOWALSKI, W. BŁAŻEJCZYK, K. KOZŁOWSKI WizjoTony na trio, elektronikę i video

19 kwietnia 2013, piątek, godz. 19.00, Sala Koncertowa
INSPIRACJE
ANDRZEJ ŁADOMIRSKI skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ
JAN MIŁOSZ ZARZYCKI dyrygent

S. MORYTO Uwertura na orkiestrę Rok 1410*
M. GÓRECKI Concerto - Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową
M. PTASZYŃSKA Inverted Mountain
L. RÓŻYCKI Poemat symfoniczny Anhelli op. 22


23 kwietnia 2013, wtorek, g. 18.30, Sala Kameralna

KONCERT PERFORMANCE – DŹWIĘKI I OBRAZY
MAREK CHOŁONIEWSKI komputery, smartfony, sensory optyczne
MAREK CHOŁONIEWSKI: Cykl all real…: dark&LightZone na zestaw sensorów optycznych
iPhonic na iPhona
face video interaktywne
WYSYG (What You See You Get) na światło i komputer
Like Breathing na zespół instrumentalny i elektronikę*

24 kwietnia 2013, środa, g. 18.30, Sala Koncertowa
ŻYWIOŁY
Projekcja filmów:
PSALMUS w reżyserii KRYSTYNY I MICHAŁA BOGUSŁAWSKICH
DLA LUDZI MAM ZAWSZE TWARZ POGODNĄ… GRAŻYNA BACEWICZ w reżyserii DARIUSZA PAWELCA
MAŁGORZATA GĄSIOROWSKA, MICHAŁ BOGUSŁAWSKI słowo wprowadzające

25 kwietnia 2013, czwartek, g. 18.30, Sala Kameralna
RECITAL W RYTMIE WALCA
GABRIELA SZENDZIELORZ fortepian

MAURICE RAVEL Valses nobles et sentimentales
BELA BARTÓK Bagatela op. 8 nr 14 Valse
CLAUDE DEBUSSY La plus que lente
ARNOLD SCHÖNBERG Klavierstück op. 23 nr 5 Walzer*
SAMUEL BARBER Souvenir nr 1 Waltz*
MAREK STACHOWSKI Cinq petites valses* (1998)
RYSZARD GABRYŚ Biały walc Gabriela* (1998)
MARIUSZ DUBAJ Dwa walce** (1999, 2011)
JERZY KORNOWICZ Wstęga purpury (W szponach walca)* (2002)
BOGUSŁAW SCHAEFFER Walc dla G.S.* (2002)

26 kwietnia 2013, piątek, godz. 19.00, Sala Koncertowa
FINAŁ
PAWEŁ GUSNAR saksofon
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JANUSZ PRZYBYLSKI dyrygent

K. MEYER Hommage á Johannes Brahms op. 59 na orkiestrę*
B. KOWALSKI Gniew wiatru na saksofon i orkiestrę kameralną (utwór zamówiony przez FŚ)
G. FITELBERG I Symfonia

Najczęściej czytane:

Moc wrażeń, moc wydarzeń. PWM podsumowuje 2024 rok

Polskie Wydawnictwo Muzyczne z dumą i radością prezentuje osiągnięcia mijających miesięcy. Rok 2024 to w Oficynie nie tylko nowe utwory, publikacje nutowe, książki i albumy muzyczne, ale także zasoby cyfrowe, wydarzenia koncertowe i edukacyjne oraz międzynarodowe projekty upowszechniające muzykę polską. Miniony rok to również czas intensywnych współprac w ramach licznych wydarzeń w świecie muzyki. Wydawnictwo rozwija się dynamicznie, będąc w centrum najważniejszych wydarzeń świata kultury i podejmując współpracę z partnerami najwyższej klasy.

Sięgnij po najpiękniejsze polskie kolędy

Wspólne kolędowanie to jedna z piękniejszych tradycji towarzysząca świętom Bożego Narodzenia. Znane wszystkim melodie stają się pretekstem do wielu spotkań muzycznych dzieci i dorosłych, wypełniając muzyką zimowe dni.

Instrument miesiąca: trąbkowe rekomendacje Sławomira Cichora

Intonacja i artykulacja w prostych fanfarach, prowadzenie frazy w kantylenach, śpiewność linii melodycznej. To tylko niektóre elementy gry, które ćwiczy każdy trębacz. Najlepiej, gdy ćwiczenia łączą się z satysfakcją z grania interesujących utworów.

 

O rekomendacje publikacji przeznaczonych na trąbkę z katalogu naszego Wydawnictwa poprosiliśmy Sławomira Cichora – muzyka orkiestrowego, który współpracował m.in. z Polish Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej i Sinfonią Varsovią. W latach 2003–2010 pracował na stanowisku I trębacza w orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie. Obecnie gra jako I trębacz w Filharmonii Łódzkiej, współpracuje również z orkiestrą Królewskiej Opery Belgijskiej w Brukseli.

Oferta pracy

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – instytucja kultury powierzy wykonanie zlecenia w zakresie spraw związanych z obronnością, zarządzaniem kryzysowym, ochroną ludności i obroną cywilną oraz informacjami niejawnymi. Preferowane miejsce wykonywania zlecenia: Kraków.

Światowe premiery: polska muzyka współczesna w grudniu!

Od symfonii, przez kameralistykę, po spektakl muzyczny – grudzień będzie miesiącem różnorodnych premier, za sprawą których polska muzyka współczesna wzbogaci się o cztery nowe kompozycje. Koncerty z najnowszymi dziełami Marcela Chyrzyńskiego, Joanny Wnuk-Nazarowej, Zygmunta Krauze i Katarzyny Głowickiej odbędą się w Katowicach, Bydgoszczy i Warszawie.

Jak zatrzymano dźwięki? O początkach polskiej fonografii

Dźwięk to zjawisko fascynujące. Kiedy wybrzmi, natychmiast ulatuje. Przez tysiące lat podejmowano próby jego uchwycenia, jednak dopiero wynaleziony przez Edisona w XIX wieku fonograf przyniósł upragniony sukces. Co wydarzyło się dalej? Jak wyglądały narodziny fonografii w Polsce? Co nagrywano i jaką aparaturą? Na te pytania (i wiele innych) odpowiada Katarzyna Janczewska-Sołomko w książce Zatrzymane dźwięki. Fonografia polska do 1918 roku. Publikacja już w sprzedaży.

 

21. Dzień Edukacji Muzycznej za nami

22 listopada spotkaliśmy się w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie. Gościnne progi szkoły przyjęły ponad 220 uczestników!

„Pieśni o Śląsku”. Koncert specjalny PWM w ramach XII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego

Polskie Wydawnictwo Muzyczne, wytwórnia płytowa ANAKLASIS i Filharmonia Śląska zapraszają na koncert poświęcony twórczości Witolda Szalonka, który odbędzie się 3 grudnia o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej. Okazja jest szczególna, bowiem tego wieczoru odbędzie się premiera najnowszych publikacji nutowych oraz dwóch albumów płytowych z pieśniami i kompozycjami instrumentalnymi śląskiego mistrza.

Co kryje trzeci tom „Pism” Romana Palestra? Zwieńczenie publicystycznej trylogii

Celne i bezkompromisowe komentarze w błyskotliwym stylu, czyli Roman Palester o muzyce, sztuce oraz literaturze. Ostatni tom trylogii „Pisma” trafił na półki księgarń. Zbiór myśli kompozytora i wieloletniego redaktora audycji kulturalnych Radia Wolna Europa to doskonała propozycja dla miłośników sztuki, będąc przyjemną, a równocześnie skłaniającą do refleksji lekturą.

LAETA MUNDUS: Polifonia epok i osobowości na nowym krążku ANAKLASIS

Czy współczesny jazz i XV-wieczna polifonia mogą wypracować wspólny język muzyczny? LAETA MUNDUS to najnowszy album wytwórni ANAKLASIS, który splata ze sobą dwa – z pozoru niemożliwe do pogodzenia – światy, tworząc swoistą harmonię sfer. Premiera płyty połączona z koncertem z cyklu „ANAKLASIS na fali” już 12 grudnia.