PWM

Szukaj
Zaawansowane
Rzeczpospolita Polska
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
biuletyn informacji publicznej

Aktualności

Inverted Mountain Marty Ptaszyńskiej w ramach 21. Świętokrzyskich Dni Muzyki

2013-04-17
19 kwietnia 2013 podczas koncertu „Inspiracje” w kieleckiej filharmonii zabrzmi "Inverted Mountain" Marty Ptaszyńskiej pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego. Utwór cechuje rozwibrowana, barwna faktura i dynamiczny, pełen witalności i energii przebieg muzyczny. Muzyka mieni się tu różnorodnością barw, zmieniających się jak w kalejdoskopie. Istotnym czynnikiem jest rytm, intrygujące kombinacje nakładających się na siebie rytmów, bazujących na wzorcach muzyki afrykańskiej. Utwór jest rodzajem muzycznej podróży poprzez rozmaite kultury muzyczne świata, w którym dobiegają nas echa surowej i pełnej energii muzyki góralskiej, popularnego hejnału krakowskiego, jak „reminiscencje” muzyki różnych kontynentów.

„Idea formalna – mówi kompozytorka – zawarta w tytule jest bardzo obrazowa, w tym sensie, że można ją przełożyć na formę plastyczną – obraz ‘odwróconej góry’. Skąd ten tytuł? Gdy chodziłam po górach zawsze odnosiłam wrażenie, że schodzenie ze szczytu wymaga większego wysiłku fizycznego, niż wejście na niego. Stąd wzięła się idea tego dynamicznego utworu. Ciągle rosnące napięcie muzyczne nie rozładowuje się tu wcale w momencie kulminacyjnym, ale zmienia tylko kierunek powodując, że punkt kulminacyjny staje się jakby ‘punktem zerowym’, od którego napięcie znów rośnie, aż do końca utworu. ‘Odwrócenie’ występuje konsekwentnie w materiale dźwiękowym utworu.”

W ramach trwającego od 12.04.2013 festiwalu odbędą się jeszcze następujące koncerty:

17 kwietnia 2013, środa, g. 18.30, Sala Kameralna
KWARTET NA KONIEC CZASU
SZYMON KRZESZOWIEC skrzypce
ARTUR PACHLEWSKI klarnet
ADAM KRZESZOWIEC wiolonczela
PIOTR SAŁAJCZYK fortepian
JERZY STANKIEWICZ słowo wstępne

O. MESSIAEN Kwartet na koniec czasu na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (1940/41)

18 kwietnia 2013, czwartek, g. 18.30, Sala Kameralna
SONOFRENIA
ZESPÓŁ SONOFRENIA
w składzie:
BARTOSZ KOWALSKI trąbka, kornet, flety proste, fortepian, elektronika
KRZYSZTOF KOZŁOWSKI fortepian, syntezator, elektronika
WOJCIECH BŁAŻEJCZYK gitara elektryczna, elektronika

B. KOWALSKI Rithmosium na fortepian, gitarę elektryczną i fortepian elektryczny
W. BŁAŻEJCZYK Involutio
B. KOWALSKI, W. BŁAŻEJCZYK, K. KOZŁOWSKI WizjoTony na trio, elektronikę i video

19 kwietnia 2013, piątek, godz. 19.00, Sala Koncertowa
INSPIRACJE
ANDRZEJ ŁADOMIRSKI skrzypce
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII ŚWIĘTOKRZYSKIEJ
JAN MIŁOSZ ZARZYCKI dyrygent

S. MORYTO Uwertura na orkiestrę Rok 1410*
M. GÓRECKI Concerto - Notturno na skrzypce i orkiestrę smyczkową
M. PTASZYŃSKA Inverted Mountain
L. RÓŻYCKI Poemat symfoniczny Anhelli op. 22


23 kwietnia 2013, wtorek, g. 18.30, Sala Kameralna

KONCERT PERFORMANCE – DŹWIĘKI I OBRAZY
MAREK CHOŁONIEWSKI komputery, smartfony, sensory optyczne
MAREK CHOŁONIEWSKI: Cykl all real…: dark&LightZone na zestaw sensorów optycznych
iPhonic na iPhona
face video interaktywne
WYSYG (What You See You Get) na światło i komputer
Like Breathing na zespół instrumentalny i elektronikę*

24 kwietnia 2013, środa, g. 18.30, Sala Koncertowa
ŻYWIOŁY
Projekcja filmów:
PSALMUS w reżyserii KRYSTYNY I MICHAŁA BOGUSŁAWSKICH
DLA LUDZI MAM ZAWSZE TWARZ POGODNĄ… GRAŻYNA BACEWICZ w reżyserii DARIUSZA PAWELCA
MAŁGORZATA GĄSIOROWSKA, MICHAŁ BOGUSŁAWSKI słowo wprowadzające

25 kwietnia 2013, czwartek, g. 18.30, Sala Kameralna
RECITAL W RYTMIE WALCA
GABRIELA SZENDZIELORZ fortepian

MAURICE RAVEL Valses nobles et sentimentales
BELA BARTÓK Bagatela op. 8 nr 14 Valse
CLAUDE DEBUSSY La plus que lente
ARNOLD SCHÖNBERG Klavierstück op. 23 nr 5 Walzer*
SAMUEL BARBER Souvenir nr 1 Waltz*
MAREK STACHOWSKI Cinq petites valses* (1998)
RYSZARD GABRYŚ Biały walc Gabriela* (1998)
MARIUSZ DUBAJ Dwa walce** (1999, 2011)
JERZY KORNOWICZ Wstęga purpury (W szponach walca)* (2002)
BOGUSŁAW SCHAEFFER Walc dla G.S.* (2002)

26 kwietnia 2013, piątek, godz. 19.00, Sala Koncertowa
FINAŁ
PAWEŁ GUSNAR saksofon
ORKIESTRA SYMFONICZNA FŚ
JANUSZ PRZYBYLSKI dyrygent

K. MEYER Hommage á Johannes Brahms op. 59 na orkiestrę*
B. KOWALSKI Gniew wiatru na saksofon i orkiestrę kameralną (utwór zamówiony przez FŚ)
G. FITELBERG I Symfonia

Najczęściej czytane:

Wyostrz słuch na pieśni Zygmunta Mycielskiego

Liryka wokalna Zygmunta Mycielskiego - kompozytora, pisarza i intelektualisty, napisana do wierszy między innymi Cypriana Kamila Norwida, Jarosława Iwaszkiewicza, Czesława Miłosza i Zbigniewa Herberta po raz pierwszy w komplecie, na dwóch płytach. Pieśni wykonują: Joanna Freszel, Bartłomiej Kominek, Tomasz Konieczny i Lech Napierała. Od dziś album dostępny jest w serwisach streamingowych i w najlepszych sklepach muzycznych.

Kompozytorka Miesiąca: Elżbieta Sikora i jej #biurkokompozytorki

Cykl, w którym zaglądamy do pracowni kompozytorów związanych z naszym Wydawcnictwem i sprawdzamy, co trzymają na swoich biurkach, zamyka jedna z najważniejszych postaci polskiej muzyki — Elżbieta Sikora. Kompozytorka tworzy muzykę elektroakustyczną, symfoniczną, kameralną, instrumentalną, wokalno-instrumentalną, filmową, teatralną, baletową, a także operową. Jej utwory były wykonywane na wielu prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. 

Polskie Wydawnictwo Muzyczne na konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie

Polskie Wydawnictwo Muzyczne przedstawiło swoją działalność podczas konferencji Instytutu Polskiego w Rzymie pt. „Musica e Memoria: 1945-2025. Tra reminiscenze e nuove prospettive/Muzyka i pamięć 1945-2025. Reminiscencje i nowe perspektywy”.

Muzyka Grażyny Bacewicz zabrzmi podczas prestiżowego konkursu dyrygenckiego!

Dziś, 2 grudnia, rozpoczyna się osiemnasta odsłona jednego z najbardziej prestiżowych europejskich konkursów dyrygenckich: Donatella Flick – London Symphony Orchestra Conducting Competition. W bogatym przekroju repertuarowym jako utwór obowiązkowy znalazł się także Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz.

Tak świętowaliśmy 80-lecie PWM. Muzyczne spotkania 2025

3 miasta, blisko 40 wydarzeń, koncertów, spotkań i warsztatów edukacyjnych, ponad 800 wykonawców, dzieła 38 kompozytorów związanych z PWM, 1 statuetka „Koryfeusz Muzyki Polskiej” oraz tysiące melomanów w salach koncertowych, miejskiej sonosferze i na radiowej antenie. Polskie Wydawnictwo Muzyczne uczciło 80-lecie swojej działalności wyjątkowym cyklem „Muzyczne spotkania”. Całoroczne obchody jubileuszu Oficyny zwieńczył uroczysty koncert w Filharmonii Krakowskiej z udziałem Laureatki IV Nagrody XIX Konkursu Chopinowskiego Tianyao Lyu.

Prapremiery wieńczące 2025 rok

Refleksje i mistyka nad różnymi obszarami życia to wątki towarzyszące utworom, których prawykonania odbędą się w grudniu. Nowych dzieł kompozytorów współpracujących z Polskim Wydawnictwem Muzycznym będzie można posłuchać w Katowicach oraz Bydgoszczy.

„Ruch Muzyczny” świętuje 80-te urodziny wyjątkowym koncertem

Już 7 grudnia w Studiu S1 w Warszawie specjalnym koncertem swoje osiemdziesiąte urodziny będzie obchodził „Ruch Muzyczny” – najstarsze czasopismo o muzyce klasycznej w Polsce. W programie znajdą się m.in. kompozycje dawnych, legendarnych redaktorów naczelnych – Stefana Kisielewskiego i Zygmunta Mycielskiego

XVI Ogólnopolska Konferencja Bibliotekarzy Muzycznych

Dziedzictwo muzyczne w nowym formacie — prezentacja portalu Polska Biblioteka Muzyczna podczas XVI Ogólnopolskiej Konferencji Bibliotekarzy Muzycznych pod hasłem "Muzykalia w zmieniającym się otoczeniu bibliotecznym – integracja, współpraca, harmonia".

Pracownicy i autorzy PWM uhonorowani odznaczeniami państwowymi

Z okazji jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, zasłużeni pracownicy Oficyny oraz związani z nią autorzy i przedstawiciele polskiego środowiska muzycznego zostali uhonorowani odznaczeniami państwowymi. Samo wydawnictwo otrzymało też Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

„… od nas kochać mocniej na pewno nie mogą” – Koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Historia pewnego utworu

I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 w rzeczywistości powstał kilka miesięcy po II Koncercie f-moll op. 21; „zamieniona” opusowa numeracja wynika z dat wydań obu utworów. Dziś pochylimy się nad późniejszym z tych dwóch z dzieł, dojrzalszym i kreślonym pewniejszą ręką. W kolejnej odsłonie cyklu „Historia pewnego utworu” przyjrzymy się koncertowym programom, sztambuchowym wyznaniom i pożegnaniu z Ojczyzną.